Η αλλαγή αλγορίθμων του Facebook, το νέο newsfeed και η πτώση εσόδων
Όταν, το 2004, άνοιγε το Facebook, όλοι αναρωτιόνταν γιατί ακολουθούσε το αντίθετο από το προφανές επιχειρηματικό μοντέλο. Ο ιδρυτής του, Mark Zuckerberg, παρά την εκρηκτικά αλματώδη ανάπτυξη που παρουσίαζε το δίκτυο (site, τότε), αρνείτο πεισματικά να βάλει διαφημίσεις. Με την εταιρία να έχει τεράστια έξοδα και μηδενικά έσοδα, ο Zuckerberg διαβεβαίωνε τους επενδυτές ότι «είναι νωρίς ακόμα» και πως οι διαφημίσεις «θα νόθευαν την εμπειρία» του δικτύου και θα αποθάρρυναν τους χρήστες από το να συμμετέχουν.
Σήμερα, 14 χρόνια μετά, με τα αποτελέσματα της πρακτικής εκείνης να έχουν οδηγήσει στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του πλανήτη και έναν οικονομικό κολοσσό, ο Zuckerberg βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο της… αμφισβήτησης. Αυτή τη φορά, για αλλαγές που κάνει στο newsfeed του Facebook και οι οποίες θυμίζουν κάπως τη «στρατηγική» των πρώτων ετών.
Και αυτή τη φορά, η ομάδα του Facebook, ή καλύτερα, ο ίδιος ο Zu-ckerberg, έχει προγραμματίσει αλλαγές που θα μεταφέρουν την πλατφόρμα, προς το πιο «οικογενειακό» και κάνοντάς τη λιγότερο εμπορική. Δηλαδή, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο οποίος έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται (ήδη πολλοί χρήστες βλέπουν αλλαγή στο feed τους), το timeline των χρηστών θα δίνει έμφαση, προτεραιότητα, όχι στο περιεχόμενο που παράγουν τα υπόλοιπα Μέσα και τα πιο viral θέματα, αλλά το περιεχόμενο που παράγουν οι φίλοι και η οικογένεια.
Και εδώ, υπάρχει διπλή ανάγνωση. Από τη μία, το Facebook «απαντά» με αυτό τον τρόπο στην σκληρή κριτική που έχει δεχτεί για τον διαφημιστικό του προσανατολισμό, αλλά και τη διασπορά των fake news. Από την άλλη, θα περιοριστεί κατά πολύ η δημοφιλία των ειδήσεων, των βίντεο και των φωτογραφιών από εταιρίες και Μέσα Ενημέρωσης και, κατά συνέπεια, των διαφημίσεων. Αυτό, αναμένεται να έχει καθαρό αντίκτυπο στα κέρδη της Facebook Inc, κάτι που «οσμίστηκε» η αγορά, καταβαραθρώνοντας τις μετοχές της εισηγμένης (άνω του -20%) την πρώτη ημέρα εφαρμογής των αλλαγών.
Και πώς θα γίνει αυτό; Το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο ήδη έχει αρχίσει να αλλάζει τους αλγόριθμούς του και τον τρόπο με τον οποίο αυτοί φιλτράρουν τις ειδήσεις στο newsfeed μας, ώστε να προβάλλονται κατά κύριο λόγο οι αναρτήσεις των φίλων και των μελών της οικογένειας και αντιστοίχως να υποβαθμίζονται οι δημόσιες αναρτήσεις από επιχειρήσεις και μέσα μαζικής ενημέρωσης. Μέχρι σήμερα, πιο «ψηλά» στο feed ανέβαιναν, βάσει της αλγοριθμικής σχεδίασης που υπήρχε, οι πιο σχολιασμένες αναρτήσεις, οι ανακοινώσεις σελίδων που αρέσουν στον κάθε χρήστη και οι sponsored. Αυτός, άλλωστε, ήταν και ο λόγος για τον οποίο οι χρήστες, σε θέματα κοινωνικά (π.χ. ανάγκη για αίμα κάποιου ασθενή) που ήθελαν να δει όσο το δυνατό περισσότερος κόσμος, σχολίαζαν τη λέξη “up”, ώστε να «ανέβει» στο feed.
Όμως, ενώ αυτό αλλάζει, η πρώτη εμπειρία από τις αλλαγές δείχνει πως αυτή τη φορά, ίσως η ιστορία να μην έχει την ίδια κατάληξη, καθώς στην πραγματικότητα… ευνοεί την διασπορά των fake news.
Στη Σλοβακία, όπου εφαρμόστηκαν πρώιμα οι αλλαγές, αποδείχθηκε αυτό. Μια ψεύτικη ιστορία που έγραψε κάποιος, ότι κάποιος μουσουλμάνος, για να ευχαριστήσει έναν χριστιανό που του επέστρεψε το χαμένο του πορτοφόλι, τον προειδοποίησε για επικείμενη τρομοκρατική επίθεση, πήρε γιγαντιαίες διαστάσεις μεταξύ των χρηστών.
Όταν η Αστυνομία αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση για να διαψεύσει την ιστορία που κυκλοφορούσε σε ολόκληρη τη χώρα, διαπίστωσε πως η ανακοίνωσή της δεν εμφανιζόταν στο feed, επειδή επρόκειτο για επίσημη ιστοσελίδα και όχι “friends and family”. Όσο για τα έσοδα του ίδιου του Facebook; Με την επισκεψιμότητα να μειώνεται κατά 30% εν μία νυκτί από το Facebook, πολλά ΜΜΕ σχεδιάζουν να αλλάξουν τρόπο «διαφήμισης»…
Από την έντυπη έκδοση