Η κουλτούρα του Jeff Bezos που έκανε την Amazon κολοσσό
«Υπερβολές». Αυτό σκέφτηκαν πολλοί όταν, πέρυσι, ο Chamath Palihapitiya, venture capitalist και ένας από τους πρώτους υπαλλήλους του Facebook, προέβλεπε ότι «σε μια δεκαετία, η Amazon θα αξίζει περισσότερα από 3 τρισ. δολάρια». Δεν πέρασε ούτε ένας χρόνος και η Amazon του Jeff Bezos έδειξε ότι η δυναμική της είναι πολύ μεγαλύτερη.
Γιατί, ήδη, μετατράπηκε σε μια από τις ελάχιστες εταιρίες του μισού τρισ. δολαρίων. Και ο ιδρυτής της, έγινε –έστω και για λίγες ώρες, μέχρι να υποχωρήσει η μετοχή του αμερικανικού κολοσσού- ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη, εκτοπίζοντας από την πρώτη θέση τον Bill Gates.
Τελευταία, έχουμε μάλλον συνηθίσει να ασχολούμαστε με τον κολοσσό που ίδρυσε ο Bezos. Όχι μόνο επειδή η μετοχή του κάνει ένα απίστευτο ράλι, ούτε επειδή οδηγεί σε κατάρρευση ακόμα και τις «παραδοσιακές» αλυσίδες του retail που αδυνατούν να ανταποκριθούν στον ανταγωνισμό και τους φρενήρεις ρυθμούς ανάπτυξης της Amazon. Αλλά και επειδή φαίνεται πως ο Bezos είναι αποφασισμένος να αλώσει όλες τις αγορές.
Ακόμα και αυτές που δεν… υπάρχουν, όπως για παράδειγμα αυτός του space tourism. Στις υπάρχουσες, η Amazon έκανε πριν από ενάμιση μήνα, την επέλασή της σε μια ακόμα αγορά, εξαγοράζοντας την αλυσίδα σούπερ μάρκετ βιολογικών ειδών διατροφής Whole Foods.
Με αυτή την αφορμή, η Wall Street Journal σχολίαζε τότε πως «ενώ είναι εταιρία ηλεκτρονικών πωλήσεων, χωρίς καμία εξήγηση ανακοινώνει την εξαγορά επιχείρησης που έχει καθιερωθεί στον τομέα των παραδοσιακών καταστημάτων. Εν ολίγοις στην αγορά αυτήν ακριβώς την οποία επιχειρεί να ανατρέψει. Και την ίδια στιγμή βλέπει να αυξάνεται η χρηματιστηριακή της αξία».
Όχι τυχαία, ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Arizona, Hendrik Bessembinder, λέει (στους New York Times) ότι «η Amazon είναι ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες δημιουργίας πλούτου που έχουν εμφανισθεί από το 1926 και έχει σημειώσει αυτήν την εξέλιξη σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα».
Τι είναι λοιπόν αυτό που έχει κάνει ο Bezos και οδήγησε το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο που ίδρυσε κάποτε να γίνει η μεγαλύτερη εταιρία λιανικών πωλήσεων του… σύμπαντος;
Ο ίδιος ο Bezos έλεγε από νωρίς ότι το “The Amazon Way”, δηλαδή «ο Τρόπος της Amazon», είναι το κλειδί της επιτυχίας. Οι βασικές αρχές του «τρόπου» αυτού, όπως τις έχει αναπτύξει ο Bezos, είναι:
Η πρώτη, είναι η «εμμονή» όχι με τους ανταγωνιστές, αλλά με τους πελάτες. Αδιαφορεί για το προϊόν ή την υπηρεσία που θα παρουσιάσουν οι ανταγωνιστές, αλλά βασίζεται στις παραινέσεις και τις τάσεις των πελατών της.
Δεύτερον, να μη φοβάται τα ρίσκα για να ηγηθεί της αγοράς. «Εάν έχεις 10% πιθανότητα να επιτύχεις απόδοση 100%, αυτό είναι ένα στοίχημα που πρέπει να βάζεις κάθε φορά», έγραφε ο Bezos στην πρώτη ετήσια επιστολή προς τους μετόχους του, το 1997.
Τρίτον, ο Bezos έλεγε πάντα ότι πρέπει να κάνει τους υπαλλήλους να σκέφτονται σαν ιδιοκτήτες. Ένα βασικό στοιχείο της στρατηγικής του είναι ότι χρησιμοποιεί stock options όταν κάνει προσλήψεις.
Τέταρτο, το χτίσιμο μιας γενικότερης κουλτούρας που να ταιριάζει στην εταιρία. Και πέμπτο, να δίνει τη δύναμη στους υπαλλήλους να αποφεύγουν τη γραφειοκρατία – μέχρι ενός σημείου…
Σύμφωνα με τον Bezos, στις επιχειρήσεις υπάρχουν δύο είδη αποφάσεων: Αυτές που είναι αμετάκλητες και αλλάζουν τη ροή της εταιρίας, στις οποίες πρέπει να εμπλέκονται τα κορυφαία στελέχη και οι πολύ περισσότερες αποφάσεις τακτικής που μπορούν να αλλάξουν εάν αποδειχθούν λανθασμένες.
Από την έντυπη έκδοση