«Πολιτισμικό σοκ» για την αεροπορική με συνταγή από τα… 50s
Eδώ και ένα χρόνο, όλοι οι υπάλληλοι της Alitalia περνούν από εκπαίδευση. Οι αεροσυνοδοί μαθαίνουν να αποκαλούν τους επιβάτες «καλεσμένους» τους και να δίνουν έναν φιλικό τόνο στη φωνή τους. Είναι η πρώτη φορά εδώ και 20 χρόνια που στη θρυλική ιταλική αεροπορική εταιρία πραγματοποιούνται τέτοια μαθήματα. Και αναμφίβολα, πρόκειται για ένα πολιτισμικό σοκ για μια εταιρία που ήταν εδώ και πολλά χρόνια γνωστή για το σκυθρωπό σέρβις της.
Όμως τώρα, ο βασικός μέτοχος της Alitalia, η Etihad Airways, ξοδεύει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για να ξαναφέρει την εταιρία στις παλιές της δόξες. Αφότου πήρε τον έλεγχο της σχεδόν χρεοκοπημένης αεροπορικής, το καλοκαίρι του 2014, η Etihad του Άμπου Ντάμπι επέκτεινε τα δρομολόγιά της, επανασχεδίασε το εσωτερικό του γηρασμένου στόλου της και έφτιαξε νέο μενού για τις πτήσεις της. «Η Alitalia είναι ένας θρύλος των αερομεταφορών.
Έπρεπε μια και καλή να βάλουμε την εταιρία στο σωστό δρόμο», λέει ο CEO της Etihad, James Hogan.
Πραγματικά, κατά τη δεκαετία του 1960, η Alitalia ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική της Ευρώπης και απέπνεε την ιταλική αίγλη της εποχής. Την προτιμούσαν οι επιχειρηματίες από τις αραβικές χώρες που ταξίδευαν για τις ΗΠΑ και οι διασημότητες του Χόλιγουντ, όπως ο Rock Hudson και η Ingrid Bergman, όταν πήγαιναν στη Ρώμη για να πρωταγωνιστήσουν στις ταινίες της Cinecitta. Αλλά μία δεκαετία αργότερα, η πετρελαϊκή κρίση και οι μάχες με τα συνδικάτα έγιναν βαρίδι για την αεροπορική. Την ίδια στιγμή, η ιδιωτικοποίηση άλλων εθνικών αερομεταφορέων, όπως η British Airways, δημιούργησε ένα περιβάλλον πολύ σκληρού ανταγωνισμού για μια κρατική ακόμα εταιρία.
Οι πολιτικές παρεμβάσεις και οι καταστροφικές διοικήσεις επιδείνωσαν τη θέση της Alitalia. Μια δικαστική έρευνα διαπίστωσε ότι η εταιρία είχε σπαταλήσει εκατοντάδες εκατομμύρια σε αμοιβές συμβούλων και μάνατζερς. Και επιπλέον, αμέλησε τα υπερατλαντικά δρομολόγιά της, προς όφελος των εσωτερικών, καθώς οι διάφοροι βουλευτές ανάγκαζαν την εταιρία να πετά έως τις μικρότερες ιταλικές πόλεις, για να ευχαριστήσουν τους ψηφοφόρους τους στις ιδιαίτερες πατρίδες τους.
Καθώς οι ζημιές της συσσωρεύονταν, η Alitalia άντλησε 3 δισ. ευρώ από αυξήσεις κεφαλαίου στο διάστημα 1998-2005. Αλλά το 2008 κήρυξε πτώχευση, πριν να διασωθεί από μια ομάδα Ιταλών επιχειρηματιών. Με την έλευση της Ryanair και την απώλεια του μονοπωλίου στο επικερδές δρομολόγιο Μιλάνο-Ρώμη, η κατρακύλα της Alitalia συνεχίστηκε. Πολύ σύντομα, όλοι οι επιβάτες είχαν να λένε για το κακό σέρβις.
Και το 2014, ενώ η Alitalia δεν είχε χρήματα να αγοράσει καύσιμα και αντιμετώπιζε τον κίνδυνο να προσγειώσει το στόλο της, η Etihad απέκτησε το 49% της εταιρίας, αντί 400 εκατ. ευρώ, με στόχο να διευρύνει το δίκτυο των αεροπορικών που τροφοδοτούν με επιβάτες το hub της, στο Άμπου Ντάμπι.
Η νέα διοίκηση ξήλωσε το βρώμικο εσωτερικό των αεροπλάνων της Alitalia και το αντικατέστησε με δερμάτινα καθίσματα. Οι υπερατλαντικές πτήσεις της εταιρίας προσφέρουν τώρα Wi-Fi και είδη προσωπικής περιποίησης Bvlgari. Τα σαλόνια της στα αεροδρόμια σερβίρουν τρία διαφορετικά blends του καφέ Lavazza και διαθέτουν φούρνους για πίτσα και σεφ υψηλού επιπέδου. Και οι νέες στολές της Alitalia θυμίζουν κάτι από την αίγλη των ’50s.