Σκληρή μάχη των Κολοσσών για τον έλεγχο της αμερικανικής αγοράς
Στην πόλη Μπομόντ της Νότια Καλιφόρνιας, οι Αμερικανοί καταναλωτές που κατευθύνονται στο σούπερ μάρκετ της Wal-Mart για τα καθιερωμένα ψώνια της εβδομάδας, θα πρέπει να περάσουν με το αυτοκίνητό τους μπροστά από το νέο Aldi.
Οι Γερμανοί που το τελευταίο διάστημα μπαίνουν δυναμικά και στην αμερικανική αγορά, ποντάρουν ότι πολλοί από τους κατοίκους του Μπομόντ δεν θα φτάσουν ποτέ στο Wal-Mart.
Γιατί δεν φτάνει που και αυτό το Aldi (όπως και άλλα στις ΗΠΑ) είναι στρατηγικά τοποθετημένο κοντά στα Wal-Mart, για να «κλέβει» όσο περισσότερους πελάτες γίνεται.
Προσφέρει και τιμές κατά 20% χαμηλότερες, με αποτέλεσμα το θερμόμετρο του ανταγωνισμού να χτυπά κόκκινο.
Τα καταστήματα της Aldi δεν είναι βέβαια τόσο τεράστια όσο εκείνα της Wal-Mart και δεν έχουν την ίδια ποικιλία. Αλλά καταφέρνουν να κερδίσουν αυτό το παραδοσιακό όνομα του αμερικανικού retail στο… γήπεδό του:
Τα τρόφιμα σε τιμές discount. Και αυτός είναι μονάχα ο πιο πρόσφατος από τους πονοκεφάλους που έχει να αντιμετωπίσει η Wal-Mart, η οποία το τελευταίο διάστημα βλέπει τον ανταγωνισμό να εντείνεται από την Amazon, τα καταστήματα με προϊόντα ενός δολαρίου και όχι μόνο.
Το αποτέλεσμα είναι οι μετοχές της Wal-Mart να χάνουν περίπου το 20% της αξίας τους κατά τον τελευταίο χρόνο, καθώς η Aldi απειλεί το σύνολο της αμερικανικής βιομηχανίας των σούπερ μάρκετ.
Η Great Atlantic & Pacific Tea Co. εισήλθε σε καθεστώς χρεοκοπίας πέρυσι και η Fairway Group Holdings Corp. πιθανολογείται ότι βρίσκεται στα πρόθυρα της πτώχευσης.
Η Wal-Mart, με 298 δισ. δολάρια τζίρο ετησίως και 3.500 υπερ-καταστήματα, είναι σε καλύτερη θέση για να αντιμετωπίσει έναν τέτοιο ισχυρό ανταγωνιστή. Αλλά με δεδομένο ότι πάνω από τα μισά έσοδά της προέρχονται από τις πωλήσεις τροφίμων, τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο ανησυχητικά εάν συνεχίσει να χάνει πελάτες εξαιτίας της Aldi, που στοχεύει στο ίδιο κοινό, δηλαδή τους αγοραστές χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων που αναζητούν discount προϊόντα.
Οι πωλήσεις της Wal-Mart στα καταστήματα που λειτουργούν περισσότερο από ένα χρόνο αυξήθηκαν μόλις κατά 0,6% το περασμένο τρίμηνο. Και η εταιρεία θα ξοδέψει 1,5 δισ. δολάρια περισσότερα φέτος, λόγω της απόφασής της να αυξήσει το κατώτατο ωρομίσθιο σε 10 δολάρια.
Μαζί με τις επενδύσεις που κάνει για να βελτιώσει την παρουσία της στις on line πωλήσεις, τα κέρδη της αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις φέτος.
Την ίδια στιγμή, η Aldi, μια μη εισηγμένη εταιρεία από τη Γερμανία, συνεχίζει να γιγαντώνει σιωπηλά την παρουσία της στην αμερικανική αγορά, φτάνοντας να πραγματοποιεί πωλήσεις 13 δισ. δολαρίων.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών του κλάδου, ο αριθμός των καταστημάτων της στις ΗΠΑ θα φτάσει τα 2.000 στα επόμενα πέντε χρόνια, με τον ετήσιο τζίρο της να εκτοξεύεται κοντά στα 20 δισ. δολάρια. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η Wal-Mart θα παραδοθεί χωρίς μάχη.
Ο CEO της εταιρείας, Doug McMillon, προχωρά εδώ και ένα χρόνο σε περικοπές κόστους, κλείνοντας καταστήματα που δεν αποδίδουν, καταργώντας θέσεις εργασίας και επαναδιαπραγματευόμενος με κάποιους προμηθευτές.
Φέτος, σκοπεύει να ρίξει και άλλο τις τιμές στα Wal-Mart, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ποιότητα των φρέσκων τροφίμων και μειώνοντας τους χρόνους αναμονής στα ταμεία.