Ο επιχειρηματίας των 22 εκατ. δολαρίων που… εξέτρεφε πάπιες
Η ελεύθερη πτώση του Felix Baumgartner από το διάστημα, που μεταδόθηκε live από το ίντερνετ είναι ίσως η πιο δυνατή εικόνα που οι καταναλωτές συνδέουν έως και σήμερα με το brand name της Red Bull. Αυτό που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι το διάσημο ενεργειακό ποτό έχει κάνει δισεκατομμυριούχους τους 11 απογόνους του Chaleo Yoovidhya, ενός χαμηλών τόνων επιχειρηματία από την Ταϊλάνδη, που ζούσε εκτρέφοντας πάπιες.
Η οικογένειά του ελέγχει μία περιουσία 22 δισ. δολαρίων, και όπως λένε όσοι τους γνωρίζουν, ζουν καλά χωρίς να κάνουν επίδειξη. Όπως όλα δείχνουν, ακολουθούν το lifestyle που θα άρεσε στον ταπεινό και μετριόφρονα Chaleo.
Πρόκειται για έναν άνθρωπο που ήταν αφιερωμένος στο Βουδισμό και προτιμούσε να περνά τον ελεύθερο χρόνο του στη φάρμα με τις πάπιες που διατηρούσε. Στα 30 χρόνια που παρέμεινε στο τιμόνι της Τ.C. Pharmaceutical, δεν έδωσε ποτέ συνέντευξη και δεν έκανε δημόσιες εμφανίσεις.
Ο Chaleo, που πέθανε το 2012, ίδρυσε την T.C. Pharmaceutical Industries Co. το 1956, για να πουλά αντιβιοτικά. Αργότερα, μπήκε στα ενεργειακά ποτά και το 1975 δημιούργησε ένα ποτό που περιείχε καφεΐνη, ζάχαρη και ταυρίνη, το οποίο ονόμασε Krating Daeng, που σημαίνει κόκκινος ταύρος (red bull) στα ταϊλανδέζικα.
Κανείς μπορούσε να το αγοράσει φθηνά στην Ασία έως το 1987, όταν ο Chaleo συνεργάστηκε με τον Αυστριακό «μάγο» του marketing Dietrich Mateschitz. Ο τελευταίος είχε ανακαλύψει το «πρωτόγονο» Red Bull σε ένα επαγγελματικό ταξίδι του στην Ασία, προσπαθώντας να βρει έναν τρόπο να απαλλαγεί από το jet lag.
Οι δυο τους, άλλαξαν τη συνταγή του ποτού και δημιούργησαν ένα παγκόσμιο brand που στηρίζει το όνομά του στην κουλτούρα των extreme sports αλλά έχει σαν αγοραστές από τους κουρασμένους φοιτητές και τους φορτηγατζήδες, έως τους ρέιβερς. Ο 72χρονος Mateschitz ελέγχει μια περιουσία 12,3 δισ. δολαρίων.
Στην πραγματικότητα, το Red Bull βοήθησε να δημιουργηθεί η παγκόσμια αγορά των ενεργειακών ποτών, η οποία εμφάνισε τζίρο 43 δισ. δολαρίων το 2015, και σύμφωνα με την Euromonitor, θα τρέχει με ετήσιους ρυθμούς 11% έως το 2020. Το Red Bull έχει μερίδιο αγοράς 30,2% παγκοσμίως και η T.C. Pharmaceutical άλλο ένα 11,8%.
«Είναι ένα brand που χτίστηκε πάνω στα events», λέει ο Rohit Deshpande, καθηγητής marketing στο Harvard Business School. «Ο Yoovidhya θεωρείται ο άνθρωπος που είχε την ιδέα του προϊόντος, αυτού που μπαίνει μέσα στο κουτάκι. Και ο Αυστριακός είναι ο τύπος που το προωθεί».
Η Red Bull είχε έσοδα 5,9 δισ. ευρώ το 2015, ενώ ο πιο στενός ανταγωνιστής της, η Monster Beverage Corp. είχε τζίρο 2,7 δισ. την ίδια χρονιά.
Πάντως, η China Daily έγραψε τον Ιανουάριο ότι η οικογένεια Yoovidhya επιθυμεί να επαναδιαπραγματευτεί τους όρους των συνεργασιών της. Και βέβαια, η Red Bull αντιμετωπίζει και ένα σοβαρό ζήτημα διαδοχής, το οποίο ούτε ο Mateschitz αλλά ούτε και η οικογένεια Yoovidhya έχουν καταφέρει να επιλύσουν έως τώρα. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο πλευρές διαβεβαιώνουν ότι οι σχέσεις τους είναι άριστες επαγγελματικά αλλά και θερμές, σε προσωπικό επίπεδο.
Από την Έντυπη Έκδοση