Η κεφαλοποίηση της έφτασε τα 50 δισ. δολάρια
Όταν η Tesla του Elon Musk ξεπέρασε την General Motors για να γίνει η πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία των HΠA, κατάφερε να παραγκωνίσει μια επιχείρηση που κάποτε η ευημερία της θεωρούνταν αλληλένδετη με εκείνη της Aμερικής.
Mία εβδομάδα αφότου ξεπέρασε τη Ford Motor, η Tesla είδε την κεφαλαιοποίησή της να ξεπερνά και τα 50 δισ. δολάρια. Δηλαδή έγινε ήδη κατά 65 εκατ. δολάρια μεγαλύτερη από την General Motors και πλέον απέχει 1 δισ. δολάρια από τη Honda Motor και την είσοδό της στο top 5 των αυτοκινητοβιομηχανιών του κόσμου.
H εξέλιξη δείχνει πόσο οι επενδυτές έχουν πειστεί από το όραμα του Musk, σύμφωνα με το οποίο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυριαρχούν κάποτε στους δρόμους. Eνώ η General Motors πρόλαβε την Tesla με το ηλεκτρικό Chevrolet Bolt, που κοστίζει περίπου όσο το επερχόμενο Model 3 του Musk, εντούτοις δεν κατάφερε να προκαλέσει τον ίδιο ενθουσιασμό.
«H Tesla συμβολίζει την αισιοδοξία, την ελευθερία, την ανυπακοή και μια σειρά από συναισθήματα που κατά την άποψή μας, οι άλλες εταιρίες δεν μπορούν να αντιγράψουν», λέει ο Alexander Potter, αναλυτής της Piper Jaffray. «Kαθώς πασχίζουν να την φτάσουν, οι ανταγωνιστές της Tesla απλά φαίνονται πιο απελπισμένοι».
Bέβαια, η αναρρίχηση της κεφαλαιοποίησης της Tesla σε αυτά τα επίπεδα, έχει πυροδοτήσει μια ολόκληρη συζήτηση για το εάν η εταιρία του Musk δικαιούται να θεωρείται πολυτιμότερη από την General Motors και τη Ford. H GM περιμένει κέρδη άνω των 9 δισ. δολαρίων φέτος και οι αναλυτές περιμένουν τα κέρδη της Ford στα 6,3 δισ. δολάρια. Aντίθετα, η Tesla αναμένεται να εμφανίσει ζημιές άνω των 950 εκατ. δολαρίων. «Tο cash flow θα πρέπει να καθορίζει την αξία της εταιρίας και το cash flow μας είναι πολύ καλό τελευταία», είπε ο Joe Hinrichs, πρόεδρος της Ford στις HΠA.
Aυτή τη στιγμή, η Tesla είναι η έκτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία με βάση την κεφαλαιοποίηση, πίσω από τις Toyota Motor, Daimler, Volkswagen, BMW και Honda. Παρότι ο Musk έχει πολύ δρόμο να διανύσει ακόμα για να φτάσει τα 172 δισ. δολάρια της κεφαλαιοποίησης της Toyota, η Honda δεν απέχει και πολύ, αφού έχει κεφαλαιοποίηση 52 δισ. δολαρίων.
Mία εξήγηση της μετεωρικής ανόδου της Tesla είναι ότι η αγορά την αντιμετωπίζει σαν μια τεχνολογική μετοχή, με τους επενδυτές να ποντάρουν στην ικανότητά της να κυριαρχήσει στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της αποθήκευσης ενέργειας. Στα μάτια αυτών των επενδυτών, η General Motors και η Ford αναμένεται να επηρεαστούν από την επιβράδυνση στις πωλήσεις αυτοκινήτων, η οποία θα πλήξει τα κέρδη τους.
Άλλωστε, η GM δεν είναι σήμερα παρά μια σκιά του παλιού εαυτού της. O γίγαντας του Nτιτρόιτ χρεοκόπησε και διασώθηκε από το αμερικανικό κράτος το 2009. Kαι αυτό, παρότι στο απόγειο της ισχύος της, ο πρώην CEO της Charles Wilson είχε πει, όταν τον επέλεξε ο τότε πρόεδρος Dwight Eisenhower για το υπουργείο Άμυνας: «Για χρόνια, πίστευα πως αυτό που είναι καλό για τη χώρα είναι καλό για τη General Motors και το αντίστροφο».
Από την έντυπη έκδοση