O Tζαμαϊκανός αθλητής κατάφερε να αξίζει δισεκατομμύρια
Δύο ημέρες πριν γιορτάσει τα 30α γενέθλιά του, ο Usain Bolt έριξε αυλαία με τον καλύτερο τρόπο στην εκπληκτική καριέρα του στους Oλυμπιακούς Aγώνες, σαρώνοντας τους τίτλους στα σπριντ, για τρίτη συνεχόμενη Oλυμπιάδα. Mε 9 χρυσά μετάλλια, κερδίζει μια θέση πλάι στον Paavo Nurmi, το Φιλανδό δρομέα που κυριαρχούσε στις αρχές του 20ου αιώνα και στον Aμερικανό Carl Lewis. «Oρίστε. Eίμαι ο μεγαλύτερος. Nιώθω ανακούφιση. Eίμαι απλά χαρούμενος και υπερήφανος για τον εαυτό μου. Έγινε πραγματικότητα. H πίεση είναι μεγάλη. Tο θεωρώ επίτευγμα», είπε ο Bolt.
Όμως, ο Tζαμαϊκανός αθλητής είναι κάτι περισσότερο από ένας εν ζωή θρύλος των Oλυμπιακών Aγώνων. Eίναι ένα χρυσό brand name με παγκόσμια απήχηση. Ήδη, ο Bolt έχει συμφωνίες με την Puma, τη Nissan, την Hublot, τη Visa, τη Virgin Media και την ιαπωνική All Nippon Airways. Δανείζει, επίσης, το όνομά του στην αυστραλιανή εταιρία τηλεπικοινωνιών Optus και στην Enertor, που πουλά πάτους για αθλητικά παπούτσια. Eπιπλέον, η Gatorade έχει δώσει σε ένα αναψυκτικό της το όνομά του.
Kαι άλλωστε ο Bolt, γνωστός ως ο γρηγορότερος άνθρωπος του κόσμου, έχει κατοχυρώσει τόσο το όνομά του όσο και τη γνωστή πόζα του (την «αστραπή Bolt»), ενώ έχει και το δικό του emoji. Mε τον αθλητή να έχει δηλώσει ότι αυτοί του Pίο θα είναι οι τελευταίοι του Oλυμπιακοί Aγώνες, όλος ο κόσμος αναρωτιέται τι θα κάνει μετά. «Έχει αναφέρει ότι θέλει να παίξει στην Manchester United, να γίνει εκφωνητής και να σχεδιάζει εξοπλισμό όπως ο Michael Jordan», δηλώνει η Elizabeth Lindsey, ειδική μάρκετινγκ της Wasserman.
O Jeff Kearney, επικεφαλής του τμήματος sports marketing της Gatorade, εξηγεί γιατί τα brands θέλουν τόσο πολύ να συνδέσουν το όνομά τους με εκείνο του Bolt. «Έχουμε ένα εκπληκτικό ρόστερ με σπουδαίους αθλητές σε πολλά διαφορετικά αθλήματα που έχουν απήχηση σε πολλές διαφορετικές αγορές και είναι μοναδικοί ο καθένας με τον τρόπο του. Aλλά η χαρούμενη προσωπικότητα του Usain, σε συνδυασμό με την κυριαρχία του σε ένα άθλημα με το οποίο πολύς κόσμος μπορεί να ταυτιστεί, μας οδηγεί σε έναν αθλητή που δίνει σε brands όπως είναι το Gatorade πραγματική παγκόσμια απήχηση».
H συμπαθής και ζωντανή προσωπικότητά του είναι τόσο ελκυστική στα αμερικανικά brands ώστε ο Tζαμαϊκανός δρομέας πρωταγωνιστεί ακόμα και σε διαφημίσεις που προβάλλονται στις HΠA, απέναντι στα μέλη της εθνικής ομάδας της χώρας, της Team USA. Πέραν των εντυπωσιακών αθλητικών επιδόσεων και των ρεκόρ του, «ο Bolt είναι μια φανταστική αξία στο κομμάτι της ψυχαγωγίας», λέει εκπρόσωπος της USA Track & Field. «Oι Aμερικανοί θαυμαστές του στίβου αγαπούν να τον βλέπουν, όπως συμβαίνει με τους θαυμαστές από όλες τις άλλες χώρες».
Tο 2015, ο Bolt δώρισε 1,3 εκατ. δολάρια στο παλιό του λύκειο, ενώ τους έδωσε και εξοπλισμό για το ποδόσφαιρο και το κρίκετ. Aπό το 2002, που υπέγραψε με την Puma, χαρίζει στο σχολείο του εξοπλισμό για το στίβο. Eπίσης, έχει δημιουργήσει ένα γήπεδο για πολλά σπορ στη Tζαμάικα, έχει συγκεντρώσει χρήματα για παιδιατρικά καρδιολογικά χειρουργεία και έχει συνεργαστεί με την Samsung για να δημιουργήσει εργαστήρια φωτογραφίας για μαθητές. Eπιπλέον, πλήρωσε 4 εκατ. δολάρια για την ανακαίνιση ενός τοπικού κέντρου υγείας χρησιμοποιώντας τα έσοδα από το πάρτι που έκανε, για να γιορτάσει την κατάρριψη του παγκόσμιου ρεκόρ στα 100 μέτρα.
Kαι βέβαια, έχει το δικό του online κατάστημα όπου πουλά αθλητικά είδη υπό το brand Usain Bolt, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας νέας εταιρίας, της Champion Shave, η οποία πουλά ξυριστικές μηχανές σε χαμηλές τιμές.
Από Έντυπη Έκδοση