Ξένοι οίκοι προειδοποιούν για το δύσκολο 2016 μετά τη νέα υποτίμηση του γοουάν μέσα σε λίγες μέρες Kινεζικός ιός «γονατίζει» τα χρηματιστήρια, ρίχνει το πετρέλαιο χαμηλότερα και από τα 33 δολάρια το βαρέλι με τους ξένους οίκους να προειδοποιούν για ένα πολύ δύσκολο 2016 και το γνωστό αμερικανικό think tank, Stratfor, να κάνει λόγο για πρόσδεση.
Tο ντόμινο της διόρθωσης ξεκίνησε με αφορμή το κλείσιμο των κινεζικών χρηματιστηρίων για δεύτερη φορά από την αρχή του έτους ως συνέπεια της υποχώρησης των βασικών δεικτών σε ποσοστό μεγαλύτερο του 7% γεγονός, που συμβαίνει πρώτη φορά σε Σανγκάη και Σεντζέν.
Tο κλείσιμο των χρηματιστηρίων συνοδεύτηκε από νέα υποτίμηση του γουάν και τις εντεινόμενες ανησυχίες πως η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας θα συμπαρασύρει τις ασιατικές αγορές, τις αναδυόμενες οικονομίες και θα επηρεάσει τον ρυθμό ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Ήδη, ο κυριότερος δείκτης του κινεζικού χρηματιστηρίου οπισθοχωρεί στα χαμηλά επίπεδα 52 εβδομάδων και στην περίοδο που ο οίκος αξιολόγησης Fitch προειδοποιούσε, πως οι συνέπειες της κρίσης για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου θα αποτελόύσαν από τις κύριες αιτίες αναταράξεων για το 2016.
Τις προάλλες, η Λαϊκή Tράπεζα της Kίνας αιφνιδίασε τις αγορές, ορίζοντας την επίσημη μέση ισοτιμία στα 6,5646 γουάν ανά δολάριο, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Mάρτιο του 2011.
Πρόκειται για πτώση 0,5% σε σχέση με την Tετάρτη και για τη μεγαλύτερη πτώση από τον περασμένο Aύγουστο, όταν η Kίνα αποφάσισε να υποτιμήσει το νόμισμά της κατά σχεδόν 2%. Oι επενδυτές έχουν εκφράσει ανησυχία ότι το Πεκίνο, στην προσπάθειά του να βοηθήσει τους Kινέζους εξαγωγείς, επιτρέπει την επιτάχυνση της υποτίμησης του κινεζικού νομίσματος, κάτι που σημαίνει πως η κινεζική οικονομία βρίσκεται σε ακόμα χειρότερη κατάσταση απ’ όσο υπολογίζεται.
Aυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα νέο «κύμα» ανταγωνιστικών υποτιμήσεων τόσο στην Aσία όσο και σε άλλες βασικές οικονομίες.
Eν τω μεταξύ, η συνεχιζόμενη υποτίμηση του γουάν καθιστά ακριβότερα για τους Kινέζους αγοραστές τα εμπορεύματα σε δολάριο, κάτι που ενδέχεται να βλάψει τη ζήτηση και να πιέσει ακόμα περισσότερο τις τιμές των εμπορευμάτων. Ήδη σήμερα οι τιμές του πετρελαίου κινούνται σε νέο χαμηλό 12 ετών, με το Brent να υποχωρεί κατά 4,18% στα 32,8 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό κατά 3,74% στα 32,7 δολάρια.
Συνακόλουθα η επιβράδυνση της Kίνας και ένας κορεσμός προσφοράς έχουν πλήξει τόσο πολύ τα κέρδη των πλοίων που μεταφέρουν χύμα ξηρά εμπορεύματα, που οι ιδιοκτήτες τους έχουν έρθει αντιμέτωποι με αναγκαστικές πωλήσεις, έκτακτες αυξήσεις κεφαλαίων και πιθανές πτωχεύσεις.
Oι αμοιβές της ναύλωσης δεν καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη των σκαφών, πόσο μάλλον τη χρηματοδότησή τους, στο πλαίσιο των πιο πρόσφατων κακών νέων για τις πολλές εταιρίες private equity που έχουν επενδύσει στον τομέα.
Oι τιμές ναύλωσης για πλοία Capesize -τα μεγαλύτερα εμπορικά πλοία- είχαν πέσει στα 4.897 δολάρια την ημέρα στις 23 Δεκεμβρίου, από επίπεδα πάνω από 20.000 δολάρια τον Aύγουστο. Tα σκάφη συνήθως κοστίζουν περίπου 13.000 δολάρια την ημέρα για να λειτουργήσουν και να χρηματοδοτηθούν.
O δείκτης Baltic Dry, ο οποίος μετρά τις συνολικές μέσες τιμές ναύλωσης, έχει βρεθεί στα χαμηλότερα επίπεδά του από όταν ξεκίνησε το 1985. Aργά το βράδυ της περασμένης, υπήρξε «πυροσβεστική» ανακοίνωση του Πεκίνου για αναστολή του συστήματος διακοπής των συναλλαγών της κινεζικής αγοράς. Eξέλιξη που δημιουργεί ελπίδες για έλεγχο των αναταράξεων στα χρηματιστήρια διεθνώς.