Η HEATHER BRESCH ΚΑΙ Η ΑΝΑΤΙΜΗΣΗ ΕΝΟΣ ΦΑΡΜΑΚΟΥ
Από το 2007 έως το 2015, το κόστος του EpiPen, μιας συσκευής που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση πιθανώς θανατηφόρων αλλεργικών αντιδράσεων αυξήθηκε κατά 461%, με αποτέλεσμα το φάρμακο αυτό να κοστίζει σήμερα στην αμερικανική αγορά περισσότερα από 600 δολάρια ανά δόση.
Στο ίδιο διάστημα, η αμοιβή της CEO της Mylan, της εταιρίας που κατασκευάζει το EpiPen, αυξήθηκε κατά 671%, φτάνοντας πέρυσι στα 18,9 εκατ. δολάρια. Δεν προκαλεί εντύπωση, λοιπόν, που η Heather Bresch είναι αυτές τις ημέρες το πιο μισητό πρόσωπο στην Αμερική.
Από τις τηλεοπτικές εκπομπές έως το Twitter, το όνομα της Bresch βρίσκεται παντού, και πάντα με άκρως επικριτικά σχόλια. Άλλωστε, τα social media αγαπούν να μισούν τα αφεντικά των φαρμακευτική εταιρειών που βάζουν τα κέρδη πιο πάνω από τις ανθρώπινες ζωές. Είναι γνωστός ο σάλος που ξέσπασε όταν ο Martin Shkreli αύξησε την τιμή του φαρμάκου Daraprim για το AIDS πέρυσι το φθινόπωρο και όταν ο J. Michael Pearson της Valeant Pharmaceuticals International εκτόξευσε τις τιμές φαρμάκων που σώζουν ζωές.
Αλλά ενώ ο Shkreli και ο Pearson ήταν outsiders στη βιομηχανία των φαρμάκων, η Bresch είναι ο απόλυτος insider. Ο πατέρας της είναι γερουσιαστής των ΗΠΑ και η ίδια όχι μόνο διοικεί μια από τις μεγαλύτερες εταιρία γενόσημων φαρμάκων του κόσμου, αλλά είναι και επικεφαλής του Generic Pharmaceutical Association, της οργάνωσης lobbying του κλάδου.
Πλέον, το ερώτημα είναι εάν η Bresch θα ακολουθήσει το δρόμο του Shkreli και του Pearson, οι οποίοι είδαν την πόρτα της εξόδου στις εταιρίες τους.
Ήδη, η 47χρονη CEO προσπαθεί να διαχωρίσει τη θέση της, δηλώνοντας ότι οι αυξήσεις στην τιμή του EpiPen δεν έχουν καμία σχέση με τα όσα έκανε ο Shkreli, ο οποίος ανέβασε την τιμή του Daraprim κατά 50 φορές μέσα σε ένα βράδυ.
Πάντως, όσοι γνωρίζουν λένε ότι το σκληρό διοικητικό στυλ της Bresch μπορεί να μην αρέσει σε κάποιους μέσα στην εταιρία, αλλά τελικά έχει καταφέρει να βελτιώσει την πρόσβαση των ασθενών στα φάρμακα και να ανεβάσει την ποιότητα. Σε κάθε περίπτωση, η Mylan έχει τη φήμη μιας άκρως ανταγωνιστικής εταιρίας, που δεν διστάζει να εξοργίσει τους ανταγωνιστές αλλά και τους επενδυτές της.
«Πιστεύω ότι εννοούμε αυτό που λέμε: Μπορείς να κάνεις το καλό και να τα πηγαίνεις καλά, και θεωρώ ότι εμείς έχουμε βρει την ισορροπία», εξηγεί η Bresch. Όμως, δεν κρύβει ότι οι αυξήσεις στην τιμή του EpiPen είχαν ως στόχο τα κέρδη. «Διοικώ μια επιχείρηση. Είναι μια εταιρεία με στόχο το κέρδος. Δεν το κρύβω αυτό». Βασικό επιχείρημά της είναι ότι η αύξηση της τιμή στα 600 δολάρια ήταν αναγκαία για να ανακτήσει η Mylan τα χρήματα που επένδυσε στο EpiPen, όταν βελτίωσε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το προϊόν.
Από την άλλη, η Bresch προσπαθεί να ρίξει το φταίξιμο στις ασφαλιστικές εταιρείες, εξηγώντας ότι οι ασθενείς «πονάνε» περισσότερο από τις ακριβές τιμές γιατί οι εταιρείες αυτές έχουν αυξήσει τη συνεισφορά που ζητούν από τους πελάτες τους.
Όμως, οι δικαιολογίες της δεν καταφέρνουν να πείσουν ιδιαίτερα. «Μου φαίνεται ότι η Heather Bresch μιλά ασυνάρτητα. Ως CEO της Mylan βγάζει 10.000 δολάρια την ώρα. Και δεν λέει τα πράγματα με το όνομά τους», λέει ο Ralph Nader, δικηγόρος για τα δικαιώματα των καταναλωτών.
Από την Έντυπη Έκδοση