Ο γίγαντας της Άμυνας αναγκάζεται να περικόψει 2.000 θέσεις εργασίας, λόγω… Eurofighter
Mε το προϊόν αιχμής του γίγαντα της Άμυνας και Τεχνολογίας, BAE Systems να είναι το μαχητικό αεροσκάφος Eurofighter Typhoon, μοιάζει μάλλον ειρωνικό το γεγονός ότι η «άπνοια» στις πωλήσεις φέρνει έναν δίχως προηγούμενο «τυφώνα» στην εταιρία. Η βρετανική εταιρία, αναγκάζεται να περικόψει 2.000 θέσεις εργασίας, καθώς αγωνίζεται να εξασφαλίσει νέες παραγγελίες για το μαχητικό και -αναγκαστικά- αποψιλώνει τις δραστηριότητές της στον τομέα των πολεμικών πλοίων και της διαδικτυακής ασφάλειας.
Για μια εταιρία που αποτιμάται στις 19,6 δισεκατομμύρια λίρες και έχει 83.000 εργαζομένους σε όλο τον κόσμο, η «αγωνιώδης μάχη» για να εξασφαλίσει παραγγελίες δεν είναι αμελητέα. Ιδιαίτερα δε όταν εμπλέκεται και ο γεωστρατηγικός παράγοντας σε αυτές.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις τον περασμένο μήνα, η μεγαλύτερη εταιρία αμυντικών συστημάτων της Ευρώπης κέρδισε μια παραγγελία για 24 Eurofighter και 8 εκπαιδευτικών jets Hawk από το Κατάρ, αξίας 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αν και ήρθε ως «έκπληξη» αυτή η παραγγελία, αφού η χώρα είχε ήδη κλείσει συμφωνίες για την αγορά 24 Rafale από τη γαλλική Dassault Aviation SA και 36 F-15 από την αμερικανική Boeing Co.
Όμως εδώ, προκύπτει ένα νέο πρόβλημα. Γιατί η παραγγελία του Κατάρ, που ενδεχομένως να κάνει και χρόνια να υλοποιηθεί, έρχεται «σφήνα» στην πολυαναμενόμενη παραγγελία του μεγαλύτερου πελάτη της ΒΑΕ, της Σαουδικής Αραβίας.
Με δεδομένη την ένταση στην περιοχή, πιθανότατα οι Σαουδάραβες δεν είδαν με καλό μάτι αυτό το deal και, δεν αποκλείεται να «παγώσουν» τη συνεργασία τους, στρεφόμενοι προς ανταγωνιστικά αεροσκάφη. Η αναλύτρια της UBS, Celine Fornaro λέει στο Bloomberg ότι ακόμα «δεν είναι σαφές ποια θα είναι η επίπτωση της συμφωνίας (σ.σ. της BAE Systems) με το Κατάρ στο αναμενόμενο συμβόλαιο για τα Eurofighter από τη Σαουδική Αραβία».
Με τις μετοχές της να πέφτουν κατά 1,4% την ημέρα της ανακοίνωσης των περικοπών στο Λονδίνο, η ΒΑΕ δηλώνει τώρα ότι συνεχίζει να αναμένει επιπλέον παραγγελίες για Eurofighter και Hawk και πως το deal με το Κατάρ θα μπορούσε να διατηρήσει την παραγωγή του Typhoon «σίγουρα για την επόμενη δεκαετία».
Όμως, μόλις τον Αύγουστο, η ίδια εταιρία δήλωνε ότι ακόμα και αν δεχόταν μια νέα παραγγελία, θα χρειάζονταν τουλάχιστον 2 χρόνια για να δοθεί ώθηση στην παραγωγή των μαχητικών.
Όχι τυχαία, οι γραμμές παραγωγής του Eurofighter στη Γερμανία και την Ισπανία έχουν προγραμματιστεί να κλείσουν στο τέλος της επόμενης χρονιάς, λόγω έλλειψης αντικειμένου, ενώ η ιταλική γραμμή παραμένει εν ζωή λόγω ενός deal για την πώληση 28 αεροσκαφών στο Κουβέιτ, που υπεγράφη το 2016.
Ο CEO της BAE Systems, Charles Woodburn, λέει, σχολιάζοντας όλα τα παραπάνω, ότι η εταιρία πρέπει να εστιάσει τη δυναμική της «πιο προσεκτικά στη βραχυπρόθεσμη ζήτηση».
Και πως «αυτές οι πράξεις (σ.σ. οι περικοπές και η αποδυνάμωση των περιφερειακών δραστηριοτήτων) είναι αναγκαίες και το σωστό πράγμα που πρέπει να γίνει για την εταιρία μας, αλλά δυστυχώς περιλαμβάνουν μια σειρά δραστηριοτήτων που πλεονάζουν πια».
Το σχέδιο του Woodburn προβλέπει η ΒΑΕ να εστιάσει σε μια αύξηση της παραγωγής για τον κύριο ανταγωνιστή του Eurofighter: Του F-35 της Lockheed Martin, για την οποία η ΒΑΕ κατασκευάζει τα ουραία πτερύγια και το πίσω μέρος της ατράκτου.
Aπό την έντυπη έκδοση