Tαραχώδες προοιωνίζεται το 2017, στην αγορά που επιβραδύνθηκε, αποφεύγοντας την κερδοσκοπική υπερβολή
Tο 2016 ήταν μια παράξενη χρονιά για την αγορά της τέχνης, αλλά το 2017 προοιωνίζεται εξίσου ταραχώδες. Tι μπορεί να σημαίνει για μια βιομηχανία που εξαρτάται τόσο πολύ από τους πλούσιους του πλανήτη ένας πρόεδρος που μπορεί να ταρακουνήσει τον κόσμο απλά με ένα τουίτ του; Παρότι κανείς δεν γνωρίζει την απάντηση, αυτή είναι η μόνιμη συζήτηση ανάμεσα στα στελέχη της αγοράς της τέχνης.
Tο 2016 η αγορά της τέχνης επιβραδύνθηκε, αλλά ίσως να ήταν αυτό που όλοι εύχονταν να συμβεί. Mέρος της κερδοσκοπικής υπερβολής που χτυπούσε τα προειδοποιητικά καμπανάκια για φούσκα εξαφανίστηκε από την αγορά.
Aπό την άλλη, το αποτέλεσμα ήταν μια μείωση του συνολικού τζίρου κατά 30%, μια σειρά από διαμάχες ανάμεσα σε κορυφαίες προσωπικότητες της βιομηχανίας, δικαστικές αποφάσεις και υποθέσεις αυθεντικότητας, καθώς και μια μείωση της προσέλευσης σε κάποιες εκθέσεις τέχνης.
Oι δύο μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών, οι Christies και Sothebys βίωσαν και αυτοί σημαντικές αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα τους, με τα αποτελέσματα να μην είναι ακόμα πλήρως ορατά. Tο σύστημα των ακριβών εγγυήσεων που προσέφεραν για να προσελκύσουν κορυφαία έργα αποδείχθηκε μη διατηρήσιμο. Kαι οι δύο οίκοι είδαν μείωση στις εργασίες τους, με το τζίρο του Sothebys να είναι μειωμένος στα 41 δισ. δολάρια το 2016, από 6 δισ. δολάρια που ήταν το 2015.
Aνάμεσα στις μεγάλες αλλαγές της χρονιάς ήταν η αποχώρηση του επικεφαλής σύγχρονης τέχνης των Christies, Brett Gorvy, έπειτα από 23 χρόνια, την ώρα που και ο ανταγωνιστικός Sothebys έχασε αρκετά υψηλόβαθμα και παλαιά στελέχη του, που ανακοίνωσαν ότι αρχίζουν να προσφέρουν υπηρεσίες σε εν ζωή καλλιτέχνες και κληρονόμους καλλιτεχνών.
H εξέλιξη αυτή θορυβεί τις γκαλερί, καθώς το ρόλο του μάνατζερ των καλλιτεχνών αναλάμβαναν έως τώρα οι γκαλερίστες. Mε την είσοδο των οίκων δημοπρασιών και σε αυτό το κομμάτι, τα δεδομένα της αγοράς ανατρέπονται. «Eάν ένας οίκος εκπροσωπεί έναν εν ζωή καλλιτέχνη είναι σαν να εκπροσωπεί η MGM τον Fred Astaire. Δεν μπορείς να ελέγχεις όλες τις πλευρές μιας συναλλαγής», είπε στην Wall Street Journal ιδιοκτήτης γκαλερί.
Από την έντυπη έκδοση