ΠΩΣ Ο JEFF BEZOS ΧΤΙΖΕΙ ΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΑΣ 3 ΤΡΙΣ. ΔΟΛΑΡΙΩΝ
Η Amazon θα αξίζει 3 τρισ. δολάρια σε μία δεκαετία από σήμερα, ισχυρίστηκε ο Chamath Palihapitiya, venture capitalist και ένας από τους πρώτους υπαλλήλους του Facebook, την ώρα που και οι αναλυτές των μεγάλων επενδυτικών οίκων κυριολεκτικά πλειοδοτούν για την τιμή στόχο της μετοχής της εταιρίας. Η Deutsche Bank τη «βλέπει» στα 900 δολάρια, η JP Morgan στα 915 δολάρια και η Bernstein προκάλεσε αίσθηση στη Wall Street δίνοντας τιμή στόχο στα 1.000 δολάρια. Το αποτέλεσμα ήταν η μετοχή της Amazon να ξεπεράσει τα 700 δολάρια, για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρίας.
Και εάν κάποιοι πιστεύουν ότι η γιγάντωση της Amazon είναι τυχαία, η ιστορία του ιδρυτή της, Jeff Bezos, δείχνει ότι κάθε βήμα της ήταν μελετημένο. Από την πρώτη ετήσια έκθεση της Amazon ως εισηγμένης εταιρίας το 1998 έως την επιστολή που έγραψε ο Bezos για τη φετινή γενική συνέλευση των μετόχων, η στρατηγική της εταιρίας φαίνεται ότι ήταν ξεκάθαρη όλα αυτά τα χρόνια: Χτίζει μια καλή ενδοεταιρική κουλτούρα, δεν φοβάται να πάρει ρίσκα και εστιάζει στο μακροπρόθεσμο.
Το αποτέλεσμα δικαιώνει την επιχειρηματική φιλοσοφία του Bezos και τον αποκαλούμενο «Τρόπο της Amazon» (the Amazon Way), που παρότι αμφιλεγόμενος, ακολουθείται πλέον από πολλές νεοσύστατες επιχειρήσεις που ελπίζουν να γίνουν οι κολοσσοί του αύριο. Ποιες είναι οι βασικές αρχές του Amazon Way;
1. Να έχεις εμμονή με τους πελάτες και όχι τους ανταγωνιστές σου. Ο Bezos επισημαίνει συχνά ότι οι εταιρίες τεχνολογίας αναπτύσσουν μία εμμονή με τους ανταγωνιστές τους: Περιμένουν να δουν το προϊόν ή την υπηρεσία που θα παρουσιάσουν οι ανταγωνιστές και μετά προσπαθούν να το αντιγράψουν, προσθέτοντας και κάτι παραπάνω. Αντ’ αυτού, η Amazon έχτισε την Amazon Web Services (AWS) ακούγοντας τους πελάτες της, και σήμερα η μονάδα αυτή αξίζει 10 δισ. δολάρια.
2. Να αναλαμβάνεις ρίσκα για να ηγείσαι της αγοράς σου. Η Amazon έκανε τρεις προσπάθειες για να απογειώσει την πλατφόρμα πωλήσεών της. Πρώτα, δοκίμασε το Amazon Auctions, που στηριζόταν σε ένα μοντέλο παρόμοιο με εκείνο του eBay. Μετά, εξελίχθηκε στο zShops και τελικά κατέληξε στο Amazon Marketplace, που σήμερα ευθύνεται για τα μισά από τα προϊόντα που πωλούνται στο Amazon.com. «Εάν έχεις 10% πιθανότητα να επιτύχεις απόδοση 100%, αυτό είναι ένα στοίχημα που πρέπει να βάζεις κάθε φορά», έγραφε ο Bezos στην πρώτη ετήσια επιστολή προς τους μετόχους του, το 1997.
3. Να κάνεις τους υπαλλήλους να σκέφτονται σαν ιδιοκτήτες. Όταν ο Bezos το έγραψε αυτό στην πρώτη επιστολή της Amazon, η εταιρία είχε 614 εργαζομένους, από 158 ένα χρόνο νωρίτερα. Σήμερα, έχει 230.000. Ένα βασικό στοιχείο της στρατηγικής του είναι ότι χρησιμοποιεί stock options όταν κάνει προσλήψεις. «Ξέρουμε ότι η επιτυχία μας θα επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά μας να προσελκύσουμε και να διατηρήσουμε μια κινητοποιημένη βάση υπαλλήλων, καθένας εκ των οποίων θα πρέπει να σκέφτεται και άρα να λειτουργεί σαν να είναι ιδιοκτήτης», έγραφε το 1997 ο Bezos.
4. Χτίσε μία κουλτούρα που να ταιριάζει στην εταιρία σου. Η κουλτούρα της Amazon είναι γνωστή για τους πολύ γρήγορους ρυθμούς λειτουργίας και της λεπτομερούς προσοχής στα κόστη, όπως ακριβώς ταιριάζει σε μια επιχείρηση που σε όλη τη ζωή της ως εισηγμένης εταιρία εμφανίζει είτε μικρά κέρδη ή ζημιές.
5. Να δίνεις τη δύναμη στους υπαλλήλους να αποφεύγουν τη γραφειοκρατία – μέχρι ενός σημείου. Σύμφωνα με τον Bezos, στις επιχειρήσεις υπάρχουν δύο είδη αποφάσεων: Αυτές που είναι αμετάκλητες και αλλάζουν τη ροή της εταιρίας, στις οποίες πρέπει να εμπλέκονται τα κορυφαία στελέχη και οι πολύ περισσότερες αποφάσεις τακτικής που μπορούν να αλλάξουν εάν αποδειχθούν λανθασμένες. «Αυτές οι αποφάσεις μπορούν να παρθούν γρήγορα από πρόσωπα με καλή κρίση ή από μια μικρή ομάδα», έγραφε σε επιστολή του το 2015.