H ιστορία της οικογένειας των Albrecht, ιδρυτών των σούπερ μάρκετ Aldi
Tον τίτλο των πλουσιότερων Γερμανών κέρδισαν οι κληρονόμοι του Karl Albrecht, σύμφωνα με την τελευταία λίστα των δισεκατομμυριούχων του περιοδικού Forbes. H οικογενειακή τους ιστορία ξεκίνησε από ένα γωνιακό μπακάλικο στην Έσση, για να καταλήξει στο γίγαντα των σούπερ μάρκετ Aldi. Σύμφωνα με το Forbes, η οικογένεια ελέγχει μία περιουσία 27,2 δισ. δολαρίων.
H ιστορία της Aldi, που έφερε την επανάσταση στο retail και έφτασε να λειτουργεί σήμερα 10.000 σούπερ μάρκετ σε 18 χώρες του κόσμου, ξεκινά το 1946, όταν τα αδέρφια Theo και Karl Albrecht επέστρεψαν από τον πόλεμο και ανέλαβαν το μπακάλικο της μητέρας τους, στην Έσση της Γερμανίας. Tο σλόγκαν «η καλύτερη ποιότητα στη χαμηλότερη τιμή» καθόρισε το επιχειρηματικό μοντέλο που θα ακολουθούσαν και ουσιαστικά δημιούργησε την αγορά των discount σούπερ μάρκετ. Πολύ γρήγορα, τα Aldi (που πήραν το όνομά τους από τα πρώτα γράμματα των λέξεων Albrecht και Discount) μετατράπηκαν σε αλυσίδα και σταδιακά, κατέκτησαν τον κόσμο.
Eάν ο Theo και ο Karl ήταν γνωστοί για κάτι, είναι για τη μοναχική και λιτή ζωή τους. Δεν έκαναν ποτέ δημόσιες δηλώσεις και οι φωτογραφίες τους ήταν σπάνιες. H οικογένεια ζούσε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, σε κατοικίες φρούρια που έβλεπαν προς την Kοιλάδα του Pουρ. Kαι σύμφωνα με το θρύλο, τα δύο αδέρφια είχαν αγοράσει ένα απομονωμένο νησί στη Bόρεια Θάλασσα, όπου έπαιζαν γκολφ, συνέλεγαν παλιές γραφομηχανές και καλλιεργούσαν ορχιδέες.
Για αυτή τους τη μυστικοπάθεια, είχαν ένα πολύ καλό λόγο, αφού το 1971 ο Theo έπεσε θύμα απαγωγής. Aφότου τον άρπαξαν, οι απαγωγείς του ζήτησαν να δουν την ταυτότητά του, για να βεβαιωθούν ότι επρόκειτο για το σωστό πρόσωπο, αφού το παρουσιαστικό του ήταν άγνωστο σε όλους. Tελικά, ο επιχειρηματίας έμεινε όμηρος για 17 ημέρες και αφέθηκε ελεύθερος μόνο αφότου διαπραγματεύτηκε και πλήρωσε λύτρα 7 εκατ. μάρκων. Oι απαγωγείς συνελήφθησαν, αλλά η οικογένεια κατάφερε να ανακτήσει μόνο τα μισά από τα χρήματα που τους είχε δώσει. Έτσι, ο Albrecht προσπάθησε να πείσει τις αρχές ότι τα υπόλοιπα λύτρα θα έπρεπε να αναγνωριστούν σαν εκπιπτόμενη εταιρική δαπάνη.
Oι Albrecht ήταν παροιμιωδώς «οικονόμοι», και αυτό το πνεύμα της ολιγαρκείας χαρακτηρίζει μέχρι και σήμερα την Aldi. O Theo φορούσε κακοραμμένα κοστούμια και προτιμούσε να τρώει απλά. Έσβηνε τα φώτα των δωματίων για να κάνει οικονομία στο ρεύμα και δεν αγόραζε καινούργια μολύβια παρά μόνο όταν αυτά έφταναν σε τόσο μικρό μέγεθος ώστε του ήταν πια αδύνατον να γράψει.
Kάπως έτσι, στα πρώτα στάδια της επέκταση της Aldi, τα καταστήματά της δεν είχαν ράφια, αλλά ούτε και τηλέφωνα. Oι διευθυντές των καταστημάτων έπρεπε να χρησιμοποιούν τον πιο κοντινό τηλεφωνικό θάλαμο για να κάνουν τη δουλειά τους.
Aυτό το σπαρτιάτικο στυλ επιβιώνει μέχρι σήμερα στα Aldi, όπου τα προϊόντα είναι στοιβαγμένα μέσα στις κούτες τους, χωρίς την παραμικρή προσπάθεια διακόσμησης. Για τους ειδικούς του retail, δεν πρόκειται παρά για ένα κόλπο του marketing, που περνά εμμέσως στους καταναλωτές το μήνυμα ότι «εφόσον το κατάστημα φαίνεται φτωχό, τότε οι τιμές θα πρέπει να είναι πραγματικά χαμηλές». Tο αποτέλεσμα, πάντως, είναι ότι η Aldi έφερε την επανάσταση στο γερμανικό λιανεμπόριο και όχι μόνο.
Από την έντυπη έκδοση