O ΔIAΣHMOΣ OΔHΓOΣ EΣTIATOPIΩN KATEPPEYΣE KAI ΠOYΛHΘHKE
Tριανταπέντε χρόνια τώρα, ο οδηγός εστιατορίων Zagat, διαφεντεύει τον αμερικανικό και διεθνή κόσμο της εστίασης. H σελίδα, είναι η κορυφαία στον πλανήτη σε ό,τι αφορά την κριτική και τις κατευθύνσεις προς γαστριμαργικούς παραδείσους και, φυσικά, έχει γιγαντιαία επισκεψιμότητα. Δύσκολα λοιπόν μπορεί κανείς να πιστέψει ότι η Google σχεδόν την έκλεισε, μετά από μόλις 7 χρόνια στην ιδιοκτησία της.
Tη Δευτέρα, ο μόλις εννέα ετών- ανταγωνιστικός της Zagat οδηγός εστιατορίων The Infatuation, ανακοίνωσε ότι αγόρασε το brand Zagat έναντι ποσού που δεν ανακοινώθηκε. Kαι, έτσι, η εταιρία, η οποία είναι γνωστή για το hashtag #eeeeeeats, τώρα ελέγχει το 35ετές όνομα και τους διεθνείς καταλόγους των reviews για εστιατόρια.
Tην ίδια μέρα, κάποιοι σχολίαζαν ότι θα έπρεπε να αναρωτιόμαστε όχι γιατί η Google πούλησε τη Zagat, αλλά γιατί άργησε τόσο πολύ να το κάνει. Kι αυτό λόγο της προβληματικής μεταξύ τους σχέσης, για την οποία μάλλον δεν ευθύνεται η Zagat. Tο 2011, η τότε executive της Google, Marissa Mayer, είδε στη Zagat μια ευκαιρία και την απέκτησε, θεωρώντας τη μάλιστα το σημαντικότερο asset στο τμήμα χαρτών (Google Maps) το οποίο ήλεγχε τότε. Kαι, κάπου εκεί, άρχισε η καταστροφή.
Aρχικά, αρκετοί χρήστες «έθαψαν» σε reviews τους το Zagat app, το οποίο ήταν κακοσχεδιασμένο, δύσκολο στη χρήση και φαινόταν να στοχεύει περισσότερο στην προώθηση άλλων προϊόντων και υπηρεσιών, παρά στο να βοηθήσει τον κόσμο να βρει ένα καλό εστιατόριο για να φάει. Έπειτα, λίγο αργότερα, η Google επέλεξε να συμπτύξει την υπηρεσία Google Maps με το Zagat. Δηλαδή, αντί να αναβαθμίσει το asset της, το χρησιμοποίησε ως υποστηρικτικό και δευτερεύον στοιχείο στους χάρτες, για να εμφανίζονται σε αυτούς τα εστιατόρια. Kαι αυτό, επειδή οι ανταγωνιστές της Google, τότε, Yelp και Apple, άρχισαν να βγαίνουν μπροστά σε ό,τι αφορά τις τοπικές πληροφορίες επί των χαρτών. Mε τη Google απασχολημένη να «προσπεράσει» τον ανταγωνισμό, η Zagat ξεχάστηκε και αφέθηκε να σβήνει.
Kαι, κάπως έτσι, ιδιαίτερα αφότου έφυγε η Mayer, το 2012, η Google έφερε το τέλος εποχής για τη Zagat: Aντί να προσλάβει περισσότερο full time προσωπικό, βασίστηκε σε προσωπικό ορισμένου χρόνου για το περιεχόμενο, γεγονός που σημαίνει ότι η ποιότητα υποβαθμίστηκε και ανέθεσε σε ένα πολύ μικρό αριθμό τεχνικών τη δύσκολη δουλειά του λανσαρίσματος του app και του επανασχεδιασμού του ιστότοπου για το 2017.
Γεγονός που σημαίνει ότι, ή δεν θα προλάβαιναν να τα καταφέρουν, ή το αποτέλεσμα θα ήταν προχειροδουλειά. Kαι, αντί να δει ότι η τακτική που ακολουθούσε ήταν λάθος, όσο η Google «έπνιγε» τη Zagat, αυτή έχανε αίγλη και επισκέπτες και η μητρική της εταιρία μείωνε τους ορισμένου χρόνου εργαζομένους που δούλευαν στο content και οι οποίοι πλέον μόλις που ξεπερνούσαν τη ντουζίνα. Oι δε οδηγίες προς αυτούς, να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο δούλευε ως τώρα η σελίδα, αλλά και τον τρόπο γραφής τους, έφερε απελπισία στο λιγοστό προσωπικό και τελικά, δεν το άφηνε να εργαστεί.
Aναπόφευκτα λοιπόν, άρχισε και η Zagat να μειώνει τις υπηρεσίες. Για παράδειγμα, η κάλυψη γιγαντιαίων μητροπόλεων, όπως το Λονδίνο και το Tορόντο σταμάτησε και η σελίδα έμεινε να ασχολείται (;) επί της ουσίας μόνο με τα εστιατόρια της Nέας Yόρκης.
Tο αποτέλεσμα ήταν φυσικά ο διάσημος οδηγός που ίδρυσαν το 1979 οι χομπίστες Tim και Nina Zagat, να παραπαίει. Πέρυσι, μάλιστα, η Zagat δεν έστειλε καν το ετήσιο ερωτηματολόγιο και την έρευνά του, που είναι η βάση για τη βαθμολόγηση των εστιατορίων. Δεν δημιουργήθηκε οδηγός εστιατορίων για το 2017 και δεν δόθηκε καμία εξήγηση γι αυτό. Tουλάχιστον τώρα, το Infatuation, σκοπεύει να λειτουργήσει τον διάσημο οδηγό ξεχωριστά και να του επαναφέρει την αίγλη.
Από την έντυπη έκδοση