ΚΑΤΑ 5,14 ΔΙΣ. ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΣ ΕΓΙΝΕ Ο ΙΔΡΥΤΗΣ REID HOFFMAN
Κατά 5,14 δισ. δολάρια πλουσιότεροι έγιναν ο ιδρυτής της LinkedIn, Reid Hoffman και οι venture capitalists που χρηματοδότησαν το εγχείρημά του, όταν η εταιρεία τους μπήκε στο χρηματιστήριο. Έπρεπε να περιμένουν οκτώ χρόνια, για να περάσουν το κατώφλι του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης.
Ήταν η πρώτη δημόσια εγγραφή για τα μεγάλα sites κοινωνικής δικτύωσης των ΗΠΑ και για πολλούς, μία ακόμα ένδειξη ότι ο επενδυτικός ενθουσιασμός σε αυτό το κομμάτι του επιχειρείν αγγίζει τα όρια της φούσκας.
Venture capitalists είχαν επενδύσει περισσότερα από 100 εκατ. δολάρια από το 2003 στη LinkedIn. Η Sequoia Capital απέκτησε με αυτό τον τρόπο μία συμμετοχή στην εταιρεία, που αξίζει σήμερα 1,59 δισ. δολάρια και η Greylock Partners είχε τη διορατικότητά της να ανταμείβεται με 1,32 δισ. δολάρια. Το ποσοστό του Hoffman στην LinkedIn αξίζει 1,8 δισ. δολάρια.
Η αλήθεια είναι ότι όσοι επένδυσαν χρόνο και χρήμα στη LinkedIn, έπρεπε να έχουν υπομονή, για να εισπράξουν αυτές τις χρηματικές απολαβές. Οι επενδυτές της Google περίμεναν λιγότερο από πέντε χρόνια για να μπει η εταιρεία στο χρηματιστήριο, ενώ για τις Yahoo και eBay δεν χρειάστηκε να περάσει παρά ένας χρόνος.
Όμως, στην πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης της LinkedIn στο New York Stock Exchange, η μετοχή υπερδιπλασιάστηκε, φτάνοντας κάποια στιγμή να ενισχύεται από τα 49,25 δολάρια έως και στα 122,70 δολάρια. Στην τιμή κλεισίματος, η εταιρεία είχε μία αποτίμηση 8,91 δισ. δολαρίων.
Όχι κι άσχημα, εάν αναλογιστεί ότι το 2003, όταν η Sequoia έκανε την πρώτη της επένδυση στην LinkedIn, την είχε αποτιμήσει στα 15 εκατ. δολάρια.
Όμως, όπως φάνηκε, η ιδέα πάνω στην οποία ο Hoffman δημιούργησε την LinkedIn, το 2002, ήταν χρυσή. Καλά δικτυωμένος στον κόσμο της Silicon Valley και ο ίδιος, ο επιχειρηματίας ήξερε ότι στις περισσότερες δουλειές, το παν είναι να γνωρίζεις τα σωστά άτομα. Ο ίδιος ο Hoffman έδινε συμβουλές, αλλά και επένδυε σε περισσότερες από 60 νεοσύστατες εταιρείες της Silicon Valley, μεταξύ αυτών και η Facebook.
Αποφάσισε, λοιπόν, να ιδρύσει ένα site, που θα έφερνε κοντά επαγγελματίες από κάθε χώρο, εξυπηρετώντας όσους ψάχνουν υπαλλήλους ή συνεργάτες, όσους αναζητούν δουλειά ή απλώς θέλουν να έρθουν σε επαφή με άτομα που θα βοηθούσαν την καριέρα τους.
Έτσι, το LinkedIn έγινε το μεγαλύτερο site κοινωνικής δικτύωσης για επαγγελματίες. Σήμερα, έχει περισσότερους από 90 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες σε πάνω από 200 χώρες, ενώ απασχολεί τουλάχιστον 1.000 άτομα. Τα μέλη του LinkedIn το χρησιμοποιούν για να αναζητήσουν εργασία, να προσλάβουν υπαλλήλους και να βρουν ειδικούς του κλάδου τους.
Ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει το προσωπικό επαγγελματικό προφίλ του δωρεάν, όμως, από το 2005 το LinkedIn χρεώνει συνδρομές σε όσους το χρησιμοποιούν για να κάνουν προσλήψεις, δίνοντάς τους περισσότερα εργαλεία. Επιπλέον, η εταιρεία παράγει κέρδη χρεώνοντας για τις διαφημίσεις, που δημοσιεύονται στο site της.
Έτσι, η LinkedIn είχε το 2010 κύκλο εργασιών 243 εκατ. δολαρίων, έναντι 120 εκατ. τον προηγούμενο χρόνο και κέρδη 15,4 εκατ. δολαρίων. Τα κέρδη αυτά ήρθαν έπειτα από δύο χρονιές ζημιές, που ξεπέρασαν συνολικά τα 8 εκατ. δολάρια. Όμως, ο κύκλος εργασιών της τριπλασιάστηκε από το 2008 στο 2010.