Έργα υψηλής ποιότητας και ζωηρό αγοραστικό ενδιαφέρον
Oι γκρίζοι ουρανοί και το κατά καιρούς ψιλόβροχο δεν έδειξε να ενοχλεί καθόλου τους πλούσιους και ισχυρούς που συγκεντρώθηκαν και φέτος στην Art Basel. Μάλιστα στην ημέρα των VIPs, ακόμα και γνωστά ονόματα ήταν διατεθειμένα να περιμένουν υπομονετικά στην μεγάλη ουρά που σχηματίστηκε μέσα στη βροχή, ώστε να είναι οι πρώτοι που θα δουν τα εκθέματα τουλάχιστον 280 dealers από όλο τον κόσμο.
Με τους οίκους δημοπρασιών να προσφέρουν πια λιγότερες εγγυήσεις, πολλά έργα κορυφαίας ποιότητας βρίσκονται τώρα στα χέρια των dealers. Επιπλέον, κάποιοι συλλέκτες προτιμούν μια ιδιωτική πώληση για τα έργα τους, ώστε να γλιτώσουν την κακή δημοσιότητα που αποτελεί για οποιοδήποτε κομμάτι μια ενδεχόμενη αποτυχία του να βρει αγοραστή σε δημοπρασία.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι η Art Basel ήταν φέτος γεμάτη με καλά έργα, αλλά και πολλά κομμάτια με τιμές χαμηλότερες του 1 εκατ. δολαρίων. Έτσι, οι πωλήσεις έπεφταν βροχή, πριν καν συμπληρωθεί η πρώτη ώρα της έκθεσης.
Η Dominique Lιvy, για παράδειγμα, άνοιξε το περίπτερό της χωρίς το πρωταγωνιστικό του έργο, έναν μεγάλο καμβά του Ρώσου καλλιτέχνη Nicolas de Staλl (1914-55), γιατί ένας συλλέκτης τον αγόρασε πριν καν ξεκινήσει η έκθεση. Η ίδια γκαλερί πούλησε επίσης έργα των Frank Stella και Alexander Calder, αντί 5 εκατ. δολαρίων έκαστο.
Ο συλλέκτης Peter M. Brant αγόρασε το κομμάτι του Claes Oldenburg “Four Pies in a Glass Case”, χρονολογίας 1961, αντί 1 εκατ. δολαρίων τουλάχιστον.
Κάποιοι dealers δοκίμασαν τη ζήτηση φέρνοντας ακριβά έργα, όπως το “Great Luck” του Sigmar Polke, χρονολογίας 1988, το οποίο πουλήθηκε σε Ευρωπαίο συλλέκτη αντί 6,5 εκατ. ευρώ. Η Acquavella πούλησε μία νεκρά φύση του Tom Wesselmann, χρονολογίας 1964, αντί 3,5 εκατ. δολαρίων.
Ο Christophe Van de Weghe, ο dealer της Madison Avenue που ειδικεύεται σε έργα blue-chips, πούλησε δύο Basquiat, αντί 4 και 5,5 εκατ. δολαρίων αντιστοίχως, και δήλωσε ότι η αγορά είναι πολύ καλύτερη από ό,τι πριν από έξι μήνες. «Νιώθεις ότι ο κόσμος έρχεται εδώ για να αγοράσει τέχνη», είπε.
Αλλά και έξω από το βασικό εκθεσιακό χώρο, στο τμήμα Unlimited της Art Basel, παρουσιάστηκαν 88 instal-lations. Αφιερωμένη σε μεγάλα έργα που διατίθενται προς πώληση, η Unlimited παρουσίασε το μονοχρωματικό “The Collector’s House” του Hans Op de Beeck και το “Mimed Sculptures” του Davide Balula, που περιελάμβανε performers με άσπρες στολές και ροζ γάντια.