5 χρόνια αφότου ο οίκος Sotheby’s πούλησε έναν πίνακα Μεγάλου Δασκάλου αντί περίπου 10 εκατ. δολαρίων, ο ίδιος οίκος κατέληξε ότι το έργο ήταν πλαστό
Πέντε χρόνια αφότου ο οίκος Sotheby’s πούλησε έναν πίνακα Μεγάλου Δασκάλου αντί περίπου 10 εκατ. δολαρίων, ο ίδιος οίκος κατέληξε ότι το έργο ήταν πλαστό, με αποτέλεσμα να αποζημιώσει τον αγοραστή. Ο κόσμος της τέχνης μιλά για το μεγαλύτερο σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει στην αγορά εδώ και πολλά χρόνια.
Ο οίκος αντιλήφθηκε φέτος το πιθανό πρόβλημα με την αυθεντικότητα του έργου του 17ου αιώνα, το οποίο είχε αποδοθεί στον Frans Hals, και ενημέρωσε τον αγοραστή. Στη συνέχεια, προσέλαβε τρίτη εταιρία προκειμένου να κάνει την τεχνική έρευνα και να διασταυρώσει τα αποτελέσματά της με άλλους ειδικούς. Μετά από όλα αυτά, κατέληξε ότι το έργο δεν θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί τον 17ο αιώνα, εξαιτίας των σύγχρονων υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
Η αποκάλυψη της υπόθεσης αυτής είναι ένα ακόμα δείγμα του πόσο έχουν εξελιχθεί οι πλαστογράφοι, οι οποίοι καταφέρνουν πια να ξεγελάσουν ακόμα και τους κορυφαίους ειδικούς της τέχνης παγκοσμίως. Και ασφαλώς, ένα τέτοιο σκάνδαλο κάνει τους οίκους δημοπρασιών και τους εκτιμητές τέχνης πολύ πιο προσεκτικούς και αυστηρούς όταν εκτιμούν έργα. «Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που μπορώ να θυμηθώ», λέει ο Richard Feigen, art dealer από τη Νέα Υόρκη, ο οποίος διατηρεί γκαλερί από το 1957. «Θα κάνει τον κόσμο πολύ επιφυλακτικό και εξαιρετικά προσεκτικό για τα έργα που έχει προσφέρει και το από πού αυτά προήλθαν».
Ο πλαστός πίνακας προήλθε από την ίδια πηγή με άλλα αμφιλεγόμενα έργα των Old Masters. Ένας πίνακας του 16ου αιώνα, που έχει αποδοθεί στον Γερμανό Lucas Cranach the Elder, κατασχέθηκε από τις γαλλικές αρχές το Μάρτιο, υπό την υποψία ότι είναι πλαστός. Είχε πουληθεί αντί 7 εκατ. ευρώ στον πρίγκιπα του Λιχτενστάιν, το 2013. Αυτή ακριβώς η υπόθεση έκανε τους ειδικούς του Sotheby’s να ανησυχήσουν και για τον πίνακα του Hals. «Οι ανησυχίες μας προέκυψαν γιατί ήταν γνωστό στην αγορά ότι ο Hals και ο Cranach είχαν προέλθει, πιθανότατα, από την ίδια πηγή», αναφέρει ο οίκος στην ανακοίνωσή του.
Ο Feigen, πάντως, παραδέχεται ότι τα πλαστά έργα ήταν πολύ εκλεπτυσμένα. «Δεν μπορώ να θυμηθώ μία απάτη αυτής της έκτασης και με τόσο πολλούς καλλιτέχνες», λέει. Και εκεί ότι η τελευταία υπόθεση πλαστογραφίας θα αλλάξει την αγορά της τέχνης. «Εάν ξαφνικά κάτι εμφανίζεται, χωρίς κανένα ιστορικό, χωρίς να εμφανίζεται κάπου καταγεγραμμένο, ο κόσμος θα είναι πολύ προσεκτικός», λέει.
Από Έντυπη Έκδοση