Η θεαματική βελτίωσή της στα μάτια επιβατών και επενδυτών
Κάποτε, ο εθνικός αερομεταφορέας της Ρωσίας, η Aeroflot, ήταν συνώνυμο με τη Σοβιετική αναποτελεσματικότητα. Αυτή η αεροπορική είχε συνδέσει το όνομά της με τις καθυστερήσεις, τα απαρχαιωμένα αεροπλάνα και τους αγενείς υπαλλήλους της.
Παρά την κακή κληρονομιά της και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει τελευταία η ρωσική οικονομία, η Aeroflot κατάφερε να αναστρέψει πλήρως την εικόνα της, να ανέβει στην ποιοτική κατάταξη των διεθνών αεροπορικών εταιριών και να γίνει η αγαπημένη των επενδυτών. Η μετοχή της, που είναι μέλος του δείκτη Micex, διπλασίασε την αξία της σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Όμως, οι καλές της επιδόσεις βάζουν την Aeroflot σε μπελάδες. Πέρυσι το Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση πίεζε την Aeroflot να εξαγοράσει το 75% της ανταγωνιστικής Transaero Airlines, που σύμφωνα με τους αναλυτές βαρύνεται με χρέη 250 δισ. ρουβλίων ή 3,9 δισ. δολαρίων.
Τελικά, το Δημόσιο έκανε πίσω, αλλά το deal με την Transaero που ναυάγησε δείχνει πόσο εκτεθειμένη είναι η Aeroflot στις διαθέσεις της κυβέρνησης.
Άλλωστε, η αεροπορική είναι αναγκασμένη από το να αγοράζει ρωσικής κατασκευής αεροπλάνα μέχρι να χρεώνει λιγότερα από την αγορά για δρομολόγια εσωτερικού.
Στην εποχή της Σοβιετικής Ένωσης, η Aeroflot ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία του κόσμου, σε επιβατική κίνηση. Αλλά με τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, διαλύθηκε και η Aeroflot. Χρειάστηκε μια σειρά συγχωνεύσεων, υπό τις ευλογίες της ρωσικής κυβέρνησης βέβαια, για να ξαναγίνει η εταιρία πρώτη στη ρωσική αγορά. Σε διεθνές επίπεδο, η Aeroflot ήταν πέρυσι 22η με βάση την επιβατική της κίνηση.
Τα τελευταία χρόνια, η επέκτασή της συνοδεύεται από διάφορες βελτιώσεις στην εικόνα της. Πλέον, η αεροπορική έχει αποκτήσει έναν στόλο που αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από αεροπλάνα των δυτικών εταιριών Boeing και Airbus, με αποτέλεσμα το 2015 να μεταφέρει 39,4 εκατ. επιβάτες. Παράλληλα, μετέφερε κατά 7,7% περισσότερους επιβάτες ανά εργαζόμενο σε σχέση με το 2014.
Τον Απρίλιο, ο βρετανικός οργανισμός αξιολόγησης αεροπορικών υπηρεσιών Skytrax έδωσε στην Aeroflot τέσσερα αστέρια με άριστα τα πέντε, κατατάσσοντάς την στην ίδια κατηγορία με εταιρίες όπως η Emirates Airline και η British Airways. Και παρότι η ρωσική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 3,7% πέρυσι, η Aeroflot κατάφερε να ξεπεράσει τις δυσκολίες, έπειτα και από τις προκλήσεις που αντιμετώπισε το 2014.
Η εταιρία επιτάχυνε τις προσπάθειές της για την περικοπή εξόδων, μειώνοντας δραστικά τη χωρητική δυναμικότητα, περιορίζοντας το προσωπικό, καταργώντας δρομολόγια και μεταμορφώνοντας την εταιρία charter της σε εσωτερικό αερομεταφορέα, για να αντιμετωπίσει τη μείωση των επισκεπτών από το εξωτερικό. Έτσι, οι ζημιές της μειώθηκαν τουλάχιστον στο μισό το 2015, με τα λειτουργικά της κέρδη να τετραπλασιάζονται στα 44 δισ. ρούβλια.
Με πτήσεις που φεύγουν στην ώρα τους, πιο προσεγμένη εξυπηρέτηση και καλύτερα terminals, η Aeroflot έχει ανέβει στα μάτια τόσο των καταναλωτών όσο και των επενδυτών. Βέβαια, βασικός της μέτοχος παραμένει το ρωσικό κράτος, που κατέχει άμεσα το 51,2% των μετοχών της, με κάποια μέλη του δ.σ. να μην κρύβουν ότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων παραμένει υπερβολικά πολιτική. «Το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με την εταιρία, αλλά με την πολιτική. Τα μέλη του δ.σ. λαμβάνουν οδηγίες που λένε π.χ. ότι πρέπει να ξοδευτούν χρήματα για την καινοτομία ή ότι πρέπει όλες οι προμήθειες να γίνονται από μικρές ρωσικές επιχειρήσεις. Πρόκειται για τον παλιό τρόπο του σοβιετικού κρατικού σχεδιασμού», εξηγεί ο Marlen Manasov, που ήταν μέλος του δ.σ. έως τον Ιούνιο.
Από την Έντυπη Έκδοση