Η αμφιλεγόμενη start up χάνει χρήματα γρηγορότερα από τη… σκιά της
Η αμφιλεγόμενη εταιρία ταξί Uber μπορεί να μην είναι εισηγμένη σε κάποιο χρηματιστήριο, και έτσι να μην είναι αναγκασμένη να ανακοινώνει τα αποτελέσματά της στο επενδυτικό κοινό τέσσερις φορές το χρόνο, όμως κάθε τρεις μήνες, δεκάδες από τους μετόχους της συμμετέχουν σε μία τηλεδιάσκεψη, όπου μαθαίνουν τις οικονομικές της επιδόσεις από τον αρμόδιο, Gautam Gupta.
Αυτό το τρίμηνο, ο Gupta είχε μια δυσάρεστη έκπληξη για τους μετόχους της Uber: Η εταιρία χάνει χρήματα γρηγορότερα από οποιαδήποτε άλλη στην ιστορία του τεχνολογικού κλάδου.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους, η Uber εμφάνισε ζημιές 520 εκατ. δολαρίων σε επίπεδο προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Το δεύτερο τρίμηνο, οι ζημιές της ξεπέρασαν τα 750 εκατ. δολάρια, εκ των οποίων 100 εκατ. δολάρια χάθηκαν στην αμερικανική αγορά. Αυτό σημαίνει ότι η Uber έχει «κάψει» τουλάχιστον 1,27 δισ. δολάρια μόνο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016.
Ο Gupta εξήγησε ότι το μεγαλύτερο μέρος των ζημιών αυτών οφείλεται στις επιδοτήσεις των οδηγών της Uber, όμως, αυτό δεν αλλάζει την εικόνα που δίνουν οι αριθμοί. «Δεν θα βρείτε πολλές τεχνολογικές εταιρίες που θα μπορούσαν να χάσουν τόσο πολλά χρήματα, τόσο γρήγορα», εξηγεί ο Aswath Damodaran, καθηγητής του New York University. «Είναι πρωτοφανές για μια ιδιωτική εταιρεία να αντλεί τόσα κεφάλαια όσα έχει μπορέσει να αντλήσει η Uber».
Πραγματικά, οι ζημιές αλλά και τα έσοδα της Uber γιγαντώνονται όσο γιγαντώνονται και οι διεθνείς φιλοδοξίες της εταιρίας. Τρίμηνο με το τρίμηνο, η start up παραμένει ζημιογόνος. Το 2015, έχασε τουλάχιστον 2 δισ. δολάρια σε επίπεδο προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, ενώ στα επτά χρόνια της λειτουργίας της έχει καταγράψει ζημιές τουλάχιστον 4 δισ. δολαρίων.
Είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς μια εταιρεία του κλάδου που να έχει χάσει τόσα πολλά χρήματα. Οι Webvan και Kozmo.com –δύο από τα μεγάλα ονόματα της φούσκας των dot coms που ασφαλώς έχουν πια εξαφανιστεί- έχασαν συνολικά 1 δισ. δολάρια στη σύντομη ζωή τους. Η Amazon.com είναι διάσημη για το ότι καταφέρνει να αυξάνει την κεφαλαιοποίησή της ακόμα και όταν καταγράφει ζημιές, όμως η χειρότερη χρονιά της ήταν το 2000, όταν έχασε 1,4 δισ. δολάρια. Η Uber ξεπέρασε το νούμερο αυτό το 2015 και όπως όλα δείχνουν, θα το ξανακάνει φέτος.
«Δεν είναι σπάνιο για κάποιες εταιρείες να χάνουν μεγάλα χρηματικά ποσά όταν προσπαθούν να χτίσουν μια αγορά και δίνουν μάχη για μερίδια αγοράς», εξηγεί ο Joe Grundfest, καθηγητής του Stanford. «Η ενδιαφέρουσα πρόκληση για αυτές είναι να γυρίσουν σελίδα και να γίνουν κερδοφόρες εταιρείες, που παράγουν θετικές ταμειακές ροές».
Το δεύτερο τρίμηνο του 2016, που τέλειωσε τον Ιούνιο, θα μπορούσε να αποτελέσει το ναδίρ της Uber. Η αγορά εκτιμά ότι οι ζημιές της θα μειωθούν. Τον Ιούλιο, η εταιρεία πέτυχε συμφωνία με το μεγαλύτερο ανταγωνιστή της διεθνώς, την κινεζική Didi Chuxing, με την οποία κατάφερε να απεμπλακεί από την άκρως ζημιογόνα αγορά της Κίνας. Η Didi έδωσε στην Uber ποσοστό 17,5% του μετοχικού της κεφαλαίου και επένδυση 1 δισ. δολαρίων για να πάρει ως αντάλλαγμα την οπισθοχώρηση της Uber από την κινεζική αγορά. Και αυτό αφότου υπολογίζεται ότι η Uber έχασε 2 δισ. δολάρια σε δύο χρόνια, στην Κίνα.
Από την Έντυπη Έκδοση