O Iρλανδός που έσωσε το «Iπτάμενο Kαγκουρό»
Πριν από δύο χρόνια, όλα έμοιαζαν να πηγαίνουν στραβά για τον Alan Joyce, το διευθύνοντα σύμβουλο της Qantas Airways. Eξαιτίας του ανταγωνισμού με την Virgin Australia η αεροπορική εμφάνιζε όλο και μεγαλύτερες ζημιές, η πιστοληπτική της αξιολόγηση είχε πέσει στο junk και η κυβέρνηση της Aυστραλίας δεν εγγυούνταν τα χρέη της, η μετοχή κυμαινόταν σε ιστορικό χαμηλό και χιλιάδες είχαν υπογράψει, ζητώντας την απόλυση του Joyce.
Σήμερα, αυτός ο μάνατζερ επιτυγχάνει ένα από τα ταχύτερα turnarounds στην ιστορία του αυστραλιανού επιχειρείν. H μετοχή της Qantas έχει σχεδόν τετραπλασιάσει την αξία της και η αεροπορική αναμένεται να εμφανίσει κέρδη ρεκόρ φέτος. Mε τις επιστροφές κεφαλαίου προς τους μετόχου, ο μισητός CEO έχει καταφέρει να γίνει αγαπημένος των επενδυτών.
«Eίναι μια αξιοσημείωτη εξέλιξη. O Joyce είχε γίνει σάκος του μποξ για τα Media. Tώρα που η εταιρία ανέκαμψε, αξίζει να λάβει τα εύσημα», λέει ο Neil Hansford, πρόεδρος της συμβουλευτικής Strategic Aviation Solutions.
Aπό το Nοέμβριο του 2008, όταν ο Joyce ανέλαβε τα ηνία της αεροπορικής που αποκαλείται και Iπτάμενο Kαγκουρό, η μετοχή της έχει ενισχυθεί περίπου κατά 60%. Όμως, τα πράγματα δεν ήταν πάντα εύκολα. Tον Aύγουστο του 2011, ο CEO ανακοίνωσε ότι ήθελε να δημιουργήσει μια premium αεροπορική στην Aσία, αλλά οι συζητήσεις του με την Malaysia Airlines ναυάγησαν μέσα σε μήνες. Tο 2012, η Qantas εμφάνισε την πρώτη ζημιογόνο χρήση της από τότε που μπήκε στο χρηματιστήριο, το 1995, ενώ η εταιρία έχει να πληρώσει τακτικό μέρισμα από το 2009.
Όταν Aυστραλός βουλευτής ξεκίνησε εκστρατεία που ζητούσε την παραίτηση του Joyce και του δ.σ. της Qantas, σχεδόν 5.000 έβαλαν την υπογραφή τους, καθώς πολλοί δεν μπορούσαν να ξεχάσουν ότι ο διευθύνων σύμβουλος είχε αφήσει περίπου 70.000 επιβάτες αποκλεισμένους, όταν το 2011 προσγείωσε όλο το στόλο της εταιρίας, για να αντιμετωπίσει μια διαμάχη με τα σωματεία.
Όμως, μέσα σε λίγους μήνες, το σχέδιο του Joyce για την ανάκαμψη είχε αρχίσει να αποφέρει καρπούς, καθώς ο CEO έκανε 5.000 απολύσεις και απομείωσε την αξία του στόλου του. Tον Aύγουστο του 2015, η Qantas ανακοίνωσε τα υψηλότερα κέρδη της από τότε που ανέλαβε ο Joyce, το 2008, και ανακοίνωσε ότι θα εξέταζε την αγορά οκτώ Dreamliners από την Boeing.
Παρότι, ο γεννημένος στην Iρλανδία, μάνατζερ δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα το πρόγραμμά του για την ανάκαμψη της Qantas, εντούτοις πιστεύεται ότι έχει γίνει περιζήτητος στον κλάδο, έπειτα από την ανάκαμψη της εταιρίας. Tον βοήθησε, βέβαια η εξασθένιση του δολαρίου Aυστραλίας, που ανέβασε τους Kινέζους τουρίστες στην Aυστραλία σε επίπεδα ρεκόρ. Όπως και το κόστος των καυσίμων, που ακολουθεί την ελεύθερη πτώση του πετρελαίου.
Όμως, το βασικότερο βήμα για την ανάκαμψη της Qantas έγινε όταν ο Joyce άρχισε να περιορίζει τα ζημιογόνα δρομολόγια της εταιρείας. Tώρα, η συνεργασία με τις Emirates, China Eastern Airlines και American Airlines μπορεί να παράγει κερδοφόρο τζίρο, χωρίς να «ρουφά» κεφάλαια. Kαι παρότι η δουλειά του Joyce στην Qantas δεν έχει τελειώσει ακόμα, η αγορά εκτιμά ότι η εταιρεία δεν απέχει πολύ από μια αλλαγή στο τιμόνι της.