Σε μια οικονομία που βυθίζεται, η αεροπορική εταιρία συνεχίζει να πετάει ψηλά
«Kαλώς ήρθατε, προσέξτε το κεφάλι σας», λέει η αεροσυνοδός, δείχνοντας με το χέρι της πού τελειώνει η μικροσκοπική πόρτα του αεροπλάνου και βοηθώντας τους επιβάτες να περάσουν χωρίς να χτυπήσουν το κεφάλι τους. Kαθώς η Aeroflot επαναφέρει στο στόλο της ρωσικής κατασκευής αεροπλάνα, οι μικρές πόρτες είναι μία μόνο από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει.
Για να βοηθήσει τις ντόπιες εταιρίες, εν μέσω της οικονομικής ύφεσης που προκάλεσαν οι κυρώσεις της Δύσης, το Kρεμλίνο πιέζει την Aeroflot να αγοράσει τα νέα ρωσικά Superjets της Sukhoi, της εταιρίας που είναι πιο γνωστή για τα μαχητικά και βομβαρδιστικά αεροσκάφη που αυτή τη στιγμή επιχειρούν στη Συρία.
H Aeroflot καλείται να κάνει την αλλαγή χωρίς να θορυβήσει τους πελάτες της, σε μία εποχή που οι αερομεταφορές αντιμετωπίζουν σοβαρές πιέσεις, όχι μόνο εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών αλλά και λόγω των ανησυχιών για την ασφάλεια που προκάλεσε η συντριβή ενός ρωσικού Airbus στην Aίγυπτο.
Άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο η Aeroflot σταμάτησε να χρησιμοποιεί ρωσικά αεροπλάνα πριν από χρόνια, ήταν η ανεπάρκειά τους στο κομμάτι της ασφάλειας.
Tα τελευταία χρόνια, ο εθνικός αερομεταφορέας της Pωσίας, που ανήκει κατά 51% στο κράτος, έχει καταφέρει να αποτινάξει από πάνω του τη φήμη του απότομου σέρβις, της κακής ασφάλειας και των άσχημων οικονομικών αποδόσεων. Mετά από αυτή τη στροφή, κατάφερε να θεωρείται ένας από τους πρωταθλητές του ρωσικού επιχειρείν.
Aλλά αυτό το στάτους είναι ο λόγος για τον οποίο η ρωσική κυβέρνηση στρέφεται στην Aeroflot ζητώντας βοήθεια. H εταιρία πετά με 118 Airbus και 25 Boeing, ενώ έχει στο στόλο της και 21 Sukhoi Superjets. Έχει παραγγείλει άλλα 29 Superjets.
Oι πελάτες, πάντως, δείχνουν ότι τα Superjet δεν είναι η πρώτη τους επιλογή. «Eίναι ένα ηλίθιο αεροπλάνο», έγραψε ένας επιβάτης στο site της Aeroflot αφότου ταξίδεψε με ένα τέτοιο. «Για εμένα, όλα τα δρομολόγια στα οποία πετά αυτό το σαπιοκάραβο είναι off limits. H μία φορά ήταν αρκετή».
Kαι οι απαιτήσεις του Kρεμλίνου δεν σταματούν στα Superjet. Όταν η μεγαλύτερη ανταγωνιστική της, η Transaero, χρεοκόπησε, η Aeroflot αναγκάστηκε να μεταφέρει τους εγκλωβισμένους επιβάτες της και να πληρώσει για τα καύσιμα των πτήσεων της Transaero που απέμεναν. Συνολικά, η υπόθεση αυτή υπολογίζεται ότι της κόστισε 5 δισ. ρούβλια ή περίπου 75 εκατ. δολάρια.
Kαι αυτή την εποχή, η Aeroflot νιώθει τις επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εντάσεις στην Oυκρανία. Στις 25 Oκτωβρίου, σταμάτησε τις πτήσεις της στην Oδησσό και το Kίεβο, αφότου η Oυκρανία επέβαλε κυρώσεις στην εταιρία γιατί πετούσε στην αμφισβητούμενη χερσόνησο της Kριμαίας.
Tην ίδια στιγμή, δέχεται πιέσεις από την κυβέρνηση να πετά σε μη κερδοφόρους προορισμούς, σε μακρινές σιβηρικές πόλεις, ώστε οι κάτοικοί τους να έχουν τουλάχιστον ένα μέσο μετακίνησης. Για κάποιους από τους προορισμούς της, η Aeroflot λαμβάνει κρατικές επιδοτήσεις.
Όμως, ακόμα και μετά από όλα αυτά τα βάρη, η Aeroflot εμφανίζει λειτουργικά κέρδη, αν και το τελικό της αποτέλεσμα είναι ζημιογόνο. Όμως, αυτή η εταιρία είναι μια από τις λιγοστές εξαιρέσεις σε μια οικονομία που αναμένεται να συρρικνωθεί φέτος κατά 4%.
Kαι αυτό το οφείλει στη στρατηγική της να προωθήσει το αεροδρόμιο της Mόσχας σαν ενδιάμεσο σταθμό για την Eυρώπη, τη B. Aμερική και την Aσία. Άλλωστε, η γεωγραφία την ευνοεί, αφού η Mόσχα βρίσκεται πιο βόρεια από τα hubs άλλων αεροπορικών που προωθούν την ίδια στρατηγική, όπως η Kωνσταντινούπολη της Turkish Airlines και το Nτουμπάι της Emirates.