Γιατί η Facebook δεν έχει μπει ακόμα στο χρηματιστήριο
Είναι η έκτη μεγαλύτερη αμερικανική επιχείρηση και εκείνη η οποία έφτασε τα 250 δισ. δολάρια κεφαλαιοποίησης γρηγορότερα από οποιαδήποτε άλλη, καθώς τα έσοδά της πενταπλασιάστηκαν σε τέσσερα χρόνια. Και όμως, η Facebook δεν έχει ενταχθεί στο δείκτη των αμερικανικών blue chips, Dow Jones Industrial Average, με αποτέλεσμα όλοι να αναρωτιούνται το γιατί.
Για τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για τη σύσταση του δείκτη, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αγνοήσουν αυτή τη 12χρονη εταιρία, ειδικά καθώς από την τελευταία αναθεώρηση του Dow Jones, η Facebook κέρδισε 100 δισ. δολάρια σε κεφαλαιοποίηση.
Στα 323 δισ. δολάρια πια, το Facebook είναι μεγαλύτερο από τα 27 εκ των 30 μελών του Dow. Και επιπλέον, σε αντίθεση με εταιρίες όπως η Google και η Amazon που δεν εντάσσονται στο δείκτη λόγω της πολύ υψηλής τιμής των μετοχών τους, η Facebook κυμαίνεται σε επίπεδα που θα ήταν πιο «ευκολοχώνευτα» για το δείκτη.
Ο Dow Jones, που δημιουργήθηκε το 1896, στοχεύει να «δώσει μία σαφή, ξεκάθαρη εικόνα του χρηματιστηρίου και κατ’ επέκταση, της αμερικανικής οικονομίας», αναφέρει το site της S&P Dow Jones Indices. Για τους επικριτές του, ο δείκτης είναι μάλλον «παλιομοδίτικος», αφού δείχνει προτίμηση για τις εταιρίες που παράγουν χειροπιαστά προϊόντα παρά για εκείνες της «νέας» οικονομίας.
Και έτσι, όταν πράγματι αποφασίσει να κάνει μια αλλαγή στη σύνθεσή του, τις περισσότερες φορές είναι πολύ αργά, εάν το κοιτάζει κανείς από άποψη επενδυτικού timing. «Η Apple, η μεγαλύτερη εταιρία του κόσμου, προστέθηκε στο δείκτη μόλις πριν από ένα χρόνο, αφότου η μετοχή της είχε κορυφώσει και είχε υποστεί δύο splits. Εν τω μεταξύ, οι υπεύθυνοι του δείκτη επιτρέπουν στα μέλη τους που αντιμετωπίζουν προβλήματα να προσπαθήσουν να μπουν σε μια σειρά, πριν να τα διώξουν», εξηγεί ο Richard Moroney, της Horizon Investment Services.
Η Facebook, που μπήκε στο χρηματιστήριο το Μάιο του 2012, θα ήταν το νεότερο μέλος του δείκτη. Όμως, ένας πιο σοβαρός λόγος που μπορεί να λειτουργεί αποτρεπτικά για την ένταξη της εταιρίας στον Dow, είναι η αποτίμησή της. Με P/E 88 εάν λάβει κανείς υπόψη του τα κέρδη των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων και 36 με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών για το 2016, αυτή η μετοχή σίγουρα δεν είναι φθηνή. Εάν ψάχνει κανείς για κάτι ανάλογο ανάμεσα στα μέλη του Dow μπορεί να κάνει συγκρίσεις μόνο με την Visa, που εμφανίζει αντίστοιχα P/E στο 35 και στο 28, καθώς και με τη Chevron, στο 28 και 67 αντίστοιχα.
Βέβαια, στον Dow έχουν γίνει μόλις δύο αλλαγές από τον Ιούλιο του 2012, αφότου ο δείκτης εξαγοράστηκε από την S&P Dow Jones Indices. Και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, εάν μία εταιρία είναι «υποψήφια» για έξοδο από το δείκτη, αυτή είναι σίγουρα η American Express, εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια. Η AmEx, που έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί κατά 37% από το ιστορικό υψηλό του Ιουλίου του 2014 (και εμφανίζει τη χειρότερη επίδοση στον Dow στο διάστημα αυτό), εισήλθε στο δείκτη το 1982.
«Καθώς η οικονομία εξελίσσεται, νομίζω είναι δικαιολογημένο να γίνουν αντικαταστάσεις. Η American Express βρίσκεται σε μια βιομηχανία που σίγουρα αλλάζει. Και ενώ η Facebook βρίσκεται σε έναν εντελώς άλλο κλάδο, αυτό μπορεί να μην είναι αρνητικό, γιατί δείχνει πού πηγαίνει η οικονομία», λέει ο Michael Chadwick, CEO της Chadwick Financial Advisors.