Η Fiat-Chrysler στη δίνη dieselgate, αλά VW, με τον Ιταλό να λέει ότι «εδώ, διαφέρει»
Όταν ξέσπασε το dieselgate, το σκάνδαλο με τα defeat devices που βρέθηκαν να έχουν συγκεκριμένα μοντέλα diesel του Volkswagen Audi Group για να «ξεγελούν» τα τεστ εκπομπών ρύπων, πολλοί είπαν ότι η μεγάλη ωφελημένη, ήταν η FCA. Η Fiat Chrysler Automobiles, που, με τις «αναγεννημένες» Alfa Romeo και Jeep έκανε εμπορική επίθεση σε ΗΠΑ και Ευρώπη.
Στους μήνες που ακολούθησαν, στη σκιά του γερμανικού dieselgate, στην ΕΕ ξέσπασε «πόλεμος», με τις γερμανικές αρχές να κατηγορούν την FCA ότι χρησιμοποιεί και αυτή defeat devices για να παραποιεί τους ρύπους και ότι οι ιταλικές (οι οποίες διεξήγαγαν τους ελέγχους) απλά το «κουκούλωσαν». Ο CEO της FCA, Sergio Marchionne, είχε απαντήσει οργισμένα, τότε, ότι πρόκειται για «ανοησίες». Όμοια ήταν και η ιταλική απάντηση στις ενδοευρωπαϊκές διαμάχες. Τώρα όμως, τα πράγματα σκληραίνουν.
Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζεται να μηνύσει τη Fiat Chrysler Automobiles, σε περίπτωση που οι συζητήσεις με την αμερικανική κυβέρνηση αποτύχουν να επιλύσουν τις διαφορές σχετικά με τις φερόμενες παραβιάσεις της αμερικανικής νομοθεσίας κατά της ρύπανσης από την αυτοκινητοβιομηχανία. Πηγές της αμερικανικής κυβέρνησης ανέφεραν ότι εντός της εβδομάδας δεν αποκλείεται να κατατεθεί η μήνυση, παρότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη και θα μπορούσαν να επιφέρουν εξωδικαστικό συμβιβασμό. Η δικαστική προσφυγή, από την άλλη, θα δημιουργήσει συνθήκες… VWgate για την FCA.
Η προσφυγή αναφέρει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιούσε παράνομα defeat devices, software σε computerized συστήματα, που έκλειναν τα συστήματα ελέγχου ρύπανσης για να βελτιώσουν την απόδοση των diesel κινητήρων.
Η FCA τονίζει πάντως κατηγορηματικά ότι οι κατηγορίες δεν ευσταθούν. Γιατί, το σκάνδαλο, ή καλύτερα «σκάνδαλο», κατά την FCA, δεν έχει, όπως πολλάκις τονίσει ο Marchionne, καμία σχέση με αυτό της VW. «Εμείς», λένε αξιωματούχοι της αμερικανοϊταλικής κοινοπραξίας, «δεν είχαμε κανένα κρυφό λογισμικό που να παραλλάσσει τους ρύπους για να ξεγελάσουμε τα τεστ των κρατικών αρχών».
Είναι λοιπόν στα χέρια του Sergio Marchionne τώρα η εξέλιξη της υπόθεσης. Γιατί, σε περίπτωση που η FCA καταδικαστεί, είναι αντιμέτωπη με ποινές ύψους $44,539 για κάθε όχημα (οχήματα της Jeep είναι υπό έρευνα), που σημαίνει ότι το συνολικό πρόστιμο μπορεί να φτάσει και τα $4,6 δισ. δολάρια.
Εκτός από την άρνηση («δεν έχουμε defeat devices»), ο Marchionne τονίζει συνεχώς κάτι, που μάλλον θα αποτελέσει την υπερασπιστική γραμμή της FCA. «Μπορεί να κάναμε λάθη στο software των diesel, όμως η Fiat Chrysler δεν προσπάθησε ποτέ να παραβιάσει οποιονδήποτε κανόνα».
Όλα αυτά, έρχονται επάνω σε μια κρίσιμη στροφή για την κοινοπραξία-κολοσσό, που έχει στη φαρέτρα του τις μάρκες Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Ferrari (αποσπάστηκε πρόσφατα), Chrysler, Jeep, Dodge και έχει κάνει ριζική ανανέωση της γκάμας της και είσοδο σε νέες αγορές για τις πιο ιστορικές μάρκες της. Αυτό σημαίνει ότι έχει επενδύσει τεράστια ποσά, για την εξέλιξη της Alfa Romeo Giulia, ενός σεντάν της ιταλικής φίρμας με κινητήρα Ferrari, για να επανέλθει στην αμερικανική αγορά, αλλά και των «μικρών» Jeep, Renegade και Compass που σαρώνουν στην ευρωπαϊκή αγορά.
Με τον Marchionne να δηλώνει, μόλις λίγους μήνες πριν, ότι θα «έβλεπε» μια συγχώνευση με τη VAG, για τη δημιουργία του με διαφορά μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων του πλανήτη, τα κέρδη της FIAT Chrysler Automobiles για το πρώτο τρίμηνο του 2017 αυξήθηκαν κατά 11%, ποσοστό μεγαλύτερο απ’ ό,τι αναμενόταν, λόγω των SUV.
Τα κέρδη προ τόκων και φόρων του πρώτου τριμήνου αυξήθηκαν στα 1,54 δισεκατομμύρια από 1,38 δισ. ευρώ που ήταν στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2016. Το αποτέλεσμα ήταν σαφώς καλύτερο από τον μέσο όρο των 1,44 δισεκατομμυρίων.
Από την έντυπη έκδοση