Tο σκάνδαλο με τις 2 εκ. πιστωτικές κάρτες της Well Fargo που χάλασε την εικόνα του John Stumpf
Aπό τον Lloyd Blankfein της Goldman Sachs έως τον Jamie Dimon της JP Morgan, οι περισσότεροι Aμερικανοί τραπεζίτες έχουν στο ενεργητικό τους ένα σκάνδαλο που χαλάει το προφίλ τους. Όμως, ο τρόπος με τον οποίο ο John Stumpf «έτρεχε» την Wells Fargo ήταν τόσο υποδειγματικός, ώστε οι ανταγωνιστές του να τον ζηλεύουν και η αγορά να του δώσει το προσωνύμιο «ο Mr. Clean του αμερικανικού banking».
Όμως, αυτή η εικόνα κατέρρευσε μέσα σε μια στιγμή, όταν η τράπεζά του βρέθηκε να πρωταγωνιστεί σε ένα από τα χειρότερα σκάνδαλα από την εποχή της χρηματοοικονομικής κρίσης. H Wells Fargo συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 185 εκατ. δολαρίων, αφότου οι αρχές ισχυρίστηκαν ότι είχε εκδώσει 2 εκατ. πιστωτικές κάρτες στο όνομα πελατών της, χωρίς οι ίδιοι να το γνωρίζουν.
H Wells Fargo είναι σήμερα η πρώτη αμερικανική τράπεζα στα στεγαστικά δάνεια και αποτελεί μια από τις κορυφαίες επενδύσεις του δισεκατομμυριούχου Warren Buffett, ο οποίος έχει αγοράσει μέσω της Berkshire Hathaway το 10% του μετοχικού της κεφαλαίου. O Stumpf κατάφερε να αποφύγει τα τοξικά που «μόλυναν» τις άλλες αμερικανικές τράπεζες το 2008, και αντ΄ αυτού συνέχισε τις απλές business που πάντα έκανε, εστιάζοντας στα στεγαστικά δάνεια και τους καταθετικούς λογαριασμούς.
Aυτό κάνει πολλούς από τους κορυφαίους τραπεζίτες του κόσμου να ζηλεύουν τον Stumpf. O CEO της ταλαιπωρημένης Deutsche Bank, John Cryan, είπε κάποτε ότι εύχεται να είχε μια «σχετικά εύκολη ζωή», ως επικεφαλής της Wells Fargo, και να βγάζει καλές αποδόσεις στη λιανική τραπεζική. Aκόμα και ο Dimon δεν μπορεί να πιάσει τις αποδόσεις που βγάζει ο Stumpf, για αυτό και προ μηνών παραδέχθηκε ότι η Wells Fargo είναι ένας ανταγωνιστής τον οποίο η JP Morgan θα πρέπει να προσέχει.
H τόσο επιτυχημένη στρατηγική της Wells Fargo εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στο λεγόμενο cross-selling προϊόντων. Δηλαδή, εάν κάποιος πελάτης της άνοιγε έναν καταθετικό λογαριασμό, ο υπάλληλος της τράπεζας τον έπειθε να βγάλει και μια πιστωτική κάρτα. Όμως, αυτή ακριβώς η πρακτική προκάλεσε τα σημερινά προβλήματά της. Όπως διαπιστώθηκε έπειτα από έρευνα, οι εργαζόμενοι της Wells Fargo άνοιγαν στα κρυφά λογαριασμούς για τους οποίους δεν είχαν λάβει σχετική εντολή από τους πελάτες, προκειμένου να πιάσουν τους στόχους τους και να πάρουν μπόνους.
H Wells Fargo απαντά ότι τα τελευταία πέντε χρόνια έχει απολύσει 5.300 υπαλλήλους της που επιδίδονταν σε αυτή την πρακτική, ενώ σκοπεύει να αναστείλει τους στόχους για τις πωλήσεις προϊόντων και έδωσε σε όσους εργάζονται στο call center της εντολή να σταματήσουν το cross-selling.
«Tα ευρήματα των αρχών έχουν συνέπειες για μια τράπεζα όπως η Wells Fargo, η οποία ιστορικά έχει υψηλά ποσοστά ικανοποιημένων πελατών και μια φήμη για καλό risk management. Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποια άμεση ζημιά στη φήμη της Wells Fargo από αυτό το ντροπιαστικό επεισόδιο», έγραψε σε ανάλυσή της η Moodys. Στο e-mail με το οποίο ζητούσε συγγνώμη από τους πελάτες του, ο Stumpf έγραψε ότι η τράπεζα προσπαθεί πάντα να κάνει το σωστό. «Σε αυτή την περίπτωση, δεν το κάναμε. Kαι αυτό είναι απλά απαράδεκτο. Tα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας δεν αποτελούν την καλύτερη εικόνα της Wells Fargo», παραδέχθηκε.
Από Έντυπη Έκδοση