Οι γίγαντες των τροφίμων το ρίχνουν στην υγιεινή διατροφή
Η ύψους 10,4 δισ. δολαρίων εξαγορά της WhiteWave Foods από την Danone είναι ένα ακόμα deal στο κύμα των εξαγορών που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στη βιομηχανία των τροφίμων, καθώς τα brands που ήταν κάποτε τα δημοφιλέστερα στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ αναγκάζονται τώρα να προσαρμοστούν σε μια εποχή όπου οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν.
Οι γίγαντες των τροφίμων έχουν δυσκολευτεί πολύ να τονώσουν τις πωλήσεις τους που βαλτώνουν, με αποτέλεσμα να βάζουν στο στόχαστρό του μικρότερες εταιρείες, που ωστόσο έχουν πιάσει τον παλμό της εποχής και την επιθυμία των καταναλωτών για πιο απλά και πιο φυσικά προϊόντα. Στην περίπτωση της WhiteWave, για παράδειγμα, οι πωλήσεις των αναψυκτικών της σειράς Silk, με σόγια και αμύγδαλα, καθώς και του οργανικού γάλατος Horizon, έχουν βοηθήσει την εταιρεία από το Ντένβερ να υπερτριπλασιάσει την αξία της μετοχής της, από τα 17 δολάρια στα οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο, το 2012.
«Η πραγματικότητα στο ράφι έχει αλλάξει. Εάν κοιτάξει κανείς τα οργανικά και τα μη γενετικώς τροποποιημένα προϊόντα, θα δει ότι τρέχουν με πολύ γρηγορότερους ρυθμούς από τα συμβατικά», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Danone, Emmanuel Faber, σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές που πραγματοποιήθηκε σχετικά με το deal. Όπως είπε, μάλιστα, οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων αυξάνονται με ρυθμούς τριπλάσιους σε σχέση με τα παραδοσιακά είδη διατροφής.
Η Hormel Foods έκανε τη μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία της πέρυσι το καλοκαίρι, όταν πλήρωσε 775 εκατ. δολάρια για την εταιρεία οργανικών κρεάτων Applegate Farms και ένα χρόνο νωρίτερα, η General Mills είχε δώσει 820 εκατ. δολάρια για την Annie’s, μια εταιρία που είναι γνωστή για τα οργανικά μακαρόνια με τυρί της.
Η εκτόξευση της δραστηριότητας των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον τομέα των τροφίμων κατά τον τελευταίο χρόνο, οδήγησε σε deals αξίας άνω των 116 δισ. δολαρίων για τις αμερικανικές εταιρίες του κλάδου. Πρόκειται για ρεκόρ των τελευταίων 20 χρόνων τουλάχιστον, δείχνουν τα στοιχεία της Dealogic. Από τις αρχές του έτους, στον τομέα των τροφίμων και ποτών έχουν κλείσει συμφωνίες άνω των 43 δισ. δολαρίων.
Και αφότου η γαλλική Danone εξαγόρασε την WhiteWave, και άλλες εταιρίες οργανικών ή φρέσκων τροφίμων είδαν τις μετοχές τους να ενισχύονται, μαρτυρώντας τις προσδοκίες της αγοράς ότι θα μπορούσαν και αυτές να γίνουν στόχος εξαγοράς.
Ανάμεσα σε αυτές είναι η Hain Celestial Group, που πουλά τσάγια από βότανα και σνακ για χορτοφάγους, η Amplify Snack Brands που πουλά το ποπ κορν Skinny Pop και η Lifeway Foods, που παράγει κεφίρ.
Από την άλλη πλευρά, η στροφή των καταναλωτών σε πιο υγιεινά και φυσικά τρόφιμα πλήττει τις εταιρίες που πουλάνε γλυκά και ζαχαρώδη, αναγκάζοντάς τις να αναζητήσουν deals που θα τις βοηθήσουν να μειώσουν τα κόστη τους. Η Mondelez International προσέφερε 23 δισ. δολάρια για την εταιρεία Hershey, της ομώνυμης σοκολάτας. Η συμφωνία, που θα δημιουργούσε τη μεγαλύτερη δύναμη στις σοκολάτες παγκοσμίως, απορρίφθηκε από την Hershey.
Άλλωστε, η ιστορία έχει δείξει ότι η εξαγορά από έναν γίγαντα των τροφίμων δεν είναι πάντα επωφελείς για αυτές τις μικρότερες επιχειρήσεις. Αφότου πέρασε στον έλεγχο της Kellogg, η εταιρία δημητριακών Kashi είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν στα 500 εκατ. δολάρια, δηλαδή 17% χαμηλότερα από το προηγούμενο ρεκόρ της. Η Kellogg επέβαλε στοιχεία της δικής της εταιρικής δομής στην εταιρεία, με τις αλλαγές να μην αρέσουν τελικά στους υπαλλήλους ή τους καταναλωτές της Kashi.
Από την Έντυπη Έκδοση