TOMMY HILFIGER: ΑΠΟ ΧΡΕΟΚΟΠΗΜΕΝΟΣ 20ΑΡΗΣ…
Σήμερα, ο θρυλικός σχεδιαστής Tommy Hilfiger είναι ο ιδρυτής της αυτοκρατορίας μόδας που φέρει το όνομά του και πραγματοποιεί πωλήσεις 6,5 δισ. δολαρίων το χρόνο. Αλλά σαν 20άρης, ο επιχειρηματίας συνάντησε τόσο σοβαρές δυσκολίες, ώστε αναγκάστηκε να κηρύξει πτώχευση. «Μέχρι να κλείσω τα 25 μου χρόνια, είχα κιόλας χρεοκοπήσει. Ήμουν 20άρης τότε, και είχα φτιάξει την πρώτη μου επιχείρηση», λέει σήμερα ο Hilfiger. «Αυτό ήταν το καλύτερο μάθημα που πήρα ποτέ. Ήταν το MBA μου».
Όπως γράφει ο σχεδιαστής στη βιογραφία του που κυκλοφόρησε πρόσφατα «American Dreamer: My Life in Fashion & Business», ήταν ακόμα έφηβος και ζούσε στη μικρή πόλη Elmira της Νέας Υόρκης, όταν αποφάσισε να ανοίξει ένα μαγαζί με ρούχα. Ο πατέρας του ήταν ωρολογοποιός και η μητέρα του νοσοκόμα, με αποτέλεσμα η οικογένεια με τα εννέα παιδιά να τα βγάζει δύσκολα πέρα. Για να αγοράζει βιβλία ή ρούχα, ο Tommy έπρεπε να κάνει διάφορες δουλειές, όπως να κουρεύει το γκαζόν των γειτόνων, να μοιράζει εφημερίδες ή να εργάζεται στο βενζινάδικο.
Ο ίδιος, πάντως, παρότι έμενε σε ένα μέρος όπου όλοι ασχολούνταν με το φούτμπολ και η μόδα ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτη, έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μόδα.
Έτσι, το 1969, κόντρα στις επιθυμίες του γονιών του που ήθελαν να τον σπουδάσουν και με αρχικό κεφάλαιο μόλις 150 δολαρίων, άνοιξε το People’s Place. Οι δουλειές πήγαιναν καλά, και έτσι ο Hilfiger αποφάσισε να μην πάει στο πανεπιστήμιο, αλλά να ανοίξει και άλλα καταστήματα. Ήταν η εποχή των χίπις και τα σχέδια του People’s Place –κυρίως παντελόνια-καμπάνα και πολύχρωμα μπλουζάκια– ξεπουλούσαν.
Όμως, σταδιακά, με τη στροφή των Αμερικανικών καταναλωτών στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, τα ανεξάρτητα μαγαζιά άρχισαν να δυσκολεύονται. Δεν πέρασε λίγος καιρός και ο λογιστής του τον ενημέρωσε ότι η επιχείρηση είχε ξεμείνει από χρήματα και ο ίδιος έπρεπε να μπει στο Άρθρο 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα.
Για τον Hilfiger, ήταν ένα σημείο καμπής. Από εκείνη τη στιγμή, κοίταξε τις επιχειρήσεις με πιο σοβαρή ματιά. «Κάποιοι άνθρωποι παίρνουν ένα μάθημα και μετά κάνουν ξανά το ίδιο λάθος. Εγώ προσπάθησα πολύ για να μην κάνω δύο φορές το ίδιο λάθος», λέει. Και εξηγεί ότι από τότε έχει μάθει μία βασική αρχή για το χρήμα: Πρέπει να γνωρίζεις τα οικονομικά της επιχείρησής σου απ’ έξω και ανακατωτά. «Δίδαξα τον εαυτό μου να αποφεύγει τις παγίδες και τα λάθη που έκανα στην αρχή. Έδωσα προσοχή στο οικονομικό κομμάτι των business», εξηγεί.
Παρά την άσχημη εμπειρία του, ο Hilfiger ήταν αποφασισμένος να επιτύχει. Τα επόμενα χρόνια, αναθεώρησε το επιχειρηματικό του μοντέλο. Και το 1985, έχοντας μετακομίσει πια στη Νέα Υόρκη, δημιούργησε το brand Tommy Hilfiger. Κυνηγούσε αδιάκοπα τα μεγάλα πολυκαταστήματα Macy’s, Saks Fifth Avenue και Bloomingdale’s, έως ότου τους έπεισε να αγοράσουν τα ρούχα του. Σήμερα, η αυτοκρατορία της μόδας που φέρει το όνομά του εκτείνεται σε 115 χώρες, μετρά περισσότερα από 1.600 καταστήματα και έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα όπως η Britney Spears και η Beyonce.
Από την έντυπη έκδοση