Στη Γερμανία κλείνει τα γραφεία της, αφού απέτυχε
Η Uber επεκτείνει τις υπηρεσίες ταξί της με ταχύτατους ρυθμούς σε όλο τον κόσμο. Αλλά σε μία πόλη 690.000 κατοίκων -δηλαδή ελαφρώς μικρότερη από την ιδιαίτερη πατρίδα της Uber, το Σαν Φρανσίσκο- η εταιρία έκανε κάτι άκρως ασυνήθιστο για τα δικά της δεδομένα: Υποχώρησε.
Στις αρχές του Νοεμβρίου, η Uber έκλεισε το μικρό γραφείο που είχε ανοίξει στο κέντρο της Φρανκφούρτης, έπειτα από μόλις 18 μήνες λειτουργίας και έβαλε στον πάγο την online πλατφόρμα της που επέτρεπε στους κατοίκους της πόλης να καλέσουν ταξί χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη εφαρμογή στο smartphone τους.
Μέρος του προβλήματος που αντιμετώπισε η Uber στη Φρανκφούρτη ήταν η άρνηση των αδειοδοτημένων οδηγών ταξί της πόλης μα δουλέψουν με αυτή την αμερικανική επιχείρηση. Σε αυτούς τους ταξιτζήδες δεν άρεσε καθόλου ο τρόπος με τον οποίο η Uber εισέβαλε στην πόλη στις αρχές του 2014, χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο οδηγούς χωρίς άδεια, που δεν είχαν περάσει τις ίδιες εξετάσεις -ικανοτήτων και υγείας- που είναι αναγκαστικές για όλους τους οδηγούς ταξί. Η χαμηλού κόστους υπηρεσία της Uber που χρησιμοποιούσε μη αδειοδοτημένους οδηγούς, η UberPop, συνάντησε διάφορα νομικά προβλήματα και τελικά κρίθηκε παράνομη από τις Αρχές τον περασμένο Μάρτιο.
Στη συνέχεια, η Uber προσπάθησε να «στρατολογήσει» αδειοδοτημένους οδηγούς, σε μία προσπάθεια να κάνει την υπηρεσία της νόμιμη. Αλλά οι ταξιτζήδες αρνήθηκαν. Στα δικά τους μάτια, αυτό που έκανε η Uber ήταν πολύ «αντι-γερμανικό». Τελικά, αυτό που κατάφερε ήταν να την αντιπαθήσουν οι οδηγοί ταξί, η κυβέρνηση αλλά και οι πελάτες.
Η οπισθοχώρησή της από τη Φρανκφούρτη είναι μόνο μία από αυτές που αναγκάστηκε να αποφασίσει, στην Ευρώπη, τους τελευταίους μήνες. Αυτή η εταιρία που πλέον αποτιμάται στα 62,5 δισ. δολάρια αποχώρησε επίσης από το Αμβούργο και το Ντίσελντορφ, έχοντας παραμείνει στις αγορές αυτές για λιγότερο από δύο χρόνια.
Στο Άμστερνταμ, πρόσφατα αναγκάστηκε να διακόψει την υπηρεσία UberPop. Αλλά η ήττα της σε μια πόλη με σημαντικό χρηματοοικονομικό κέντρο και έναν κοσμοπολίτικο πληθυσμό σαν τη Φρανκφούρτη δείχνει την αδυναμία της Uber να προσαρμοστεί τόσο πολιτισμικά όσο και νομικά στα ευρωπαϊκά δεδομένα. Στη Γερμανία, η γνωστή επιθετική στρατηγική της Uber («δεν ζητάμε άδεια, ζητάμε συγγνώμη», είναι ένα από τα άτυπα σλόγκαν της εταιρίας, που δηλώνει ευθαρσώς ότι όταν μπαίνει σε μια νέα αγορά, δεν την πειράζει καθόλου να παραβιάσει το νόμο), δεν ταίριαζε καθόλου με την κουλτούρα του λαού και σίγουρα δεν την βοήθησε να κερδίσει τους έτσι και αλλιώς επιφυλακτικούς ντόπιους. Όσο για τα ρυθμιστικά εμπόδια που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία, είναι ξεκάθαρο ότι η Uber τα υποτίμησε.
Βέβαια, η Uber δεν έχει αποσυρθεί εντελώς από τη Γερμανία. Εξακολουθεί να δουλεύει με αδειοδοτημένους οδηγούς ταξί στο Βερολίνο και το Μόναχο, όπου ισχυρίζεται ότι συναντά ζωηρή ζήτηση από επιβάτες που είναι δυσαρεστημένοι με τα παραδοσιακά ταξί. Και επιμένει ότι μπορεί να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στη Γερμανία εάν της επιτραπεί να λειτουργήσει ελεύθερα, έστω και εάν αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα τον αριθμό των οδηγών που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της.