ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΤΩΝ 2,42 ΔΙΣ ΚΑΙ Ο MURDOCH
Η “Deal” το έγραφε, τις προηγούμενες εβδομάδες, πως ο «πόλεμος» μεταξύ της Google και του μεγιστάνα της News Corp., Rupert Murdoch, καθώς και άλλων ισχυρών των ΜΜΕ, κλιμακώνεται. Και πως δεν πρόκειται να αφήσουν την εταιρία να καρπώνεται τη συντριπτική πλειοψηφία των διαφημιστικών πακέτων στο Διαδίκτυο.
Η απόφαση της Κομισιόν για την επιβολή προστίμου – ρεκόρ στη Google, ύψους 2,42 δις ευρώ για τις εμπορικές πρακτικές της μητρικής της, Alphabet INC, έρχεται να το επιβεβαιώσει αυτό. Γιατί, η απόφαση που ανακοίνωσε η Margrethe Vestager, Επίτροπος Ανταγωνισμού, ως υπεύθυνη αντιμετώπισης των ολιγοπωλίων στην ΕΕ, έρχεται μετά από μια επταετή έρευνα την οποία τροφοδοτούσαν παράπονα και καταγγελίες μικρών shopping websites αλλά και μεγαλύτερων ονομάτων, όπως οι News Corp., Axel Springer SE και Microsoft Corp (επίσημες κατηγορίες απαγγέλθηκαν μόλις το 2015).
Με τη Google να δηλώνει ότι «διαφωνεί» και να ετοιμάζεται να καταθέσει έφεση και Αμερικανούς αναλυτές να κατηγορούν την ΕΕ ότι στοχοποιεί επιτυχημένες αμερικανικές φίρμες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν κατηγορεί την Google ότι έχει τροποποιήσει την αναζήτηση μέσω του διακομιστή της με τέτοιο τρόπο ώστε να ευνοεί την δική της υπηρεσία αγορών έναντι των ανταγωνιστών της.
Σύμφωνα με την εκδοθείσα απόφαση, η Google καλείται να σταματήσει τις βλαπτικές για τον ανταγωνισμό πρακτικές της μέσα σε χρονικό διάστημα 90 ημερών. Εάν δεν το κάνει, θα της επιβληθεί νέο πρόστιμο. Αν δεν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η υπηρεσία Shopping που διαθέτει μέσα στο διάστημα των 90 ημερών, θα αναγκαστεί να πληρώνει πρόστιμο που θα φτάνει έως και το 5% του μέσου όρου των ημερήσιων παγκόσμιων κερδών της μητρικής της εταιρίας Alphabet. Σύμφωνα με την τελευταία οικονομική έκθεση της εταιρίας, το ποσό αυτό ισοδυναμεί περίπου σε 14 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα!
«Με σεβασμό εκφράζουμε τη διαφωνία μας για την απόφαση που ανακοινώθηκε σήμερα. Θα εξετάσουμε την απόφαση της Επιτροπής λεπτομερώς και εξετάζουμε το ενδεχόμενο να ασκήσουμε έφεση», απάντησε η Google με ανακοίνωση μέσα από blog της, ενώ η κοινοτική Επίτροπος Ανταγωνισμού Margrethe Ve-stager, ανέφερε: «Η Google έχει δημιουργήσει πολλά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αλλάξει καταλυτικά την καθημερινότητά μας. Αυτό είναι θετικό.
Αλλά η στρατηγική της Google όσον αφορά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών δεν αποσκοπούσε απλώς σε προσέλκυση πελατών μέσω της βελτίωσης του προϊόντος της σε σχέση με εκείνο των ανταγωνιστών της. Αντιθέτως, η Google προέβη σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα αναζήτησης, και υποβιβάζοντας εκείνες των ανταγωνιστών.
Η πρακτική της Google είναι παράνομη βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ. Αρνήθηκε την ευκαιρία σε άλλες εταιρίες να ανταγωνιστούν αξιοκρατικά και να καινοτομήσουν. Και, το πιο σημαντικό, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές τη δυνατότητα για πραγματική επιλογή υπηρεσιών και για πλήρη αξιοποίηση των οφελών της καινοτομίας». Με τα «νέα» οι μετοχές της Google, που έχει έδρα στο Mountain View της California, έπεσαν 1,5%, σταματώντας την ανοδική πορεία (+23%) που είχαν ως τώρα από τις αρχές του έτους.
Προσπαθώντας να φέρει ανάσχεση των αρνητικών εξελίξεων, ο δικηγόρος της Google, Kent Walker, εξήγησε ότι «όταν ψωνίζεις online, θέλεις να βρεις τα προϊόντα που ψάχνεις, γρήγορα και εύκολα. Και οι διαφημιστές θέλουν να προωθήσουν αυτά τα ίδια προϊόντα. Αυτός είναι ο λόγος που η Google δείχνει shopping ads, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζομένων, μεγάλους και μικρούς με τρόπους που είναι χρήσιμοι και στις δύο πλευρές. Πιστεύουμε ότι τα τωρινά αποτελέσματα αναζήτησης για shopping είναι χρήσιμα και μια πολύ βελτιωμένη έκδοση των text-only διαφημίσεων που δείχναμε πριν από μια δεκαετία».
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ