Ένα θρυλικό όνομα του ιταλικού ντιζάιν πέρασε στα χέρια των Ινδών
Η Pininfarina, η θρυλική ιταλική εταιρία βιομηχανικού ντιζάιν μπορεί να μας έδωσε την Ferrari Testarossa και την Alfa Romeo Spider, αλλά δεν έχει δώσει στους μετόχους της κέρδη στα 10 από τα τελευταία 11 χρόνια.
Επομένως, αυτό που τράβηξε τους Ινδούς της Mahindra σε αυτήν την εισηγμένη του χρηματιστηρίου του Μιλάνου δεν ήταν τα καλά της νούμερα. Όπως η Tata Motors όταν το 2008 εξαγόραζε τις Jaguar και Land Rover, έτσι και η Mahindra ελπίζει ότι αυτή η εξαγορά θα την καθιερώσει σαν ένα διεθνή παίκτη.
Η ιταλική εταιρία ιδρύθηκε το 1930 και έχει σχεδιάσει αυτοκίνητα για κορυφαίες εταιρίες του χώρου, όπως οι Ferrari, Alfa Romeo, Peugeot, Maserati και Rolls Royce.
Επίσης, έχει δουλέψει σε τρένα, λεωφορεία, τραμ, σκάφη, αεροπλάνα και ιδιωτικά αεροσκάφη, ενώ παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες βιομηχανικού ντιζάιν, ντιζάιν εσωτερικών χώρων, αρχιτεκτονικής και graphic design.
Ωστόσο, για το μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, τα οικονομικά της ήταν άσχημα, καθώς οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου άρχισαν να πραγματοποιούν μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού εσωτερικά. Αυτό μάλλον δικαιολογεί το discount του 74% στο οποίο αγόρασε τις μετοχές της Pininfarina η Mahindra. Η συμφωνία προβλέπει την εξαγορά του 76,1% των μετοχών της Pininfarina από την Pincar αντί 1,1 ευρώ για κάθε μετοχή και στη συνέχεια μία ανοικτή προσφορά για το υπόλοιπο ποσοστό, στην ίδια τιμή. Και αυτό, παρότι πριν από την ανακοίνωση της συμφωνίας, η μετοχή της Pininfarina είχε κλείσει στα 4,2 ευρώ.
Επιχειρώντας να δικαιολογήσει το discount, ο CEO της Pininfarina, Silvio Angori είπε στους δημοσιογράφους: «Πρέπει να έχετε στο μυαλό σας ότι με βάση το deal, η εταιρεία θα ανακεφαλαιοποιηθεί και θα έχει καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης».
Πραγματικά, η Mahindra αναμένεται να πραγματοποιήσει ένεση ρευστού ύψους 20 εκατ. ευρώ και να δώσει εγγυήσεις έως 114,5 εκατ. ευρώ στους πιστωτές της Pininfarina.
Και βέβαια, ο πρόεδρος της εταιρείας, Paolo Pininfarina, έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι η συμφωνία δεν ακυρώνει την ιταλική κληρονομιά της εταιρείας. «Σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, η επιχειρηματικότητα και το κεφάλαιο δεν χρειάζονται διαβατήριο. Η παγκόσμια παρουσία και το διεθνές μοντέλο παραγγελιών της Mahindra θα μας βοηθήσουν να ανταγωνιστούμε για ένα μεγαλύτερο μέρος της πίτας».
Το σίγουρο είναι ότι ο ινδικός όμιλος, υπό τον πρόεδρο και γενικό διευθυντή Anand Mahindra, έχει κάνει αρκετές γενναίες εξαγορές στο παρελθόν, μεταξύ των οποίων και η απόκτηση της επηρεασμένης από τα σκάνδαλα Satyam Computer Services το 2009. Το 2010, αγόρασε το 70% της προβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Ν. Κορέας SsangYong Motor Company αντί 463 εκατ. δολαρίων.
Όμως, αυτό το deal είναι το μεγαλύτερο για την Mahindra μέχρι στιγμής στην Ευρώπη και επιτρέπει στην εταιρεία να εισέλθει μακροπρόθεσμα στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, χρησιμοποιώντας το brand της Pininfarina. Ελπίδα των Ινδών, που κυριαρχούν στην τοπική αγορά των SUV, είναι να χρησιμοποιήσουν τα σχέδια της Pininfarina και πέραν του κλάδου των αυτοκινήτων, σε μία εποχή που το ντιζάιν βοηθά τα καταναλωτικά brands να διαφοροποιηθούν και να ξεχωρίσουν.
Πρόκειται, πάντως, για μία ακόμα ιταλική εταιρεία της πολυτέλειας που πέφτει στα χέρια ξένου αγοραστή. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η γαλλική LVMH εξαγόρασε τις Bulgari και Loro Piana και η Kering απέκτησε την Pomellato. Η Mayhoola του Κατάρ αγόρασε τον οίκο Valentino, η ChemChina την Pirelli και η αμερικανική Haworth την Poltrona Frau.