Στο μισό μειώθηκε τον Απρίλιο σε σχέση με τα περσινά επίπεδα η παγκόσμια παραγωγή οχημάτων για τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota και Honda, λόγω της έλλειψης συναρμολογούμενων τμημάτων, η οποία δημιουργήθηκε από τις συνέπειες που επέφερε η σεισμική δόνηση της 11ης Μαρτίου.
Η Toyota, πρώην μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο, που πλέον έχει υποχωρήσει στην τρίτη θέση μετά τη General Motors και Volkswagen, κατασκεύασε από τις γραμμές παραγωγής της λιγότερα από 350.000 οχήματα, 48,1% λιγότερα απ’ ό,τι τον Απρίλιο του 2010, περιλαμβανομένων και των θυγατρικών της εταιρειών Daihatsu και Hino.
Η ανταγωνίστριά της Honda παρήγαγε μόλις 138.000 οχήματα, 52,9% λιγότερα από το αντίστοιχο διάστημα.
Ίδια κατάσταση, αλλά σε μικρότερη κλίμακα, αντιμετώπισε και η τρίτη μεγάλη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan, η οποία είχε μειωμένη παραγωγή κατά 22,4%, με 250.000 οχήματα.
Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν μεγάλη έλλειψη τμημάτων για τα οχήματά τους έπειτα από τον σεισμό μεγέθους 9 Ρίχτερ και το καταστροφικό τσουνάμι του Μαρτίου, τα οποία προκάλεσαν μεγάλες ζημιές στα εργοστάσια των προμηθευτών τους στα βορειοδυτικά της χώρας, ιδίως στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικών συστημάτων.
Οι επιπτώσεις έπληξαν ειδικά την ιαπωνική βιομηχανία, η οποία είδε την παραγωγή της να καταβαραθρώνεται κατά 50 έως 80%, σύμφωνα με τις εταιρείες.
Εξίσου και στο εξωτερικό έχει μειωθεί η παραγωγή των ιαπωνικών οχημάτων, καθώς και εκεί οι γραμμές παραγωγής εξαρτώνται από τους ιάπωνες προμηθευτές, αν και σε μικρότερο βαθμό.
Η επιστροφή σε κανονικούς ρυθμούς παραγωγής αναμένεται να επιτευχθεί σταδιακά. Ο γενικός διευθυντής της Toyota Ακίο Τογιόντα προβλέπει για τον Ιούνιο ρυθμούς παραγωγής στο 70% των προ του σεισμού επιπέδων, ωστόσο δεν περιμένει η παραγωγή να επιστρέψει στο 100% πριν τον Δεκέμβριο.
Από την πλευρά της Nissan, το 45% της οποίας κατέχει η γαλλική Renault, ο διευθυντής της Κάρλος Γκοσν τονίζει πως η εταιρεία θα ξαναρχίσει «να παράγει πλήρως και χωρίς εμπόδια σε όλον τον κόσμο μέχρι τον Οκτώβριο».