ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ 100 Α321 ΑΠΟ ΤΗ DELTA AIRLINES
Τα ξημερώματα της Πέμπτης, ένα Airbus A380, το οποίο έκανε δοκιμαστικές πτήσεις επάνω από τη Γερμανία, τράβηξε όλα τα μάτια του κόσμου πάνω του. Κάνοντας κύκλους γύρω από τον εαυτό του και ακολουθώντας μια περίεργη πορεία, χάραξε στον χάρτη, πετώντας στα 40.000 πόδια, ένα… χριστουγεννιάτικο δέντρο. Με την Airbus να ανεβάζει την εικόνα του flightradar24 στο Twitter κάνοντας λόγο για ένα «πρώιμο χριστουγεννιάτικο δώρο», πολλοί αναρωτήθηκαν: Ποιος ήταν ο αληθινός λόγος να σπαταλήσει η ευρωπαϊκή εταιρία τόσους τόνους καυσίμων;
Η απάντηση –αν και η Airbus λέει πως τέτοιες πτήσεις γίνονται καθημερινά και απλά ήταν μια ιδέα που πραγματοποιήθηκε σε μια από αυτές- ήρθε μερικές ώρες αργότερα. Όταν ξημέρωσε, έγινε γνωστό πως ο αμερικανικός κολοσσός των αερομεταφορών Delta Air Lines Inc. παρήγγειλε 100 από τα A321neo jetliners της Airbus. Με την παραγγελία αυτή, αξίας 12,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Airbus κερδίζει κατά κράτος την αμερικανική Boeing Co. και μάλιστα… μέσα στο σπίτι της. Άρα, υπήρχε λόγος να το… γιορτάσει.
Η αμερικανική Delta επέλεξε τα αεροσκάφη της Airbus για τον στόλο της, λόγω μιας εμπορικής διαμάχης με τη «συμπατριώτισσά» της Boeing, που αφορά ένα άλλο narrow-body αεροσκάφος, μιας τρίτης εταιρίας, το C Series της Bombardier. Η Boeing έπεισε το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ να επιβάλλει φόρο 300% στο νέο καναδέζικο αεροσκάφος, υποστηρίζοντας ότι η Bombardier νόθευσε τον ανταγωνισμό, πουλώντας τη C Series στη Delta αρκετά κάτω του κόστους. Η εκδίκηση όμως, για τη Delta, είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο, αφού έκοψε στη Boeing το όνειρο –και τις προσπάθειες- να πουλήσει το νέο της 737, Max 10…
Οι παραδόσεις των αεροσκαφών της Airbus στην Delta θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2020 και η μεταξύ τους συμφωνία περιλαμβάνει option για την παραγγελία 100 ακόμα αεροσκαφών, όπως δήλωσε η αμερικανική εταιρία αερομεταφορών προχθές.
Τα Α321neos θα αντικαταστήσουν τα… vintage (αφού λειτουργούν από το 1990) αεροσκάφη της Delta τύπου McDonnell Douglas MD-90 jets, καθώς και Boeing 757 και Airbus A320 τα οποία χαρακτηρίζονται ως «γερασμένα». Ο αμερικανός αερομεταφορέας αναμένεται να χρησιμοποιεί τα νέα αεροσκάφη για εσωτερικές πτήσεις και διεθνείς προορισμούς μικρότερων αποστάσεων, εκμεταλλευόμενος τις μικρές διαστάσεις και την οικονομία κλίμακας που του προσφέρουν. Η επιλογή της Delta αφορά το μακρύτερο A321neo, το οποίο διαθέτει θέσεις για 197 επιβάτες, εκ των οποίων οι 20 στην πρώτη θέση.
Και αυτό, δεν ήταν το πρώτο χτύπημα. Η Delta έχει ήδη ανανεώσει τον στόλο τον οποίο χρησιμοποιεί για δρομολόγια μεγαλύτερων αποστάσεων, στο τέλος του 2014, επιλέγοντας 50 wide-body αεροσκάφη της Airbus, σε ένα deal το οποίο κοστολογείται περίπου στα 14 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τις τιμές καταλόγου του Ευρωπαίου κατασκευαστή (δεν ανακοινώθηκε το κόστος της συμφωνίας).
Έτσι, η Boeing μένει με την ανάμνηση της μεγαλύτερης εμπορικής συμφωνίας που έχει συνάψει τα τελευταία χρόνια να είναι η παραγγελία 100 737-900ER jets το 2011, παρά το γεγονός ότι έχει πραγματοποιήσει και άλλες «έκτακτες» αγορές Boeing 737 από τότε. Το ζητούμενο βέβαια, είναι ότι τώρα ο ευρωπαϊκός κατασκευαστής αεροσκαφών έχει κάθε λόγο να «πανηγυρίζει» -έστω και με… ανορθόδοξο τρόπο- καθώς κέρδισε το μεγάλο κομμάτι της πίτας σε μια αγορά και ιδιαίτερα από έναν κατασκευαστή, που, λόγω «καταγωγής» και μόνο φάνταζε ανέλπιστο.
Από την Έντυπη Έκδοση