«Ρίχνει» στην αναζήτηση όσους «κλειδώνουν» τα δωρεάν άρθρα τους
Εδώ και περισσότερα από 3 χρόνια, ο μεγιστάνας των ΜΜΕ, Rupert Murdoch, έχει κηρύξει έναν «πόλεμο» στη Google. Ο ιδιοκτήτης της News Corp, διαμαρτύρεται ότι η Google βγάζει χρήματα «πουλώντας» περιεχόμενο που δεν της ανήκει και είναι «πρωτεργάτης» του κλειδώματος του ειδησεογραφικού περιεχομένου από τη δωρεάν ανάγνωση. Το σκεπτικό του Murdoch, είναι ότι η Google κερδίζει χρήματα από τις διαφημίσεις στην αρχική της σελίδα, ή ακόμα και στα sites που αναδημοσιεύουν το δημοσιογραφικό περιεχόμενο οργανισμών, όπως ο δικός του και παραινεί τους εκδότες διεθνώς να κάνουν τις ιστοσελίδες των εφημερίδων τους διαθέσιμες μόνο κατόπιν πληρωμής (συνδρομητικές).
Οι εκδότες πάντως, παρά το γεγονός ότι θέλουν περισσότερους συνδρομητές, «χαρίζοντας» λιγότερα δωρεάν άρθρα προσπαθούν να διατηρήσουν μια ισορροπία με τη Google. Κι αυτό γιατί δεν θέλουν το περιεχόμενό τους να πέσει στα αποτελέσματα των μηχανών αναζητήσεων στο Ίντερνετ, από το οποίο οδηγούνται οι επισκέπτες στα sites τους και βάσει των οποίων γίνονται οι πωλήσεις διαφημίσεων. Γι’ αυτό το λόγο, πολλοί εκδοτικοί οίκοι, όπως οι NY Times και οι Financial Times επιτρέπουν στους χρήστες της Google να διαβάσουν τουλάχιστον ένα δωρεάν άρθρο, ώστε να παραμένουν ψηλά στα αποτελέσματα αναζητήσεων της Google.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με τα ΜΜΕ του Murdoch, ωστόσο. Η Wall Street Journal (ανήκει στη News Corp) τον περασμένο Φεβρουάριο απέκλεισε τους χρήστες της Google από τη δωρεάν ανάγνωση άρθρων της εφημερίδας. Με αυτό τον τρόπο, αρχικά, ο Αυστραλο-Αμερικανός μεγιστάνας φάνηκε να έχει κερδίσει την παρτίδα, καθώς αυξήθηκαν οι συνδρομητές και, οι επισκέπτες μετατράπηκαν σε πελάτες που πλήρωναν για να αγοράσουν ηλεκτρονικά την εφημερίδα. Όμως, το παιχνίδι, δεν είχε τελειώσει εδώ.
Η επισκεψιμότητα της WSJ από το traffic που της έστελνε η Google, έπεσε κατά 44%. Κι αυτό γιατί η Google βασίζει τα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησής της, η οποία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο, σε έναν αλγόριθμο που σκανάρει το Διαδίκτυο για δωρεάν περιεχόμενο. Επί της ουσίας, το bot της Google, αφού τα άρθρα της WSJ κρύφτηκαν πίσω από έναν “paywall”, είδε μόνο τις πρώτες τους παραγράφους και άρχισε να το βαθμολογεί χαμηλότερα.
Οι επικεφαλής της Journal διαμαρτύρονται ότι η πολιτική της Google είναι άδικη και τους τιμωρεί για την προσπάθειά τους να προσελκύσουν περισσότερους ψηφιακούς συνδρομητές. Και ζητούν να αντιμετωπίζονται το ίδιο με τα δωρεάν sites, κάνοντας λόγο για «διακρίσεις». «Οποιοδήποτε site σαν το δικό μας αυτόματα δεν είναι τόσο ορατό στην αναζήτηση όσο ένα δωρεάν», λέει η chief marketing officer της Journal, Suzi Watford. «Αυτό σημαίνει ότι οπωσδήποτε είμαστε θύματα διάκρισης ως ένα ειδησεογραφικό site επί πληρωμή».
Η περιπέτεια της εφημερίδας του Murdoch βέβαια, δεν αφορά μόνο την «αυτοκρατορία» της NewsCorp, αλλά θα μπορούσε να είναι ενδεικτική του τι περιμένει ολόκληρη τη βιομηχανία ειδήσεων. Γιατί, οι εκδότες προσπαθούν να πείσουν τους αναγνώστες να πληρώνουν για τα άρθρα που «ανεβάζουν» στα sites τους, ενώ οι τεχνολογικοί γίγαντες όπως οι Google και Facebook απλά αποσπούν τη μερίδα του λέοντος από την online διαφήμιση.
Η πικρή αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι εκδότες πολύ θα ήθελαν να «εκθρονίσουν» τους κολοσσούς του Διαδικτύου που διαφεντεύουν την online διαφήμιση, διαχειριζόμενοι, επί της ουσίας, το πού θα στείλουν τους αναγνώστες και κερδίζοντας από το content τους.
Όμως, από την άλλη, είναι δύσκολη η οδός της ρήξης που έχει επιλέξει ο Murdoch…
Από την έντυπη έκδοση