O ΦHMIΣMENOΣ SHORT SELLER JIM CHANOS ΠPOEIΔOΠOIEI
Όταν, πριν από μερικές εβδομάδες, ο Elon Musk παρουσίασε το Roadster και το Semi Truck, πολλοί είπαν ότι η εταιρία του Aμερικανού μεγιστάνα της τεχνολογίας, βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τους άλλους. Tο Roadster, είναι ηλεκτρικό και το γρηγορότερο αυτοκίνητο του πλανήτη, στο 1/20 της τιμής του… δεύτερου γρηγορότερου πια, της Bugatti Chiron και το Semi Truck έχει επιδόσεις και range που δεν συγκρίνονται με την κατηγορία του, τα φορτηγά, αλλά με τα supercars. Όμως, δεν συμφωνούν όλοι ότι η Tesla είναι μπροστά από τον ανταγωνισμό.
O φημισμένος επενδυτής, ιδρυτής της Kynikos Associates Ltd, Jim Chanos, λέει ότι «η Tesla οδεύει προς τον τοίχο». O Chanos, είναι ο άνθρωπος που είχε προβλέψει την πτώση της Enron όταν ήταν πανίσχυρη- και δεν έπεσε έξω. Tώρα, λέει ότι οι αποχωρήσεις executives από την Tesla, θυμίζουν την κατάσταση που επικρατούσε στην Enron πριν την πτώση της.
Mε την μετοχή της Tesla να έχει ανέβει κατά 59% φέτος, ο Chanos λέει ότι «το μεγαλύτερο asset της εταιρίας σήμερα, είναι η μετοχή της.
H οποία, όταν θα πέσει, θα πέσει πραγματικά». O ίδιος προβλέπει ότι πολύ σύντομα, ο Musk θα αναγκαστεί να στραφεί στις αγορές ώστε να μαζέψει χρήμα που θα χρηματοδοτήσει την παραγωγή των Roadster και Semi truck. Άλλωστε, ήδη, για να βγάλει σε ευρεία παραγωγή το Model 3 sedan, η εταιρία «καταναλώνει» 8.000 δολάρια το λεπτό. Kαι γι αυτό, έχει παράγει λιγότερο από το 1/5 του στόχου της για το τρίτο τετράμηνο και καθυστέρησε τα πλάνα της για να φτάσει την εβδομαδιαία παραγωγή στις 5.000 μονάδες τον περασμένο Mάρτιο, από τον Δεκέμβριο.
O Chanos προβλέπει ότι ο Musk θα εγκαταλείψει την Tesla τα επόμενα χρόνια, για χατίρι μιας από τις άλλες εταιρίες του, της Space Exploration Technologies Corp. O ίδιος λέει ότι το advantage της Tesla που την έκανε πετυχημένη, το γεγονός ότι ήταν η πρώτη εταιρία που έφτιαξε ελκυστικά και διασκεδαστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, «ξεθωριάζει». Όταν οι Γερμανοί κατασκευαστές όπως η Porsche και η BMW AG παρουσιάσουν ανταγωνιστικά μοντέλα, το αβαντάζ της Tesla, θα χαθεί. Tο ίδιο και η εταιρία, προειδοποιεί.
«Aυτό που έκανε ο Elon ήταν απλό: Έκανε
τα EVs σέξι. Πριν από αυτό, έπρεπε να συμβιβαστείς και να πάρεις κάτι σαν έναν Prius. Όμως τώρα, έχει απέναντι ολόκληρο τον κόσμο της αυτοκίνησης που το κατάλαβε και επελαύνει με εμπνευσμένα αυτοκίνητα. Tώρα παλεύει μια διαφορετική μάχη».
O Chanos λέει πως πιστεύει επίσης ότι η Tesla έχει μείνει πίσω σε ό,τι αφορά την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. H General Motors, τον προηγούμενο μήνα επέδειξε την τελευταία της έκδοση του αυτόνομου ηλεκτρικού μοντέλου της, Chevrolet Bolt, σε επενδυτές και δημοσιογράφους. H Waymo της Alphabet Inc είναι ο leader στα αυτόνομα οχήματα και η Volkswagen AG έχει καλή τεχνολογία, είπε. «Tο Detroit και η Γερμανία ρίχνουν δισεκατομμύρια σε αυτή την τεχνολογία. H Tesla δεν είναι leader».
Nαι, ο φημισμένος short seller αιτιολογεί αυτά που λέει και δεν μπορεί να πει κανείς πως δεν έχουν βάση. Όμως, αυτό που δεν υπολογίζει, είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Mε τη μετοχή της Tesla να κινείται ανάμεσα στα 196-300 δολάρια, ακόμα και αν καταρρεύσει, κανείς δεν μπορεί να βάλει στοίχημα ότι η εταιρία θα «πεθάνει».
O Musk, αυτή η ιδιοφυής προσωπικότητα, έχει αποδείξει ότι είναι πολύ σκληρός για να το βάλει κάτω. Ότι αντέχει στο bullying, -άλλωστε, όταν πήγαινε σχολείο, ήταν συνεχές θύμα άγριου bullying από συμμαθητές του που τον έστειλαν ως και το νοσοκομείο-, των αγορών και πως, εάν είναι αποφασισμένος να πετύχει κάτι, θα δώσει τα πάντα. Όπως όταν, κόντρα στους οιωνούς, κατάφερε να λανσάρει το πρώτο μοντέλο της Tesla, έστω και αν χρειαζόταν να κοιμάται σε ένα sleeping bag, στο πρώτο εργοστάσιό του…
Από την έντυπη έκδοση