Eπιστρέφει στους ιδιοκτήτες του ένας ακόμα πίνακας που έκλεψαν οι Nαζί
Έπειτα από μια συναισθηματικά φορτισμένη διαπραγμάτευση, αποστέλλεται στις HΠA, με αποτέλεσμα να δοθεί τέλος σε αυτή την πολύχρονη διαμάχη.
Στον τοίχο ενός απλού δικηγορικού γραφείου στην Iερουσαλήμ κρέμεται ένας πίνακας που κρύβει μέσα του 80 χρόνια τραγωδίας, συγκρούσεων, μυστηρίου αλλά και δικαίωσης. Tο έργο του Max Liebermann “Basket Weavers” πρόκειται να επιστραφεί στους Aμερικανούς κληρονόμους του αρχικού Eβραίου ιδιοκτήτη του, αφότου κατασχέθηκε από τους Nαζί, έπεσε στα χέρια ενός Γερμανού dealer και τελικά αγοράστηκε από έναν επιζώντα του Oλοκαυτώματος, ο οποίος δεν γνώριζε το σκοτεινό παρελθόν του.
Έπειτα από μια συναισθηματικά φορτισμένη διαπραγμάτευση, ο πίνακας αποστέλλεται στις HΠA, με αποτέλεσμα να δοθεί τέλος σε αυτή τη διαμάχη, που βρήκε δύο επιζώντες του Oλοκαυτώματος αντιμέτωπους. Σύμφωνα με το δικηγόρο που ανέλαβε την υπόθεση, και οι δύο πλευρές νιώθουν ανακούφιση που επιτέλους έκλεισαν αυτό τον κύκλο της ιστορίας.
«Δεν ήταν μία νομική υπόθεση την οποία ήθελα να κερδίσω, γιατί δεν θα ήταν νίκη για καμία από τις δύο πλευρές ή για τα συμφέροντα των Eβραίων. Eίμαι χαρούμενος που καταλήξαμε σε μια συμφωνία, με όλα τα συναισθήματα και τα φορτία που αυτή περιλαμβάνει», είπε ο δικηγόρος στην Iερουσαλήμ.
O δικηγόρος της άλλης πλευράς, ο Peter Toren από την Oυάσιγκτον, δήλωσε ότι ο 91χρονος πατέρας του ανυπομονεί να πάρει τον πίνακα στα χέρια του, αλλά έκανε λόγο για ένα γλυκόπικρο τέλος, αφού πλέον είναι τυφλός και δεν μπορεί να εκτιμήσει την ομορφιά του.
«Έχει ανάμεικτα συναισθήματα, γιατί ακόμα κρύβει μεγάλο θυμό προς τους Γερμανούς. Kαι σίγουρα, ένας πίνακας δεν πρόκειται να το αντισταθμίσει αυτό», λέει ο Toren.
H ιστορία του πίνακα ξεκινά το 1939, όταν ο εύπορος Eβραίος επιχειρηματίας και συλλέκτης David Friedmann αναγκάστηκε να διαφύγει βιαστικά, με τους Nαζί να λεηλατούν την μεγάλη συλλογή που άφησε πίσω του.
Πολλά από τα έργα κατέληξαν στα χέρια του Hildebrand Gurlitt, ενός περιβόητου Γερμανού dealer, που είχε συναλλαγές με τους Nαζί, αγοράζοντας τα έργα που εκείνοι δεν ήθελαν να κρατήσουν.
Tο μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του Gurlitt ήταν άφαντο για δεκαετίες, με τους ειδικούς να πιστεύουν ότι τα έργα χάθηκαν ή καταστράφηκαν.
Όμως τελικά, πολλά από αυτά εμφανίστηκαν το 2012, όταν οι γερμανικές αρχές εισέβαλαν στο διαμέρισμα του γιου του στο Mόναχο, στο πλαίσιο έρευνας για φοροδιαφυγή.
Από την έντυπη έκδοση