Πολλές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν νέες αγορές εκτός Κίνας, η οικονομική ανάπτυξη της οποίας επιβραδύνεται. Το βλέμμα στρέφουν τώρα σε νέες αναδυόμενες αγορές όπως το Ιράν.
Όπως γράφει η Deutsche Welle, πρώτα ήταν η Ρωσία, έπειτα η Βραζιλία και μετά η Κίνα. Στα χρόνια της μεγάλης άνθησης η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε επενδύσει δυναμικά σ´ αυτές τις αγορές. Οι σκιές όμως που πλανώνται τους τελευταίους μήνες ιδίως πάνω από την κινεζική οικονομία, η οποία βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο, βαραίνουν και τους γερμανούς κατασκευαστές. Πλέον στους κόλπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας επικρατεί απογοήτευση. Ο γενικός διευθυντής της BMW Χάραλντ Κρούγκερ αναμένει για το 2016 μικρή ανάπτυξη με μονοψήφια νούμερα. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), η οποία ανακοίνωσε από το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύσης (3 με 13 Μαρτίου) ότι περιμένει πολύ μικρή αύξηση των πωλήσεων στην Κίνα. Πάντως ήδη από πέρυσι είχε διαφανεί ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως κινείται σε καθοδική τροχιά.
Πώς όμως μπορεί να ανατραπεί η κακή εικόνα στις παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων; Σύμφωνα με την VDA θα πρέπει άμεσα να αναζητηθούν νέες, ελπιδοφόρες αγορές πέραν της Κίνας. «Μια πιο δυναμική παρουσία σε νέες αναδυόμενες οικονομίες θα ήταν σημαντική» αναφέρει ο Πέτερ Φους, ειδικός σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας από την συμβουλευτική εταιρεία Εrnst & Young. Υπό αυτό το πρίσμα το Ιράν είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση που προσφέρει επενδυτικές προοπτικές. Μετά από πολλά χρόνια αποκλεισμού από τις διεθνείς αγορές το Ιράν πλέον αναδεικνύεται σε «παγκόσμιο παίκτη» μετά την άρση των δυτικών κυρώσεων σε βάρος του. Στους δρόμους του Ιράν κυκλοφορούν 11,4 εκατομ. αυτοκίνητα, τα οποία είναι παλιά και χρειάζονται αντικατάσταση. Σύμφωνα με υπολογισμούς μέχρι το 2020 αναμένεται να πωλούνται πάνω από 1 εκατομμύριο νέα αυτοκίνητα ετησίως. Μεγάλη ζήτηση έχουν μάλιστα τα ιταλικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον Κρούγκερ η BMW δεν έχει πάρει ακόμη αποφάσεις σχετικά με το άνοιγμά της στο Ιράν, ενώ η Daimler βρίσκεται ήδη στο στάδιο επαφών με ιρανικές εταιρείες, όπως τη Setareh, θυγατρική της κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας Khodro.
«Υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες σε νέες, αναδυόμενες αγορές» αναφέρει από την πλευρά του και ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler Ντίτερ Τσέτσε. Για τον γερμανικό κολοσσό εξέχουσα θέση στον στρατηγικό σχεδιασμό των πωλήσεων κατέχουν άλλες ασιατικές αγορές πέρα από την κινεζική, όπως η Ινδία, η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ. Αντίστοιχο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει και η Νότια Κορέα, όπου παρατηρείται μια σταθερά ανοδική πορεία των Premium μοντέλων της Daimler.
Αλλά οι γερμανοί κατασκευαστές δεν σταματούν στην Ασία. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να στραφούν με πιο συστηματικό τρόπο και στις αγορές της βορείου Αφρικής. Χώρες όπως το Μαρόκο, η Αλγερία, η Αίγυπτος και η Τυνησία μακροπρόθεσμα μπορεί να αναδειχθούν σε σημαντικούς εταίρους στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Συνολικά στις χώρες αυτές ζουν 170 εκατομ. άνθρωποι συνθέτοντας έτσι μια πολλά υποσχόμενη αγορά. Ωστόσο αυτό που προβληματίζει τους γερμανούς επενδυτές από τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί, ότι στη βόρεια Αφρική μέχρι στιγμής τη «μερίδα του λέοντος» λαμβάνουν γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με την Peugeot και τη Renault να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των αγοραστών.