Μήλον της έριδος για τους ισχυρούς της τέχνης και του finance ένα γλυπτό του Picasso
Ένας από τους ισχυρότερους dealers τέχνης στον κόσμο, ο Larry Gagosian, εμπλέκεται σε μία διεθνή διαμάχη, με επίκεντρο ένα γλυπτό του Picasso. Η εισαγγελία του Μανχάταν άνοιξε επίσημα έρευνα για ενδεχόμενες εγκληματικές πράξεις του Gagosian, κατά την αμφισβητούμενη εξαγορά του διάσημου έργου τέχνης “Bust of a Woman”.
Στον κόσμο της τέχνης, που είναι γνωστός για τη μυστικοπάθειά του, τα deals εκατομμυρίων που κλείνονται απλά με μία χειραψία και συχνά για τις πολύκροτες αγωγές και μηνύσεις, αυτή η υπόθεση δεν είναι κάτι νέο.
Οι έμποροι τέχνης και οι πελάτες τους συχνά διαφωνούν, ενώ η αυθεντικότητα των τίτλων ιδιοκτησίας κάθε τόσο αμφισβητείται.
Ο Gagosian δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος από τους μεγάλους dealers που βρίσκονται σε αυτή τη θέση, αφού και ο Yves Bouvier, για παράδειγμα, ερευνάται για τη δράση του σε έναν αριθμό πωλήσεων.
Ο Gagosian, ιδιοκτήτης 16 γκαλερί σε όλο τον κόσμο γεμάτες με έργα του Bacon, του Giacometti και του Pollock, εμπλέκεται σε αυτή τη διαμάχη γύρω από τον πραγματικό ιδιοκτήτη του γλυπτού, στην οποία πρωταγωνιστούν απόγονοι του Picasso, Άραβες γαλαζοαίματοι και ένας δισεκατομμυριούχος διαχειριστής private-equity.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι δύο διαφορετικές συμφωνίες για την πώληση του έργου κλείστηκαν, με διαφορά λίγων μηνών, με τους κληρονόμους του Picasso.
Όμως, σύμφωνα με τους αντιπάλους του, ο Gagosian παρενέβη στην πρώτη πώληση, και πριν ολοκληρωθεί η πληρωμή, συνωμότησε να αγοράσει το ίδιο κομμάτι σε υπερδιπλάσια τιμή και μετά να το πουλήσει στον Leon Black, της Apollo Global Management.
Το Νοέμβριο του 2014, η Maya Widmaier-Picasso –η μητέρα της οποίας απεικονίζεται στην προτομή- συμφώνησε να πουλήσει το έργο αντί 38 εκατ. δολαρίων σε μέλος της βασιλικής οικογένειας του Κατάρ, που σκόπευε να το εκθέσει στη Ντόχα.
Όταν η εταιρία που διαχειρίστηκε την πώληση για λογαριασμό των Αράβων είχε καταβάλει τις 2 πρώτες από τις 3 δόσεις του τιμήματος, παρενέβη ο Gagosian, ο οποίος συμφώνησε το Μάιο του 2015 να αποκτήσει το έργο αντί 106 εκατ. δολαρίων, λέγοντας ότι είχε ήδη εξασφαλίσει τον αγοραστή του, δηλαδή τον Black.
Ο Gagosian, που ζητά να λάβει τον τίτλο ιδιοκτησίας του έργου, ισχυρίζεται ότι δεν έμαθε για το προηγούμενο συμβόλαιο παρά μήνες αφότου είχε ολοκληρώσει τη δική του συμφωνία. Όμως, η εμπειρία από παρόμοιες διαφωνίες δείχνει ότι και αυτή η διαμάχη ενδέχεται να κλείσει μέσω κάποιου ιδιωτικού συμβιβασμού, πριν φτάσει στις αίθουσες των δικαστηρίων.