Έργα σε όλες τις τιμές έγιναν ανάρπαστα, σκορπώντας χαμόγελα στους 290 γκαλερίστες
Η Λονδρέζα γκαλερίστα Alison Jacques, η οποία συμμετείχε στη φετινή Art Frieze London, αναρωτιόταν γιατί υπάρχει τόσος κόσμος στην έκθεση, την τελευταία μέρα της έκθεσης, όταν, στις 3 τα ξημερώματα, ένας Γάλλος μπήκε στο -άδειο από έργα, πια- booth της και ρώτησε: «Τι έχει απομείνει»; Η σκηνή αυτή, είναι μάλλον χαρακτηριστική του ξεπουλήματος που έγινε φέτος στην Art Frieze της βρετανικής πρωτεύουσας.
Ο φόβος των περίπου 290 art dealers που συμμετείχαν στην 15η εβδομάδα τέχνης του Λονδίνου ότι το Brexit και η πολιτική αβεβαιότητα θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τους συλλέκτες, δεν επιβεβαιώθηκε. Και, καθώς αυτοί είχαν φροντίσει -όπως και πέρυσι- να προμηθευτούν με έργα κάθε είδους και κάθε τιμής, είδαν μεθ’ εκπλήξεως τα stand τους να αδειάζουν με γεωμετρική πρόοδο και να αποδεικνύεται ότι η τέχνη, δεν είναι κάτι που ενδιαφέρει μόνο τους super rich.
Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του booth του Lιvy Gorvy στους Frieze Masters, όπου υπήρχαν κυρίως αντικείμενα τέχνης σε τιμή κάτω του 1 εκατομμυρίου δολαρίων, με εξαίρεση ένα γλυπτό του Alexander Calder που πουλήθηκε για 1,9 εκατομμύριο.
Το περίπτερο είχε περισσότερο έργα τέχνης σε χαρτί και μικρότερου μεγέθους, για τα οποία η συνιδιοκτήτρια του οίκου, Dominique Levy, είπε ότι «απέδειξαν πως το μεγαλύτερο δεν είναι πάντα καλύτερο και το χαρτί δεν σημαίνει πάντα ότι πρόκειται για πρόβα». Ο συνεργάτης της, Brett Gorvy, εξήγησε παράλληλα ότι οι -σχετικά- χαμηλές τιμές υπήρχαν για να τονώσουν το ενδιαφέρον και να «ωθήσουν σε αποφάσεις». Ο ίδιος, επιβεβαίωσε ότι πουλήθηκαν ένα γλυπτό του Calder, ένα σημαντικό χάρτινο έργο τέχνης του Frank Stella και ένα επίσης χάρτινο έργο της Agnes Martin. Ο παλ πίνακας του Pat Steir, Distant Mist (1998) πουλήθηκε για 585.000 δολάρια.
Ο οίκος Jacque πούλησε αρκετά κομμάτια, όπως φωτογραφίες, σε τιμές κοντά στις 28.000 λίρες, ενώ την κορυφή χτύπησε ένας πίνακας της Dorothea Tanning που έπιασε 220.000 δολάρια.
Ο Lisson πούλησε αρκετούς καμβάδες, με την κορυφαία τιμή να πιάνει ο Peinture acrylique blanche sur tissu rayι blanc et bleu (1974) του Daniel Buren, ο οποίος πουλήθηκε έναντι 350.000 δολαρίων, ενώ ο Constellation E (1968) του Leon Polk Smith, πουλήθηκε για 250.000 δολάρια.
Ο David Zwirner -που ξεπούλησε μέσα σε λίγες ώρες όλα τα εκθέματά του- πούλησε τον Gazing Ball (Giotto The Kiss of Judas) του Jeff Koons, για 2,75 εκατ. δολάρια και τον Baroque (2017) του Luc Tuymans για 900.000.
Από την έντυπη έκδοση