Η VW ξανά στο επίκεντρο, αυτή τη φορά για φρικιαστικά πειράματα σε πιθήκους και ανθρώπους
Τα τελευταία χρόνια, η VAG (Volkswagen AG) είχε βάλει στόχο να παραγκωνίσει τη GM από τη θέση του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στον πλανήτη. Εκεί, στην κορυφή, όμως, ο ευρωπαϊκός κολοσσός που έχει στη «φαρέτρα» του τις μάρκες VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Scania, MAN, Ducati και κύκλο εργασιών 217,3 δισεκατομμύρια ευρώ (το 2016), φαίνεται πως βιώνει… ισχυρούς ανέμους που τον κλυδωνίζουν. Πριν καν κοπάσει η θύελλα του dieselgate, του παράνομου λογισμικού με το οποίο παραποιούσε τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων της, η VW βρίσκεται στο επίκεντρο ενός νέου σκανδάλου.
Αυτή τη φορά, το σκάνδαλο λέγεται “monkeygate”, αν και παίρνει… ανθρώπινες διαστάσεις. Η αποκάλυψη ξεκίνησε όταν έγινε γνωστό ότι η Ευρωπαϊκή Ομάδα Επιστημονικής Μελέτης Περιβάλλοντος, Υγείας και Μεταφορών (EUGT) , μία ομάδα έρευνας την οποία συγκρότησαν οι VW, Daimler, BMW και Bosch, για να αντιμετωπισθεί η απόφαση που πήρε το 2012 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, σχετικά με την ταξινόμηση των καυσαερίων πετρελαιοκινητήρων ως καρκινογόνα, έκανε βασανιστικά πειράματα με πιθήκους.
Το πείραμα διοχέτευε τα καυσαέρια των πετρελαιοκινητήρων σε αεροστεγείς θαλάμους στους οποίους είχαν τοποθετηθεί οι πίθηκοι, οι οποίοι εξαναγκάζονταν να τα εισπνέουν για να μελετηθούν οι παρενέργειές τους. Και, κατά μία ειρωνεία, το αυτοκίνητο που χρησιμοποιήθηκε για το πείραμα, ήταν ο «διάδοχος» του μοντέλου που γέννησε τη Volkswagen, το 1937, το Beetle, ο γνωστός μας «Σκαραβαίος».
Με τη Daimler και τη BMW να τονίζουν ότι χρηματοδότησαν, αλλά δεν είχαν γνώση και δεν έλαβαν μέρος στο πείραμα, χαρακτηρίζοντας «απεχθή» τη μέθοδο και παίρνοντας αποστάσεις και με τη Bosch να δηλώνει πως είχε αποχωρήσει από το 2013, όλο το βάρος της ευθύνης έπεσε στον μόνο που έμενε να παραδεχθεί την ενοχή του. Τη VW, που το έκανε.
Όμως, πριν καλά- καλά προλάβει να αντιδράσει η γερμανική εταιρία στις αποκαλύψεις, ήρθε μια άλλη αποκάλυψη, αυτή τη φορά από την πατρίδα της, για να δώσει μια πιο φρικιαστική νότα στο σκάνδαλο. Τώρα, η γερμανική εφημερίδα Stuttgarter Zeitung, σε ρεπορτάζ της αναφέρει ότι είχαν γίνει και πειράματα σε ανθρώπους! Μιλά μάλιστα για 25 φοιτητές, οι οποίοι είχαν αναγκαστεί να εισπνεύσουν διοξείδιο του αζώτου –ένα τοξικό αέριο που περιέχεται στις εκπομπές ρύπων των ντίζελ αυτοκινήτων-, σε πείραμα, το οποίο είχε διεξαχθεί σε ένα Iνστιτούτο που ανήκει στο Πανεπιστήμιο του Άαχεν, στη Γερμανία, αν και κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Και τώρα; Όπως έγινε και με το dieselgate που ξέσπασε το 2015 και δεν έχει ακόμα ξεχαστεί, στη VW θα κοστίσει μερικά δισ. ευρώ και μερικά… κεφάλια. Με τον πρόεδρο της VW, Hans Dieter Poetsch να χαρακτήρίζει την πρακτική των βασανιστικών πειραμάτων στους πιθήκους «ακατανόητη» και να υπόσχεται «πλήρη και χωρίς όρους διερεύνηση» του σκανδάλου, έπεσε το πρώτο κεφάλι.
Νωρίς την Τρίτη, ανακοινώθηκε ότι το ΔΣ της εταιρίας αποφάσισε να θέσει σε διαθεσιμότητα τον κορυφαίο λομπίστα της. Ο Γενικός Εκπρόσωπος του Volkswagen Group, Thomas Steg, θα μείνει στον «πάγο» μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα. Ο CEO της Volkswagen Aktienge-sellschaft, Matthias Mόller, ο οποίος αντικατέστησε τον Martin Winterkorn τον οποίο «έφαγε» το dieselgate, λέει ότι «προς το παρόν ερευνούμε τι έκανε η EUGT, που διαλύθηκε το 2017 και μελετούμε τις απαραίτητες συνέπειες».
Παρόλα αυτά, μιας και τα πειράματα έγιναν σε αμερικανικό έδαφος, το ζήτημα έχει ήδη φτάσει στην αμερικανική Δικαιοσύνη, η οποία και «στρίμωξε» τη γερμανική εταιρία για το dieselgate, υποχρεώνοντάς τη σε τεράστιες αποζημιώσεις. Τι θα αποφασίσει τώρα για τη μάρκα που εξελίσσεται σε «μαύρο πρόβατο» της αυτοκίνησης;
Από την έντυπη έκδοση