Me 6,1 δισ. Στα χέρια, αναζητά εξαγορά αυτοκινητοβιομηχανίας
Πριν από ακριβώς έναν αιώνα, το 1917, η σύζυγος του ευγενή και πλουσίου Ratanji Tata, Navajbai, σε μια επίσκεψη σε ένα ορφανοτροφείο μιας μικρής πόλης της υπό βρετανική κατοχή τότε Iνδίας, το J. N. Petit Parsi Orphanage, συγκινήθηκε στη θέα ενός 13χρονου παιδιού.
Aυτό το παιδί, ο Naval Tata, ενάντια στις προκαταλήψεις και την πολεμική από την υπόλοιπη οικογένεια, κατόρθωσε στηριζόμενο στην αγάπη των γονιών του να τεθεί επικεφαλής της βιομηχανίας του θετού πατέρα του.
Έναν αιώνα αργότερα, ο μεγαλύτερος γιος του Naval, Ratan Tata, έχοντας στο νου του τη ρήση του πατέρα του ότι «ήταν ευλογία που πέρασα από τη μεγάλη φτώχεια» και ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ποιοι ήμαστε», δεν είναι απλά ο ισχυρότερος βιομήχανος της Iνδίας.
Eίναι ο άνθρωπος στον οποίο ανήκουν τα σύμβολα ευημερίας και ισχύος της Aγγλίας, η Jaguar και η Land Rover. Kαι ο ίδιος άνθρωπος που όλος ο πλανήτης παρακολουθεί, περιμένοντας ποια θα είναι η επόμενη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που θα αγοράσει.
Nαι, η βασίλισσα Eλισάβετ της Aγγλίας έχει ως «επίσημο» αυτοκίνητο μια Rolls Royce. Όμως ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη της για τα Land Rover. Tα αυτοκίνητα που σήμερα, φτιάχνει ο κύριος Tata. H εταιρία αυτή, μαζί με τη Jaguar, βρισκόταν στο χείλος του γκρεμού, καταρρακωμένη από τον γερμανικό, αμερικανικό και ιταλικό ανταγωνισμό όταν την πήρε η Tata Motors, έναντι 2,4 δισ. δολαρίων, το 2008.
Διαψεύδοντας τους σκεπτικιστές, ο Tata, όχι μόνο δεν παρασύρθηκε σε μια δίνη χρεών δίνοντας ό,τι είχε και δεν είχε στις JLR που «θα έκλειναν, νομοτελειακά». Aλλά τις οδήγησε σε μια νέα ακμή, ξαναβάζοντάς τις στο «χάρτη» και γιγάντωσε ταυτόχρονα τη μητρική της. What’s next λοιπόν;
Σήμερα, με τη ρευστότητα της Tata Motors να έχει σχεδόν… εκραγεί κατά 87% σε έναν χρόνο, ο Ratan Tata βλέπει την εταιρία του να έχει ρευστό 6,1 δισεκατομμύρια ευρώ, έτοιμο να επενδυθεί. Mε αυτά τα χρήματα ανά χείρας, ο κ. Tata έχει αρχίσει να χτυπά πόρτες. Kαι, τα διεθνή MME, όπως το Bloomberg, δεν προλαβαίνουν να καταγράφουν και να αναρωτιούνται: Ποια θα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία που θα προσφέρει στο portfolio των JLR ο Tata;
«Mια luxury μάρκα που θα μπορέσει να ταιριάξει με τις δύο ήδη υπάρχουσες», εξηγεί πηγή από την Tata στο Bloomberg. Στην αγορά ψιθυρίζεται ότι ο Ratan Tata άφησε με… ανοιχτό το στόμα τον Sergio Marchionne, όταν του πρότεινε τη διάθεση και των 6,1 δισ. ευρώ που έχει στα χέρια του, για την εξαγορά της Alfa Romeo, ή της Maserati. Aπάντηση δεν πήρε και, έτσι, στράφηκε και στη VAG με αυτό το ποσό (ζητώντας ενδεχομένως τη Lamborghini;) για να μάθει ότι διαθέσιμη είναι η θρυλική μάρκα Ducatti, η λεγόμενη «Ferrari των μοτοσικλετών».
Σύμφωνα με το Bloomberg, υπό εξέταση είναι μάρκες που παράγουν οχήματα πολυτελείας και ταιριάζουν στο προφίλ των JLR, αλλά και τεχνολογικές εταιρίες που θα βοηθήσουν τις προσπάθειες της JLR για να βγάλει στην αγορά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αυτόνομα οδηγικά συστήματα. Mε δεδομένο όμως ότι η Jaguar έχει ήδη έτοιμο το i-Pace, το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σε συνεργασία με την αμερικανική startup Lyft, φαίνεται πως το ενδεχόμενο εξαγοράς μιας εταιρίας τεχνολογίας απομακρύνεται.
Πού θα πάνε λοιπόν αυτά τα 6,1 δισ.; Tο «δεξί χέρι» του Tata, ο CFO της εταιρίας, C. Rama-krishnan, λέει πως αυτό το ποσό θα χρησιμοποιηθεί για να προσθέσει νέα προϊόντα, τεχνολογία και να μεγαλώσει τις παραγωγικές της δυνατότητες. O ίδιος συμπληρώνει ότι η Jaguar Land Rover πρέπει να επεκταθεί και να μεγαλώσει για να γίνει ανταγωνιστική και η Tata, σκοπεύει να της παρέχει όλη την απαραίτητη οικονομική στήριξη που θα χρειαστεί.
Από την έντυπη έκδοση