Emirates, Etihad, FlyDubai, Air Arabia, EgyptAir και άλλες στη δίνη του κυκλώνα Τις προηγούμενες δύο δεκαετίες, η Qatar Airways γιγαντώθηκε, από περιφερειακό παίκτη, σε έναν διεθνή κολοσσό, με πτήσεις σε περισσότερους από 150 προορισμούς, με κάποια από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη του κόσμου και φιλόδοξα σχέδια για συνεργασίες στην άλλη άκρη της γης.
Η διπλωματική κρίση του Κατάρ με τους γείτονές του στη Μέση Ανατολή, απειλεί αυτά τα σχέδια, ως και το «ύψος που πετάει» η QA. Όμως, καθώς φαίνεται, δεν είναι η μόνη.
Σε πρώτη φάση, όσο συνεχίζεται το αεροπορικό «μπλόκο» στο Κατάρ από τη Σαουδική Αραβία, το Μπαχρέιν, την Αίγυπτο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η αεροπορική εταιρία αναγκάζεται να ακυρώσει περισσότερες από 50 ημερήσιες αναχωρήσεις, περίπου το 10% της συνολικής της καθημερινής δραστηριότητας, σύμφωνα με την ταξιδιωτική φίρμα OAG.
Ο αερομεταφορέας κάνει πτήσεις προς το Ντουμπάι 14 φορές τη μέρα, καθώς και συχνές πτήσεις σε Ριάντ, Κάιρο και δεκάδες άλλους προορισμούς στις χώρες που επέβαλλαν το μπλόκο στο Κατάρ. Και, αν αυτό το μπλόκο συνεχιστεί, τα έσοδα της Qatar Air θα μπορούσαν να πέσουν κατά 30%, λόγω των καθηλωμένων αεροσκαφών, της χαμένης κίνησης, του κόστους «παρακάμψεων» στις πτήσεις, τη μείωση στα premium bookings, σύμφωνα με τη συμβουλευτική Frost & Sullivan.
Ο επικεφαλής της Martin Consulting, Mark Martin λέει ότι οι παρακάμψεις των πτήσεων γύρω από τους κλειστούς αεροδιαδρόμους σημαίνει μεγαλύτερα κόστη καυσίμων και μεγαλύτερα, χρονικά ταξίδια. Έτσι, προορισμοί στην Αφρική και κατά μήκος του Ινδικού Ωκεανού ίσως να μην είναι πλέον οικονομικά εφικτοί» για την QA. Ο ίδιος λέει ότι όλη αυτή η αναστάτωση θέτει εν κινδύνω ακόμα και ολόκληρους προορισμούς.
Άλλωστε και άλλες αεροπορικές του κόλπου θα μπορούσαν να βιώσουν συνέπειες, όχι τόσο δραματικές όσο η QA, αλλά σίγουρα σημαντικές. Περίπου 20 πτήσεις την ημέρα αναγκάζονται να ακυρώσουν η Emirates και η FlyDubai, η Etihad Airwais, η Air Arabia. Το ίδιο και με τις Saudi Arabian Airlines, Egyptair και Gulf Air που διακόπτουν τις υπηρεσίες τους στο Κατάρ.
Ας πάρουμε για παράδειγμα την Etihad και την Emirates, οι οποίες από πέρυσι άρχισαν να χρησιμοποιούν Airbus SE A380 superjumbo για κάποιες πτήσεις από και προς τη Ντόχα. Τα έσοδά τους, αν συνεχιστεί η κρίση, θα μπορούσαν να πέσουν και κατά 15%, σύμφωνα με τη Frost & Sullivan.
Ο Διογένης Παπιομύτης, διευθυντής αεροδιαστημικής της Frost & Sullivan, λέει ότι περισσότερο από το 10% των συνολικών αεροπορικών θέσεων από και προς το Κατάρ, είναι σε πτήσεις που αφορούν τις τέσσερις χώρες που επέβαλλαν τα μέτρα. Στα δρομολόγια μεταξύ του Κατάρ και των ΗΑΕ, το 80% των επιβατών έχουν προέλευση ή τελικό προορισμό αυτές τις δύο χώρες, λέει ο κ. Παπιομύτης, ο οποίος τονίζει ότι τα μέτρα αποτελούν έναν «τεράστιο πονοκέφαλο» για τους route planners και όλους τους αερομεταφορείς που εμπλέκονται.
Ούτως ή άλλως, τα κέρδη της Qatar Air, αλλά και άλλων αερομεταφορέων του Κόλπου, ήδη πιέζονταν, καθώς οι χαμηλές τιμές του αργού πετρελαίου επιβαρύνουν την οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή. Αυτό, συγκεκριμένα, έχει πλήξει τη ζήτηση για εισιτήρια και δη πρώτης θέσης στα οποία πόνταραν πολύ οι αεροπορικές εταιρίες του Κόλπου, από executives της βιομηχανίας του πετρελαίου.
Όμως, υπάρχουν και οι υπεράκτιες επιπτώσεις. Οι συνεργάτες της QA, όπως η British Airways και η American Airlines θα μπορούσαν να πληγούν από τα μέτρα. Και αυτό, την ώρα που η αμερικανική απαγόρευση στη χρήση λαπτοπ στη διάρκεια των πτήσεων στις ΗΠΑ για λόγους ασφαλείας, ήδη μειώνει τη ζήτηση στη business-class.
Από την έντυπη έκδοση