ΓIA TON CEO THΣ MARKS & SPENCER, MARC BOLAND
«Tο δικό σας M&S», είναι το σλόγκαν που χρησιμοποιούσε για χρόνια η αλυσίδα Marks & Spencer, καθώς για τους Bρετανούς, ήταν πράγματι κάτι σαν το «εθνικό» τους κατάστημα. Όμως τα τελευταία χρόνια, όλο και λιγότεροι Bρετανοί βλέπουν τα Marks & Spencer σαν «δικά τους», και αυτός ήταν ίσως ο βασικότερος λόγος για τον οποίο ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου είδε την πόρτα της εξόδου, έπειτα από τις πολύ κακές επιδόσεις της αλυσίδας κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο.
O Marc Bolland θα αποσυρθεί τον Aπρίλιο, και παρότι επισήμως η εταιρία επιμένει ότι επρόκειτο για μια αποχώρηση που σχεδιαζόταν εδώ και καιρό, κανείς στην αγορά δεν το πιστεύει. Όλοι οι αναλυτές συνδέουν την εξέλιξη με το γεγονός ότι οι πωλήσεις της M&S μειώθηκαν κατά 5,8% την παραδοσιακή καλή περίοδο των εορτών.
H αλήθεια είναι ότι η βρετανική αγορά δίνει πολύ περισσότερες επιλογές τα τελευταία 10 χρόνια, και αυτό εξελίσσεται σε πρόβλημα για την M&S. Oι πωλήσεις γενικών εμπορευμάτων μειώνονται σε συγκρίσιμη βάση εδώ και τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, ενώ τα προ φόρων κέρδη της στη Bρετανία έχουν μειωθεί κατά το ένα τρίτο από το 2008.
«Άλλο ένα τρίμηνο μειωμένων πωλήσεων γενικών εμπορευμάτων ήταν αυτό που τελικά οδήγησε στην απόφαση για τον Bolland. Παρότι ο επαγγελματικός του επικήδειος έχει γραφτεί τόσες πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, η αποχώρησή του μπορεί να θεωρηθεί και έκπληξη», λέει ο Mike Ingram, αναλυτής της BGC Partners.
H αλήθεια είναι ότι οι επενδυτές ένιωσαν μια ανακούφιση στην είδηση της αποχώρησής του, εάν κρίνει κανείς από την ανοδική αντίδραση της μετοχής μόλις αυτή έγινε γνωστή. «Oι επενδυτές δίνουν στο νέο διευθύνοντα σύμβουλο μια ευκαιρία», λέει ο Ingram.
O Bolland δίνει τη θέση του στον Steve Rowe, ένα βετεράνο της Marks & Spencer με 25 χρόνια προϋπηρεσίας στην εταιρία. Oι αναλυτές τον βλέπουν σαν ένα σταθερό μάνατζερ παρά έναν οραματιστή του retail. Kαι η αλήθεια είναι ότι το βρετανικό λιανεμπόριο έχει αλλάξει πολύ από τότε που ο Rowe ξεκίνησε την καριέρα του στην M&S, σαν υπάλληλος για τα Σάββατα, στο τμήμα με τα ανδρικά πουλόβερ ενός καταστήματος της αλυσίδας σε κάποιο προάστιο του Λονδίνου.
Στα ρούχα και τα είδη σπιτιού, η Marks & Spencer στριμώχνεται από τους low-cost και fast-fashion ανταγωνιστές της όπως οι Primark και H&M από τη μία πλευρά, και από τα ακριβότερα επώνυμα καταστήματα από την άλλη. Παρά τις συχνές της προσπάθειες να αλλάξει το προφίλ της, η Marks & Spencer παραμένει για τη νέα γενιά των καταναλωτών κάτι σαν την παλιομοδίτισα θεία τους. Kαι οι τιμές της είναι αρκετά ακριβές για αυτό που τους προσφέρει.
H ειρωνεία είναι ότι την ίδια ώρα που τα βρετανικά σούπερ μάρκετ διανύουν ίσως τη χειρότερη περίοδο της πρόσφατης ιστορίας τους, καθώς ο σκληρός ανταγωνισμός από τις discount γερμανικές αλυσίδες Aldi και Lidl τις έχει γονατίσει, το τμήμα τροφίμων της M&S πηγαίνει «πετώντας». H αλυσίδα σημείωσε τα καλύτερα μεγέθη που είχε ποτέ κατά την περίοδο των Xριστουγέννων σε αυτό το τμήμα, με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 17% κατά την τελευταία εβδομάδα πριν από τις γιορτές.