ΑΝΑΒΙΩΝΕΙ ΤΟ ΔΙΑΣΗΜΟ BRAND NAME ΤΗΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ
Το brand της Nokia επιστρέφει στα smartphones, δύο χρόνια αφότου η φινλανδική εταιρία πούλησε τη μονάδα κινητών της και αποχώρησε από αυτή την αγορά, ηττημένη από την Apple και τη Samsung. Η Nokia ανακοίνωσε ότι θα δώσει τα δικαιώματα χρήσης του κατά τα άλλα διάσημου brand της στην HMD Global, μια εταιρία με έδρα το Ελσίνκι που δημιούργησαν πρώην στελέχη της Nokia. Η επιχείρηση αυτή σκοπεύει να επενδύσει περισσότερα από 500 εκατ. δολάρια για να βγάλει στην αγορά κινητά τηλέφωνα και tablets. Η ίδια η Nokia δεν θα βάλει χρήματα στο εγχείρημα, αν και θα εισπράξει αμοιβή για τη χρήση του brand και της πνευματικής ιδιοκτησίας.
Πίσω από αυτή την προσπάθεια για το comeback της Nokia βρίσκεται η ελπίδα ότι οι καταναλωτές όχι μόνο θυμούνται, αλλά και εμπιστεύονται ένα brand που σχεδόν εξαφανίστηκε όταν οι Φινλανδοί πούλησαν τη μονάδα κινητών τους στη Microsoft, το 2014. Η Nokia, που κάποτε κυριαρχούσε στην παγκόσμια αγορά των smartphones, έχει μια δεύτερη ευκαιρία σε μια αγορά που άλλαξε ριζικά μετά το 2007, όταν παρουσιάστηκαν το iPhone της Apple και το λογισμικό Android της Google.
Το εγχείρημα, πάντως, είναι κάθε άλλο παρά εύκολο. «Χρειάζονται πολύ περισσότερα από ένα γνωστό brand name σε αυτή την τόσο ανταγωνιστική αγορά», εξηγεί η Annette Zimmermann, αναλύτρια της αγοράς των smartphones στην εταιρεία ερευνών Gartner.
Η HMD χρηματοδοτείται από μια ομάδα private equities καθώς και από τα διοικητικά στελέχη της. Επικεφαλής είναι ο Arto Nummela, πρώην μάνατζερ της Nokia και νυν επικεφαλής της μονάδας mobile συσκευών της Microsoft για την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Ο Florian Seiche, που επίσης προήλθε από τη Nokia και σήμερα δουλεύει για τη Microsoft, θα είναι πρόεδρος της HMD.
Η εταιρία θα κατασκευάσει smartphones που θα λειτουργούν με Android, καθώς και tablets. Μέρος της κατασκευής θα αναλάβει η FIH Mobile, μονάδα της Foxconn Technology Group, που κατασκευάζει μεταξύ άλλων και το iPhone.
Η HMD θα είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό, την κατασκευή και την πώληση των συσκευών και παρότι η Nokia δεν συμμετέχει οικονομικά στο εγχείρημα, θα διασφαλίσει ότι τηρούνται οι γενικές κατευθυντήριες γραμμές που έχει θέσει για τα προϊόντα.
Το σίγουρο είναι ότι Nokia και HMD προσπαθούν να ξαναμπούν σε μια δύσκολη αγορά, όπου η Samsung, η Apple και η Huawei Technologies κυριαρχούν. Το πρώτο τρίμηνο του έτους, ευθύνονταν για τα μισά περίπου από τα 334 εκατ. κινητά τηλέφωνα που πουλήθηκαν. Έτσι, η αγορά εκτιμά ότι εάν στον πρώτο χρόνο του εγχειρήματος πουληθούν 10 εκατ. συσκευές με το λογότυπο της Nokia, αυτό θα είναι μια επιτυχία.
Όμως, η HMD δεν είναι η μοναδική εταιρία που προσπαθεί να αναβιώσει ένα πληγωμένο brand. Η κινεζική TCL Communication Technology Holdings απέκτησε τον έλεγχο της μονάδας κινητών τηλεφώνων της γαλλικής Alcatel το 2004 και εξακολουθεί να κατασκευάζει κινητά υπό το brand Alcatel OneTouch. Η Royal Philips Electronics πούλησε τη μονάδα τηλεοράσεών της στην TPV Technology, και εκείνη με τη σειρά της κράτησε το όνομα της ολλανδικής εταιρείας στις συσκευές της.
Για τους Φινλανδούς, η επιστροφή των κινητών Nokia μπορεί να αποκαταστήσει κάτι από την εθνική υπερηφάνεια, που δέχθηκε βαρύ πλήγμα όταν η πιο γνωστή εταιρία που έχει βγάλει η χώρα κατέρρευσε.