Το σχέδιο του Τούρκου πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν θα εκτρέψει τα τάνκερ από το Βόσπορο σε ένα νέο κανάλι, ίσως βγάλει από το αδιέξοδο ένα από τα χειρότερα σημεία συμφόρησης για τις μεταφορικές εταιρείες ενέργειας, όπως η δανέζικη AP Moller-Maersk και η ελληνική Tsakos Energy Navigation.
Όπως σχολιάζει σε δημοσίευμά του το Bloomberg το σχέδιο αυτό του Τούρκου πρωθυπουργού, μπορεί να αλλάξει το τοπίο για την μεταφορά πετρελαίου από τη Ρωσία, την Ουκρανία, τη Γεωργία και το Καζακστάν στη Μεσόγειο, εκτρέποντας τις επιχειρήσεις προς τα μεγαλύτερα τάνκερ παγκοσμίως, από τα μικρότερα πλοία που διέρχονται σήμερα τα στενά.
Την ίδια στιγμή, το σχέδιο θα δημιουργήσει έναν κατασκευαστικό οργασμό για τους real estate επενδυτές και κατασκευαστές στην Τουρκία, μεταξύ των οποίων οι Inanlar Insaat, Kiler Gayrimenkul Ortakigli και Agaoglu Group. Οι εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου μάχονται για να πάρουν ένα κομμάτι από αυτό που ο Ερντογάν χαρακτήρισε ως ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά projects παγκοσμίως. Την κατασκευή ενός νέου πληθυσμιακού κέντρου στις όχθες του καναλιού.
«Μιλάμε για την κατασκευή όχι απλώς ενός καναλιού, αλλά μιας πόλης ακριβώς δίπλα στην Κωνσταντινούπολη, τριών εκατομμυρίων ανθρώπων», σχολιάζει ο Σερντάρ Ινάν, πρόεδρος της Inanlar Insaat, σε συνέντευξή του.
Το πρακτορείο σημειώνει πως ο Ερντογάν επαίνεσε την προσφορά του Ινάν να δαπανήσει 30 δισ. δολάρια για την κατασκευή του project. Ο Ινάν από την πλευρά του, προβλέπει ότι τα συνολικά έσοδα από την κατασκευή του καναλιού και των γύρω υποδομών, θα υπερβεί τα 300 δισ. δολάρια σε έσοδα σε 15 χρόνια. Τα περισσότερα από τα έσοδα θα προκύψουν από την κατασκευή, πώληση και διαχείριση των κτηρίων, των ξενοδοχείων και των άλλων υποδομών στις ακτές του καναλιού, δηλώνει ο Ινάν.
Ο Ερντογάν δήλωσε ακόμη ότι το project θα περιλαμβάνει ένα νέο αεροδρόμιο, το μεγαλύτερο της Τουρκίας, και δύο νέες πόλεις, από μία σε κάθε πλευρά του Βοσπόρου, για να επιτρέψει στους πολίτες να μετακινηθούν από τα πολυπληθή και ευάλωτα σε σεισμούς τμήματα της Κωνσταντινούπολης. Ωστόσο, όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα μεγαλεπήβολα σχέδια έχουν ιστορικό αποτυχίας στην Τουρκία.
Πέρυσι, το δημόσιο έλαβε προσφορές 15,9 δισ. δολαρίων από επιχειρηματίες για την ιδιωτικοποίηση των ενεργειακών πεδίων, με τους νικητές του διαγωνισμού να αρνούνται να δηλώσουν πώς θα λάβουν τη χρηματοδότηση. Οι δύο από αυτούς, δεν κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια.
Ακόμη, τονίζει πως δεν είναι η πρώτη φορά που συζητάται ένα τέτοιο σχέδιο για ένα νέο κανάλι. Και ο πρώην πρωθυπουργός Μπουλέντ Ετσεβίτ είχε ανακοινώσει ένα παρόμοιο σχέδιο για ένα «δεύτερο Βόσπορο» το 1994, που δεν κατέληξε πουθενά. Η επιτυχία της υπόσχεσης του Erdogan να αποσυμφορήσει την κίνηση των τάνκερς που περνάνε από το Βόσπορο, εξαρτάται από το να ξεπεράσει το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του καναλιού: είναι σχεδόν δωρεάν.
Η Συνθήκη του Μοντρέ το 1936, περιορίζει το δικαίωμα της Τουρκίας να χρεώνει τις μεταφορικές εταιρείες, μόνο όταν διέρχονται τα τουρκικά στενά. Για να καταστήσει το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης εμπορικά βιώσιμο (θα κοστίσει τουλάχιστον 12 δισ. δολάρια σύμφωνα με τον Ερντογάν), οι κατασκευαστικές θα το σχεδιάσουν για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια του κόσμου, τα οποία ο Βόσπορος δεν μπορεί να διαχειριστεί.