Ενδεχομένως το top secret project αυτοκινήτου της Apple να μην βγάλει ποτέ στους δρόμους ένα αυτοκίνητο που θα φέρει το διάσημο δαγκωμένο μήλο της εταιρίας. Και όμως, η Apple έχει ήδη βάλει το σημάδι της στην παγκόσμια βιομηχανία των αυτοκινήτων.
Και μόνο η γνώση ότι μια ομάδα αρκετών εκατοντάδων στελεχών και ειδικών της Apple δουλεύει πάνω στο σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου, ήταν αρκετή για να αλλάξει ριζικά την εικόνα και τις συζητήσεις της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης.
Τα στελέχη της παραδοσιακής αυτοκινητοβιομηχανίας κοιμούνται και ξυπνούν με τη σκέψη της Apple αλλά και της Google, καθώς δεν μπορούν να αγνοήσουν ότι η είσοδος νέων τεχνολογιών στον κλάδο μπορεί να αλλάξει όλα όσα μέχρι σήμερα γνωρίζαμε για την αγορά των αυτοκινήτων.
Φέτος, το αγαπημένο θέμα συζήτησης στη Φρανκφούρτη δεν ήταν η «ιπποδύναμη», αλλά η «συνδεσιμότητα». Ξαφνικά, όλες οι συζητήσεις στράφηκαν στα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα, τα αυτοκίνητα που κινούνται με μπαταρία και την τεχνολογία που συνδέει τα αυτοκίνητα με δίκτυα δεδομένων, ώστε να κάνει την οδήγηση ασφαλέστερη και πιο αποδοτική.
Παρότι είναι σαφές ότι τόσο η Apple όσο και η Google απέχουν ακόμα πάρα πολύ από τη μαζική παραγωγή αυτοκίνητων, εντούτοις η νευρικότητα που προκαλούν οι προθέσεις τους –έστω και εάν αυτές καλύπτονται από ένα πέπλο μυστικότητας- είναι δικαιολογημένη.
Καθώς τα αυτοκίνητα αρχίζουν να μετατρέπονται σε πλατφόρμες λογισμικού πάνω σε ρόδες, η Apple και η Google έχουν μία τεχνολογική εξειδίκευση την οποία οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αδυνατούν να φτάσουν. Και επιπλέον, οι δύο αυτές εταιρίες έχουν τεράστιους οικονομικούς πόρους, που ακόμα και τα μεγάλα ονόματα του αυτοκινήτου, όπως η Daimler και πόσο μάλλον η Volkswagen, μετά το σκάνδαλο δεν τολμούν ούτε καν να ονειρευτούν.
Η Google, που άρχισε να δουλεύει στην ιδέα του αυτο-οδηγούμενου αυτοκινήτου το 2009, αποτιμάται από την αγορά σε επίπεδα πενταπλάσια των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Η κεφαλαιοποίηση της Apple είναι οκταπλάσια. Και αυτό σημαίνει ότι έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε μια αγορά που απαιτεί τεράστιες επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη.
Ο πραγματικός κίνδυνος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι τόσο ότι ένα αυτοκίνητο της Apple θα κατέστρεφε τη Mercedes-Benz ή την BMW με τον ίδιο τρόπο που το iPhone κατέστρεψε τη Nokia. Αυτό που εύλογα φοβούνται οι παραδοσιακές δυνάμεις του κλάδου είναι ότι η Apple και η Google έχουν τη δυνατότητα να τις υποβαθμίσουν σε απλούς κατασκευαστές του hardware. Και παράλληλα, να κρατήσουν για τον εαυτό τους το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να απομακρύνουν αυτό τον κίνδυνο διατηρώντας τον έλεγχο του λογισμικού που βάζουν μέσα στα αυτοκίνητά τους.
«Αυτό που είναι σημαντικό για εμάς είναι ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου, το λειτουργικό σύστημα, να μην είναι iOS ή Android και να μην ανήκει σε κάποιον άλλο, αλλά να είναι ο δικός μας εγκέφαλος», εξηγεί ο Dieter Zetsche, διευθύνων σύμβουλος της Daimler. «Δεν σκοπεύουμε να γίνουμε η Foxconn της Apple», ξεκαθαρίζει, αναφερόμενος στην κινεζική εταιρία που κατασκευάζει τα iPhones για λογαριασμό της Apple.
Όμως, ακόμα και χωρίς τον ανταγωνισμό της Apple και της Google, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζονται να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά τους.
Οι αρχές σε Ευρώπη και ΗΠΑ ζητούν καθαρότερα αυτοκίνητα, και ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι εταιρίες θα μπορέσουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων είναι να στραφούν στα υβριδικά οχήματα και τελικά, στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως, και οι δύο αυτές τεχνολογίες απαιτούν περισσότερο software παρά κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ.