Στο μικροσκόπιο ο παγκόσμιος στόλος πετρελαιοκίνητων ενώ έρχονται αυστηροί κανόνες
Για χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι ακριβοπληρωμένοι ειδικοί του lobbying διαφήμιζαν τα πλεονεκτήματα του «καθαρού» ντίζελ, που μπορούσε να προσφέρει στα αυτοκίνητα που το χρησιμοποιούν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων αλλά και καλύτερες επιδόσεις. Αυτή τους η καμπάνια φαίνεται τώρα να υπονομεύεται σοβαρά, έπειτα από την αποκάλυψη ότι ένας από τους μεγαλύτερους υπέρμαχους του ντίζελ, η γερμανική Volkswagen, χρησιμοποιούσε ένα προηγμένο λογισμικό πρόγραμμα για να «κλέβει» στις δοκιμές των εκπομπών ρύπων.
Το σκάνδαλο σόκαρε τους επενδυτές αλλά και τους θαυμαστές της Volks-wagen, αφαίρεσε δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της εταιρίας και κόστισε τη θέση του CEO. Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, θα επιστρέψει χρόνια πίσω την τεχνολογία του ντίζελ. Οι υποστηρικτές του καυσίμου σπεύδουν να το υπερασπιστούν, την ώρα που άλλοι αναρωτιούνται εάν το σκάνδαλο θα επιφέρει ένα θανάσιμο πλήγμα στο ντίζελ και στην «πράσινη» εικόνα του.
Η Volkswagen, που αντιμετωπίζει πρόστιμο έως και 18 δισ. δολαρίων μόνο στις ΗΠΑ, παραδέχθηκε ότι εγκατέστησε το επίμαχο λογισμικό σε 11 εκατ. κινητήρες παγκοσμίως. Έχει ήδη βάλει στην άκρη 6,5 δισ. ευρώ για να καλύψει το αναμενόμενο κόστος για τις αλλαγές στα αυτοκίνητα που εμπλέκονται, για το τρίτο τρίμηνο.
Όμως, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Goldman Sachs, οι «παράπλευρες» απώλειες για την αυτοκινητοβιομηχανία και το «καθαρό» ντίζελ, θα είναι τριπλάσιες. Ο παγκόσμιος στόλος των αυτοκινήτων ντίζελ θα βρεθεί στο μικροσκόπιο και δεν αποκλείεται οι αρμόδιες αρχές να υιοθετήσουν αυστηρότερους κανόνες και ελέγχους σε σχέση με τους ρύπους. Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος οι ανά τον κόσμο καταναλωτές να γυρίσουν την πλάτη τους στο ντίζελ για τα επόμενα χρόνια.
Έτσι και αλλιώς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονταν περισσότερο να πουλήσουν το ντίζελ στις ΗΠΑ από ό,τι στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα στην αμερικανική αγορά, ο ντιζελοκίνητος στόλος να αποτελεί μετά βίας το 3% του συνόλου των αυτοκινήτων σε κυκλοφορία, την ώρα που στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται στο 53%, έχοντας αυξηθεί από το 22% που ήταν στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Η άνθηση του ντίζελ στην Ευρώπη συνδέεται με την επιτάχυνση των προσπαθειών των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Γιατί ενώ η βενζίνη εκπέμπει 147 γραμμάτια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, το ντίζελ έχει κατεβάσει τις εκπομπές στα 132 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Για χρόνια, οι Αμερικανοί αγοραστές αυτοκινήτων απέφευγαν το ντίζελ λόγω της έλλειψης υποδομών για το συγκεκριμένο καύσιμο, του έντονου ανταγωνισμού από τη φθηνότερη βενζίνη και τα μειονεκτήματα που είχαν οι παλιοί κινητήρες ντίζελ, που έκαναν περισσότερο θόρυβο.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα ντίζελ είναι πιο ακριβά από εκείνα της βενζίνης, αφού οι ντιζελοκινητήρες είναι ακριβότεροι στην κατασκευή τους. Έτσι, το δέλεαρ τους δεν ήταν παρά η οικονομία των καυσίμων και η ισχύς του κινητήρα.
Τώρα, καθώς το σκάνδαλο της Volks-wagen βάζει το ντίζελ στο μικροσκόπιο, η Goldman Sachs δηλώνει: «Πιστεύουμε ότι υπάρχει ο κίνδυνος τα τελευταία γεγονότα να οδηγήσουν σε μια γρηγορότερη στροφή από το ντίζελ».
Πάντως, το Diesel Technology Forum επιμένει πως τίποτα δεν αλλάζει το γεγονός ότι οι κινητήρες ντίζελ είναι πιο αποδοτικοί. «Είμαστε σίγουροι ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να θεωρούν τη νέα γενιά των καθαρών αυτοκινήτων, φορτηγών και SUVs ντίζελ σαν μια ανταγωνιστική επιλογή για να καλύψουν τις μεταφορικές τους ανάγκες», τονίζει.