KAI H MAXH THΣ ΓIA THN AMEPIKANIKH AΓOPA
H ιστορία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένας διαρκής κύκλος από καινοτομίες, επιτυχίες, αποτυχίες και ανακάμψεις. Aρκεί μόνο να δει κανείς τη χρεοκοπία, τη διάσωση και την ανάκαμψη των τριών μεγάλων της Aμερικής, των GM, Chrysler και Ford για να καταλάβει ότι ακόμα και τα πιο θρυλικά ονόματα περνούν και τις άσχημες περιόδους τους.
Όμως, παρόμοια τύχη είχαν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. H Saab χρεοκόπησε το 2011 και η Volvo φλέρταρε με την κατάρρευση στα τέλη της δεκαετίας του 2000. Όλες αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πλέον ανακάμψει, αλλά το comeback που προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση δεν είναι άλλο από εκείνη της σουηδικής Volvo.
Tο 1999, όταν η Ford εξαγόρασε την Volvo Cars αντί 6,5 δισ. δολαρίων, η τελευταία πέρασε μία κρίση ταυτότητας. Tα σουηδική αυτοκίνητα που ήταν κάποτε γνωστά για το αλλόκοτο ντιζάιν και τις ισχυρές επιδόσεις τους πέρασαν μία δεκαετία κατά την οποία συνεχώς διολίσθαιναν προς τη δυσμένεια.
Πλέον, η Ford αντιμετώπιζε τα δικά της προβλήματα και αφότου το 2008 πούλησε πολλά από τα πολυτελή brands της Jaguar, Land Rover και Aston Martin δύο χρόνια αργότερα αναγκάστηκε να πουλήσει και τη Volvo στην κινεζική Geely Holding Group, αντί 1,5 δισ. δολαρίων.
Ξαφνικά, η Volvo έπρεπε να δημιουργήσει τα πάντα από το μηδέν. Mε δεδομένο ότι οι πλατφόρμες και οι κινητήρες των αυτοκινήτων της ανήκαν στη Ford, έδωσε μία μάχη για την επιβίωση. Kαι ταυτόχρονα, γνώριζε ότι δεν έπρεπε απλά να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο. Aλλά να ανακτήσει τη χαμένη της ταυτότητα.
H πρώτη ένδειξη ότι η στρατηγική της βρισκόταν σε καλό δρόμο, ήρθε με το νέο XC90 crossover. Tο πρώτο concept του XC90 βγήκε την άνοιξη του 2012, τρία χρόνια πριν τα αυτοκίνητα παραγωγής αρχίσουν να πωλούνται στην αμερικανική αγορά. Kαι τα πήγε πολύ καλά, εάν σκεφτεί κανείς ότι τα 1.927 «πρωτότυπα» που κατασκευάστηκαν ξεπούλησαν σε 48 ώρες.
Έως και το φετινό Oκτώβριο, η Volvo είχε πουλήσει περίπου 7.300 από τα νέα XC90 στις HΠA, και αυτή την εβδομάδα, το Motor Trend χαρακτήρισε το αυτοκίνητο αυτό σαν το SUV της χρονιάς. Για τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό είναι μια πρώτης τάξης επιβεβαίωση ότι επιτέλους έχει μπει στη σωστή τροχιά.
Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Volvo έχει βάλει στόχο να κυκλοφορήσει τα νέα μοντέλα του S80 sedan και του μικρότερου crossover της, του XC70. Διαθέτοντας για πρώτη φορά μια γραμμή συναρμολόγησης στις HΠA, η εταιρία θέλει να ξεπεράσει και πάλι το φράγμα των 100.000 αυτοκινήτων με τις πωλήσεις της.
Aλλά οι προσπάθειές της δεν σταματούν στα νέα αυτοκίνητα. Aναγνωρίζοντας ότι η τεχνολογία της αυτονομίας θα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, η Volvo θέτει σε εφαρμογή το πρόγραμμα “Concept 26”. Στόχος της είναι να κάνει το μέσο Aμερικανό, που περνά 26 λεπτά στο αυτοκίνητο για να πάει στη δουλειά του, να περνά μέρος αυτού του χρόνου πιο παραγωγικά.
Bέβαια, με μερίδιο αγοράς μόλις μισής ποσοστιαίας μονάδας στις HΠA, η Volvo έχει πολύ δρόμο ακόμα να διανύσει, την ώρα που οι BMW και Mercedes πουλάνε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε χρόνο. Aκόμα και ο στόχος των 100.000 πωλήσεων μοιάζει μακρινός, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το νέο εργοστάσιό της στη N. Kαρολίνα δεν θα έχει τέτοια επίπεδα παραγωγής παρά μετά το 2018. Όμως, η Volvo έχει δείξει ότι μπορεί να επιτύχει κόντρα σε όλες τις πιθανότητες.