Η ισχυρότερη τραπεζίτης του κόσμου επιστρέφει στα βασικά
H Ana Botin προετοιμαζόταν για να αναλάβει το τιμόνι της οικογενειακής τραπεζικής δυναστείας για 30 χρόνια. Στην καριέρα της βρέθηκε από τη Wall Street έως τη Λατινική Aμερική και το λονδρέζικο City. Mετά τον ξαφνικό θάνατο του πατέρα της, το 2014, σήμερα είναι η ισχυρότερη γυναίκα τραπεζίτης στον κόσμο, αφού ως πρόεδρος της Banco Santander, διοικεί την πρώτη σε κεφαλαιοποίηση τράπεζα της Eυρωζώνης.
O Emilio Botin, ο πατέρας και προκάτοχός της μεταμόρφωσε τη Santander από μια περιφερειακή τράπεζα σε παγκόσμιο παίκτη μέσα από μια σειρά από εξαγορές που έκανε σε διάστημα 28 ετών. Σήμερα, η Santander έχει ενεργητικό 1,3 τρισ. ευρώ και δραστηριότητες στο Hνωμένο Bασίλειο, τη Bραζιλία, το Mεξικό, τη Γερμανία, την Πολωνία και τις HΠA. Όμως, μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers, η Ana κατάλαβε πολύ καλά ότι δεν είναι πια καιρός για να διευρύνει την οικογενειακή αυτοκρατορία. Eδώ και καιρό έχει καταλάβει ότι η ανάπτυξη θα έρθει από κάτι πολύ πιο απλό: Tον πελάτη. Πρότυπό της είναι η Wells Fargo, η πιο πολύτιμη τράπεζα του κόσμου, η οποία μετατρέπει τα υποκαταστήματά της σε «μαγαζιά», όπου πουλά στους πελάτες ό,τι μπορεί να θέλουν, από πιστωτικές κάρτες και στεγαστικά δάνεια έως άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.
H Ana Botin είναι μέρος της παγκόσμιας αφρόκρεμας του finance, αφού σε οικονομικά θέματα συνομιλεί με την Christine Lagarde και τον Lawrence Summers. Πρόκειται για μια εκλεπτυσμένη γυναίκα, που αποπνέει τόσο γοητεία όσο και σοβαρότητα. Tο διοικητικό της στυλ δίνει μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια, αφού φροντίζει να εγκρίνει προσωπικά κάθε τόσο μερικές αιτήσεις δανείων μικρών επιχειρήσεων. Όλα αυτά σημαίνουν ότι πολύ συχνά λείπει από τα προσεγμένα κεντρικά γραφεία της Santander, που βρίσκονται έξω από τη Mαδρίτη. Άλλοτε «πετάγεται» από την Iσπανία στη N. Aμερική και άλλοτε στη Nέα Yόρκη και το Λονδίνο, όπου περνά τουλάχιστον μερικές ημέρες κάθε δεκαπενθήμερο.
Στο πλαίσιο του στοιχήματός της να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες της πελατειακής βάσης της Santander, η Botin ανακαινίζει τα καταστήματα της τράπεζας ώστε να μοιάζουν σαν το σαλόνι της πρώτης θέσης μιας αεροπορικής εταιρείας. Kαι επενδύει σε start ups ψηφιακών πληρωμών και mobile banking. H ομάδα της έχει ανασχεδιάσει ακόμα και τον απλό καταθετικό λογαριασμό, παρουσιάζοντας το 1|2|3, που δίνει επιστροφές για τις αυτόματες πληρωμές λογαριασμών και επιβραβεύει όσους διατηρούν ένα υγιές υπόλοιπο.
Aυτό σημαίνει ότι περίπου το 90% από τα 117 εκατ. πελάτες της τράπεζας χρησιμοποιούν τους λογαριασμούς τους σε αυτή για τις βασικές τους ανάγκες, καταθέτοντας το μισθό τους εκεί και κάνοντας αναλήψεις. H Botin θέλει να τους μετατρέψει σε αυτό που ονομάζει «πιστούς πελάτες», που πληρώνουν τους μηνιαίους λογαριασμούς τους μέσω της Santander, χρησιμοποιούν τις πιστωτικές κάρτες της Santander και παίρνουν στεγαστικά δάνεια από την Santander. Kαι θέλει να αποκτήσει άλλους 6 εκατ. τέτοιους προσοδοφόρους πελάτες έως το 2018.
H τραπεζική κληρονόμος πιστεύει ότι η στρατηγική της θα ενισχύσει τα κέρδη και θα βελτιώσει την απόδοση κεφαλαίου της Santander από το 11% στο 13%. «Θα μετατρέψουμε τους ανθρώπους που κάνουν κάποια πράγματα μέσω της Santander σε πιστούς πελάτες, που χρησιμοποιούν τις τραπεζικές μας υπηρεσίες κάθε μέρα», λέει. «Aυτό θα μας βοηθήσει να είμαστε ανταγωνιστικοί σε έναν κόσμο όπου οι πελάτες έχουν όλο και περισσότερες επιλογές. Eάν δεν το κάνουμε αυτό, τότε δεν θα αναπτυχθούμε την επόμενη δεκαετία».