Πολύ κοντά στο deal και τη δημιουργία ενός αεροπορικού κολοσσού- Οι αντιρρήσεις
Τον τελευταίο χρόνο, η Boeing τα έχει βρει «σκούρα» απέναντι στον έτερο μεγάλο πόλο της διεθνούς αεροπορικής βιομηχανίας, τη γαλλική Airbus, η οποία την προσπερνά σε παραγγελίες νέων αεροσκαφών. Οι Αμερικανοί, όμως, φαίνεται πως βρήκαν τη λύση για να υπερκεράσουν τον ανταγωνισμό, «προσαρτώντας», τίνι τρόπω, τον τρίτο μεγαλύτερο παίκτη του χώρου, στο «στρατόπεδό» τους.
Ο λόγος για τη βραζιλιάνικη Embraer, η οποία επιβεβαίωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο ένταξής της σε ένα venture υπό την Boeing. Κατά τη διάρκεια της ετήσιας έκθεσης Singapore Air Show, οι άνθρωποι της Embraer επιβεβαίωσαν τις συζητήσεις με τον αμερικανικό κολοσσό, όμως ανέφεραν ότι, προς το παρόν, δεν έχει κατατεθεί προσφορά. Βέβαια, δεν είναι όλα ρόδινα…
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Boeing προτίθεται να εξαγοράσει μερίδιο της τάξης 80-90% από την Embraer, η οποία πέρυσι παρουσίασε έσοδα ύψους 5,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το ποσό, το οποίο θα διαθέσει δεν έχει διαρρεύσει ακόμα, όμως πριν καν… αλέκτωρ λαλήσαι τρις, η Embraer αφήνει να εννοηθεί ότι βλέπει θετικά την όποια προσφορά, προσβλέποντας στην τεχνογνωσία της Boeing και σε μια αύξηση της παραγωγικότητας.
Βέβαια, υπάρχει και η άλλη πλευρά. Ο λεγόμενος «χρυσός μέτοχος», ο οποίος απορρίπτει ασυζητητί οποιαδήποτε πρόταση εξαγοράς με τη μορφή που θα ήθελαν οι Αμερικανοί. Πρόκειται για το βραζιλιανικό Δημόσιο, το οποίο διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του για την εταιρία, λόγω της δραστηριότητας στην ανάπτυξη μαχητικών αεροσκαφών και οπλικών συστημάτων. «Η Boeing», είπε κυβερνητικός αξιωματούχος στο Reuters, «ήρθε για να αγοράσει την Embraer, όχι για μια συνεργασία ή ένα joint venture στα οποία είμαστε ανοιχτοί, αλλά να πάρει τον έλεγχο της εταιρίας. Αυτό απορρίφθηκε. Είναι στο χέρι της Boeing να επανέλθει με μια νέα πρόταση».
Όπερ και εγένετο. Η Boeing επανήλθε, με μια πρόταση για ένα joint venture. Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδονται στις ΗΠΑ, η αμερικανική εταιρία κοστολογεί τη βραζιλιάνικη μεταξύ των 5 και 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο CEO της Embraer, John Slattery, είπε, στη διάρκεια του air show, ότι οι δύο πλευρές έχουν προχωρήσει πλέον τις συζητήσεις και ότι συζητούν τη δομή του joint venture που θα προκύψει, εάν βέβαια φτάσουν στη συμφωνία, κάτι για το οποίο η βραζιλιάνικη πλευρά αισιοδοξεί.
Όπως φαίνεται, το structure που έχει τεθεί επί τάπητος στην τελευταία πρόταση της Boeing, θα διατηρεί τα δικαιώματα στρατηγικού βέτο της βραζιλιάνικης κυβέρνησης –και του Στρατού- στην εταιρία και θα διασφαλίζει τα αμυντικά της προγράμματα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται να προκύψει ένα πρωτοφανές deal στο οποίο η Boeing θα ελέγχει το 80+% της Embraer, όμως δεν θα έχει απολύτως καμία δικαιοδοσία στα αμυντικά προγράμματά της, τα οποία θα βρίσκονται υπό τον πλήρη έλεγχο του βραζιλιάνικου στρατού. Άλλωστε, ακόμα και με αυτό τον τρόπο, ο σκοπός της Boeing θα έχει επιτευχθεί.
Εάν συνδεθεί μετοχικά με την Embraer, θα αποκτήσει την πρωτιά στον τομέα των αεροσκαφών 70-130 θέσεων και θα δημιουργήσει σκληρότερο ανταγωνισμό για το πρόγραμμα CSeries που αναπτύσσει η καναδέζικη Bombardier και να προσπεράσει, στο σύνολο, τον μεγάλο της ανταγωνιστή, την Airbus SE.
Και η Embraer; Τι έχει να κερδίσει από μια τέτοια συμφωνία; «Προφανώς η κατάληξη», λέει ο Slattery, «θα είναι για την Embraer να γίνει πιο παραγωγική, να αποκτήσει άλλη θέση στην αγορά και να πουλάει περισσότερα αεροσκάφη. Έχουμε την δυνατότητα να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας».
Πάντως, δίνοντας ένα… μήνυμα στους Βραζιλιάνους, ο Chief Executive Officer της Boeing, Dennis Muilenburg, είπε με νόημα ότι «η απόκτηση της Embraer δεν είναι για εμάς ένα must do. Αν μπορέσουμε να φτάσουμε σε ένα καλό deal που προσθέτει αξία για τους πελάτες και τις εταιρίες μας, θα το κάνουμε».
Από την έντυπη έκδοση