Θετικά δείγματα στο πρώτο τεστ μετά το Brexit, στις δημοπρασίες σύγχρονης τέχνης
Η εβδομάδα των δημοπρασιών σύγχρονης τέχνης ήταν η πρώτη μεγάλη δοκιμασία για την αγορά της τέχνης στο Λονδίνο, μετά την ψήφο των Βρετανών υπέρ του Brexit. Και ενώ πολλοί περίμεναν ότι η αγορά θα παρέλυε εντελώς, τα αποτελέσματα των δημοπρασιών ήταν μεν κατώτερα σε σχέση με πέρυσι, αλλά ενθαρρυντικά εάν συνυπολογίσει κανείς τις περιστάσεις.
Ένα θαλασσινό τοπίο του Anselm Kiefer, με σκοτεινά και ταραγμένα νερά, αντικατόπτρισε ακριβώς το κλίμα στη δημοπρασία του οίκου Phillips. Τελικά, όμως, πουλήθηκε σε συλλέκτη που το χτύπησε από το τηλέφωνο αντί 2,4 εκατ. στερλινών, με τιμή τετραπλάσια της ανώτερης εκτίμησής του.
Συνολικά, τα έσοδα των δημοπρασιών μειώθηκαν έως και κατά 66% σε σχέση με πέρυσι, κυρίως γιατί τα κομμάτια που προσφέρθηκαν ήταν λιγότερα. Και ενώ οι αγοραστές εξακολουθούν να δίνουν προσφορές για κορυφαία έργα όπως το “Shift” της Jenny Saville, που πουλήθηκε αντί 9,1 εκατ. δολαρίων από τον οίκο Sotheby’s, εντούτοις πολλοί συλλέκτες κρατούν τα καλύτερα κομμάτια τους, περιμένοντας να τα βγάλουν στο σφυρί μόνο αφότου έχει καθίσει η σκόνη τόσο του Brexit όσο και των επερχόμενων προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ.
Άλλοι επιλέγουν να πουλήσουν τα έργα τους ιδιωτικά, μέσω dealers, καθώς οι οίκοι δημοπρασιών δίνουν λιγότερες εγγυήσεις και κανείς δεν θέλει να ρισκάρει μια δημόσια αποτυχία, εάν το κομμάτι μείνει απούλητο. Και άλλοι παίρνουν πίσω τα έργα που είχαν υποσχεθεί στους οίκους, όπως συνέβη στην περίπτωση ενός πίνακα του Gerhard Richter, που ενώ είχε εκτιμηθεί στα 19 εκατ. δολάρια και επρόκειτο να παρουσιαστεί στη δημοπρασία των Christie’s, αποσύρθηκε την τελευταία στιγμή.
«Έχουμε περάσει από την εποχή της αγοράς των πωλητών σε μια πιο επιφυλακτική αγορά, που καθορίζεται από τους αγοραστές, με αποτέλεσμα η ταχύτητα των συναλλαγών να πέφτει και έτσι τόσο οι αγοραστές όσο και οι πωλητές νιώθουν πιο άνετα να κάνουν τα deals τους με μεγαλύτερη διακριτικότητα», εξηγεί ο Neal Meltzer, σύμβουλος τέχνης.
Αυτή η επιβράδυνση ήταν εμφανής στις λονδρέζικες δημοπρασίες των Sotheby’s, Christie’s και Phillips, οι οποίες ήταν πολύ μικρότερες από ό,τι συνήθως. Συνολικά προσφέρθηκαν 116 έργα, έναντι 184 πέρυσι, με κανένα από αυτά να μην ξεπερνά τα 10 εκατ. δολάρια στις εκτιμήσεις.
Έντυπη Έκδοση