Φόβοι ότι η Tesla θα καταρρεύσει, λόγω της πληθώρας των projects που έχει σε εξέλιξη
Την ελληνική παροιμία που λέει «όποιος βιάζεται, σκοντάφτει», ο Elon Musk δεν την ξέρει. Αυτό που ξέρει όμως, είναι εκείνο που του υπενθυμίζουν πολλοί, το τελευταίο διάστημα: Ότι συνεχίζει να δαγκώνει κομμάτια που είναι πολύ μεγάλα για να τα μασήσει και πως είναι τυχερός που δεν έχει πνιγεί ακόμα.
Η αλήθεια είναι πως το φωτεινό του μυαλό τρέχει πολύ γρήγορα και βάζει τον όμιλό του σε νέα πεδία δράσης, ενώ αναμετριέται και με κολοσσούς που είναι πολύ μεγάλοι γι’ αυτόν. Ως πότε όμως θα τα καταφέρνει;
Την προηγούμενη εβδομάδα, ο Musk παρουσίασε τα δύο καινούρια επιτεύγματα της Tesla κάνοντας τον πλανήτη να παραμιλά. Από τη μία, παρουσίασε το πρώτο φορτηγό της Tesla, ονόματι Semi, το οποίο (φυσικά) κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, έχει αυτονομία 800 χιλιόμετρα και επιδόσεις καλύτερες από supercar (!!!) και το ανανεωμένο Roadster, το οποίο είναι πλέον το γρηγορότερο αυτοκίνητο του πλανήτη, αφού κάνει το 0-100 χ.α.ω. σε 1,9 δευτερόλεπτα, έχει τελική ταχύτητα περίπου 400 χ.α.ω. και αυτονομία 1000 χιλιομέτρων.
Σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα, παίρνει τα σκήπτρα από τη Bugatti Chiron, η οποία πωλείται έναντι 3 εκατ. ευρώ, ενώ το Tesla μόλις 200.000!
Γιατί λοιπόν, η αγορά των hypercars δεν κατρακυλά τιμολογιακά, προκαλώντας ένα ντόμινο που θα έβαζε «φωτιά» στους κατασκευαστές;
Ο λόγος είναι η δυσπιστία. Για το Roadster, παράδειγμα, έχει ανακοινωθεί ημερομηνία παραγωγής το 2020 με μεγάλη αμφιβολία για το αν θα την προλάβει, με τις 50.000 δολάρια που ζητά ως προκαταβολή από τους αγοραστές του. Ο Musk προανήγγειλε στις αρχές του έτους ότι η εταιρία του θα ήταν σε «κόλαση κατασκευής» όπως και έγινε. Έχει προγραμματίσει να κατασκευάσει 35.000 Model 3, με το οποίο έκανε το άνοιγμά του στην ευρεία αγορά, όμως τους τελευταίους μήνες, αντί για τα πρώτα 1.500 που υπολόγιζε, έχει κατασκευάσει μόλις 222.
Η Tesla επενδύει 1 δισεκατομμύριο δολάρια αυτό το τετράμηνο μόνο στην αντιμετώπιση των ζητημάτων που έχουν προκληθεί στην παραγωγή του Model 3. Είναι ένα ερώτημα το πόσα θα χρειαστεί να ξοδέψει για να βάλει στην παραγωγή το Semi και το Roadster, όταν η κεφαλαιοποίησή της είναι «μόλις» 54 δισεκατομμύρια δολάρια και αν θα καταφέρει να ξεπεράσει τον ανταγωνισμό, καθώς θα χρειαστεί να επιταχύνει τους ρυθμούς της για να προλάβει το 2020, το οποίο πολλοί μεγάλοι κατασκευαστές έχουν θέσει ως ορόσημο για την ηλεκτροκίνηση.
Όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Ο Musk έχει τα πόδια του σε πολλές «βάρκες» και κινδυνεύει να «πνιγεί». Εκτός από την Tesla, με την οποία κάνει το μεγάλο του βήμα στην αυτοκινητοβιομηχανία και τώρα μπαίνει και στον κόσμο των φορτηγών (αρκεί να αναπτύξει το δίκτυο των Megacharching Stations που θα χρειάζονται 30 λεπτά για να φορτίσουν από το 0 στο 80% τα Semi’s), συνεχίζει να κλείνει συμβόλαια με την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την άλλη εταιρία του, η οποία παράγει πυραύλους και διαστημόπλοια.
Και έχει ήδη αρχίσει τη δοκιμαστική λειτουργία της “The Boring Company”, της εταιρίας γεωτρήσεων με το γρηγορότερο τρυπάνι του κόσμου, που ετοιμάζεται να πιάσει δουλειά στο Maryland. Εκτός αυτών, χρησιμοποιώντας τη Boring Company, θα διανοίξει τούνελ για να συνδέσει τις μεγαλύτερες πόλεις με το νέο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς που έχει σχεδιάσει και αναπτύξει (ήδη πέρασε με επιτυχία τη φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας), το Hyperloop, ένα είδος υπόγειου τρένου, που θα κινείται σε τριπλάσιο βάθος από τα Μετρό, αλλά και με διπλάσια ταχύτητα από ένα αεροπλάνο.
Όλα αυτά, είναι προφανώς πάρα πολλά. Και αν η μετοχή του «τρέχει» με ανοδική πορεία, πολλοί είναι οι αναλυτές που εκφράζουν φόβους ότι και τα projects του Musk, όπως και γενικότερα, οι μετοχές υψηλής τεχνολογίας, θα σκάσουν κάποια στιγμή παταγωδώς…